Jak działa wyszukiwarka Google?

#wyszukiwarka Google #pozycjonowanie

19.04.2021
Udostępnij:

Po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki algorytmy Google w ułamku sekundy wyświetlają wyniki. Jak to jest możliwe? Cały proces dzielimy na trzy etapy: skanowanie stron, ich indeksowanie i nadawanie im pozycji w rankingu wyników.

Internet to swego rodzaju gigantyczna biblioteka, do której non stop trafiają książki, gazety, teksty naukowe, nagrania audio i wideo, mapy, informacje o rozkładach jazdy komunikacji, odlotach samolotów z całego świata, natężeniu ruchu na ulicy, itp.

  • Jak w oceanie danych odnaleźć potrzebną i aktualną informację?
  • Skąd pewność, że jest wartościowa?
  • Skąd wiemy, czy cieszy się dobrą reputacją?

Te pytania stanowiły punkt wyjścia do stworzenia pierwszego algorytmu Google – tzw. PageRank. Przez lata algorytmy Google się zmieniały, ale istota samej wyszukiwarki pozostaje ta sama. Roboty Google, tzw. googleboty, crawlery, zbierają i porządkują informacje z miliardów stron, by móc jak najdokładniej odpowiadać na zapytania internautów.

Cały proces wyszukiwania, zbierania i porządkowania informacji w Google składa się z trzech etapów:

  1. Skanowanie
  2. Indeksowanie
  3. Wyświetlanie wyników

Skanowanie, czyli zbieranie informacji

Roboty Google przeczesują internet, aby dowiedzieć się, jakie strony istnieją, co zawierają i jak są połączone z innymi stronami. Analizują ich treść, zdjęcia, układ oraz znajdujące się tam linki do innych witryn.

Im więcej Google dowie się o stronie, tym precyzyjniej opisze jej zawartość. Im lepiej opisana, czyli zindeksowana jest strona, tym dokładniej można ją dopasować do oczekiwań internauty.

Google skanuje strony, które mają ogólnodostępny charakter, a więc nie wymagają logowania. Roboty szukają nowych stron, jak również odwiedzają te już istniejące w poszukiwaniu na nich zmian.

Indeksowanie, czyli opisywanie stron

Na etapie indeksowania Google próbuje zrozumieć o czym jest strona. Roboty indeksujące analizują treści, obrazy, multimedia, słowa kluczowe, tagi, atrybuty oraz otwierają zawarte na stronie linki.

Częstotliwość indeksowania zależy od charakteru strony. Dlatego witryny serwisów informacyjnych odwiedzane są możliwie często, aby wyniki wyszukiwania odzwierciedlały ich aktualizację w niemal rzeczywistym czasie. Informacje zebrane z miliardów stron www są przez boty indeksowane i uporządkowane w tzw. indeksie wyszukiwania.

W trakcie tego procesu algorytm Google bierze pod uwagę takie czynniki jak m.in.:

  • dopasowanie treści,
  • oryginalność,
  • wiarygodność strony,
  • świeżość informacji,
  • jakość linków,
  • szybkość ładowania się stron,
  • responsywność, czyli dostosowanie do wyświetlania na różnych urządzeniach.

Każdy z czynników jest oceniany przez robota według założeń zdefiniowanych w algorytmach i przypisywana jest mu stosowna waga.

Twoja strona może zyskiwać w oczach robotów Google dzięki tzw. linkom przychodzącym. Ważna jest nie tylko ich liczba, ale także kaliber. Jeśli Twoja treść jest wiarygodna, użyteczna, cieszy się dobrą reputacją, inne strony będą chętniej i częściej ją polecać. Dla Google to jak Twoja strona jest postrzegana przez innych internautów jest bardzo cenną informacją.

Wyświetlanie wyników, czyli określanie miejsca w rankingu

Strona wyświetlająca wyniki w Google to w branżowym języku SERP – Search Engine Results Page. Wyniki wyszukiwania dzielą się na dwa rodzaje: bezpłatne wyniki naturalne, tzw. wyniki organiczne oraz płatne reklamy (Pay Per Click) kupowane przez sieć reklamową Google AdWords.

Co istotne, na tak samo zadane pytanie dwie osoby mogą otrzymać zróżnicowane wyniki w Google. Z czego to wynika? Szukając najbardziej trafnego wyniku Google bierze pod uwagę m.in. język, kontekst, historię wcześniejszych wyszukiwań, aktualną lokalizację czy urządzenie z którego korzystamy.

Jeśli chcesz, aby Twoja strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania Google musisz zadbać o jej pozycjonowanie, czyli przede wszystkim o jej dopasowanie do zapytań internautów. Google udostępnia właścicielom stron szereg wskazówek i narzędzi, takich jak np. Search Console czy Keyword Planner, dzięki którym możesz regularnie optymalizować stronę pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwarki.

Przeczytaj także:

Artykuł

E-winiety na przejazdy w Szwajcarii już dostępne w aplikacji Autopay oraz online 

Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Szwajcarię. Winiety na przejazdy w Szwajcarii dostępne są zarówno na stronie internetowej market.autopay.pl, jak i w aplikacji mobilnej dla systemów Android i iOS.

16.02.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Cloud Services wraca pod skrzydła Autopay

Spółka Cloud Services z początkiem 2024 oferuje swoje kompleksowe rozwiązania IT pod nową marką Autopay Services.

14.02.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Na jednego specjalistę IT przypada 15 osób bez umiejętności cyfrowych. Młodzież ma rozwiązanie

Grupa 140 uczniów i uczennic z całej Polski - w ramach programu „UsuwaMy bariery!” stworzonego przez fundację Zwolnieni z Teorii i Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje - proponuje 24 inkluzywne rozwiązania cyfrowe.

07.02.2024 Czytaj więcej