Asystent Google po polsku. Co z rozwojem płatności głosowych w Polsce?

#asystent google #google #google home

15.01.2019
Udostępnij:

W tym tygodniu Google oficjalnie uruchamia polskojęzyczną wersję Asystenta Google. Czy wirtualny asystent, który rozumie i reaguje na język polski sprawi, że Polacy pokochają usługi głosowe? Komentuje Miłosz Kurzawski, ekspert Blue Media.

Rynek asystentów głosowych i powiązanych z nimi inteligentnych głośników w Polsce - w porównaniu do Stanów Zjednoczonych, czy Europy Zachodniej, a nawet Chin - praktycznie nie istnieje. W Stanach Zjednoczonych nawet co czwarte gospodarstwo domowe posiada inteligentny głośnik (smart speaker). Według rynkowych analiz, głośniki Google Home czy Amazon Echo były jednymi z najczęściej kupowanych prezentów świątecznych w 2018 r.

Jedną z przyczyn niewielkiej popularności inteligentnych głośników Polsce do tej pory było niedostosowanie ich oprogramowania (Asystent Google czy Amazon Alexa) do polskiego języka. 

Jednocześnie, pomimo tej dotychczasowej niedostępności, wiele branż w Polsce już od dłuższego czasu przygotowuje się na uruchomienie aplikacji dla swoich klientów. Polskie banki pracują nad aplikacjami do głosowego odpytania o saldo czy zlecenie przelewu. Przedsiębiorstwa z sektora energetycznego pracują nad możliwością doładowania licznika energetycznego, a operatorzy telekomunikacyjni nad głosowym zakupem doładowań do telefonów pre-paid. Wiele z tych projektów jest już w fazie testów produkcyjnych, jak np. głosowe doładowanie telefonu, udostępnione przez Blue Media. 

O ile nie wiadomo, kiedy Alexa od Amazona przemówi po polsku, o tyle wiadomo już, że w najbliższych dniach Polacy będą mogli przetestować po polsku rozwiązanie od Google. Dlatego prace nad polskimi aplikacjami, które umożliwią korzystanie głosowo z wielu usług, nabiorą wkrótce tempa. W najbliższych kwartałach możemy spodziewać się wysypu aplikacji i usług głosowych dla polskich klientów. Tym bardziej, że Polaków cechuje to, że nowości technologiczne adaptują niezwykle szybko

Choć obecnie na świecie wirtualnych asystentów najczęściej używa się do sprawdzania pogody i wiadomości oraz puszczania muzyki i filmów (wg analizy eMarketera), to wraz z popularyzacją rozwiązań głosowych, wdrażanych przez kolejne firmy, należy spodziewać się częstszego ich wykorzystywania także do obsługi inteligentnych urządzeń domowych czy opłacania rachunków. I to właśnie w dziedzinie smart home, usługi głosowe mają największy potencjał rozwoju.

Miłosz Kurzawski, ekspert Blue Media

Przeczytaj także:

Fintech

Czym jest VAT One Stop Shop i co oznacza dla polskich biznesów?

Dowiedz się, jak VAT One Stop Shop ułatwia przedsiębiorcom rozliczenia podatkowe przy sprzedaży online w UE. Poznaj korzyści VAT OSS i jak z niego korzystać.

22.03.2024 Czytaj więcej

Fintech

Płatności internetowe: jak technologie wpływają na wygodę i szybkość transakcji?

Dlaczego dostępność różnych metod płatności jest istotnym elementem biznesu prowadzonego w sieci? Odpowiedzi znajdziecie w poniższym tekście.

15.03.2024 Czytaj więcej

Fintech

Zarządzanie płatnościami cyklicznymi: nowe możliwości dla biznesu

Poznaj korzyści z wdrożenia płatności cyklicznych w Twojej firmie. Zwiększ kontrolę nad finansami, zautomatyzuj procesy i zapewnij terminowe wpływy.

08.03.2024 Czytaj więcej