Płatności Online Blue Media z dostępnością systemów na poziomie 99,965%

#płatności online #SLA #niezawodność

04.11.2019
Udostępnij:

Z niezależnej analizy serwisu Monit24.pl wynika, że dostępność działania Płatności Online Blue Media, odpowiadających za przyjmowanie i realizację płatności w e-sklepach, w okresie ubiegłorocznego Black Friday i wzmożonego przedświątecznego ruchu wyniosła 99,965% dla płatności pay-by-link i BLIK oraz 100% dla płatności kartami. Dla porównania średnia dostępność dla bankowości elektronicznej w analogicznym okresie wyniosła 98,530%.

Dostępność Płatności Online Blue Media na poziomie 99,965% oznacza w praktyce, że w całym miesiącu listopadzie przerwy wyniosły łącznie poniżej 15 minut, przy czym większość z nich wydarzyła się w godzinach nocnych i została zgłoszona w ramach działań planowanych przez operatora płatności.

Na koniec listopada przypada Black Friday - czas żniw dla internetowych sprzedawców, a jednocześnie duży sprawdzian dla wykorzystywanych przez e-sklepy rozwiązań technologicznych. Czy serwery wytrzymają wzmożony ruch? Czy system płatności da radę obsłużyć zwiększoną liczbę transakcji?

Rok temu, przy okazji  Black Friday, liczba transakcji w kilku tysiącach sklepów internetowych korzystających z Płatności Online Blue Media, tylko tego jednego dnia była niemal dwukrotnie wyższa niż w inne listopadowe dni. A listopad i tak należy do jednych z najlepszych miesięcy w e-handlu, jeśli chodzi o całkowitą liczbę i wartość zamówień.

Monit24.pl, firma świadczącą od kilkunastu lat usługi badania dostępności i szybkości działania serwisów internetowych dla branż finansowej, e-commerce, mediowej, dostawców internetu, zanalizowała wydajność Płatności Online Blue Media w 2018 i 2017 r. w okresie przedświątecznej zakupowej gorączki.

Z analizy Monit24.pl wynika, że dostępność działania Płatności Online Blue Media wyniosła w listopadzie 2018 r. 99,965% dla płatności typu pay-by-link oraz 100% dla płatności kartami. Podobny wynik Blue Media uzyskała również rok wcześniej - wówczas dostępność była oceniona na poziomie 99,982% - co oznacza poniżej 8 minut przestoju w ciągu całego miesiąca. 

- Na tle sektora finansowego taka dostępność jest wyjątkowo dobrym wynikiem. Według naszych analiz w listopadzie 2018 średnia dostępność dla kilkunastu systemów bankowości elektronicznej w Polsce wyniosła 98,530%, co oznaczało średni przestój każdego z systemu bankowości przez ponad 10 godzin w całym miesiącu - komentuje Tomasz Kuźniar, założyciel i Prezes Monit24.pl Sp. z o.o.

Poza samą dostępnością systemów płatniczych, Monit24.pl zanalizował szybkość działania Płatności Online Blue Media. Średni czas obsłużenia żądania płatniczego w intensywnym okresie przedświątecznym wyniósł 0,89 sekundy w 2018 r. i 1,04 sekundy w 2017 r.  

- Wydaje się, że sekunda w jedną lub drugą stronę nie gra roli, ale w internetowym, mocno konkurencyjnym otoczeniu, walki toczą się o setne. Cierpliwość internautów online kończy się dużo szybciej niż w tradycyjnym handlu - komentuje Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media.

Jak przygotować się do Black Friday?

Nawet kilka miesięcy przed startem przedświątecznego sezonu zakupowego, sklepy internetowe przygotowują się do wzmożonego ruchu i większej liczby zamówień. Niesie to za sobą szereg wyzwań. W e-biznesie musi nienagannie grać kilka elementów. Dostępność serwisu i systemu płatności - która na co dzień wydaje się oczywista - w okresie wzmożonego ruchu potrafi boleśnie zweryfikować plany sprzedażowe. To dlatego coraz więcej sprzedawców decyduje się na przeprowadzanie okresowych stress-testów swoich systemów, w tym weryfikację czy systemy płatności online działają poprawnie przez 24h/dobę.

- W Blue Media jesteśmy w stanie świadczyć wysoki poziom dostępności poprzez redundantną architekturę aplikacji, w tym dzięki posiadaniu wielu punktów wejść do naszej sieci (wielu dostawców łącz internetowych). Mechanizmy wewnątrz naszej sieci na bieżąco monitorują i reagują na wszelkie anomalie i podejmują natychmiastowe działania naprawcze przekierowując ruch, aby zminimalizować ryzyko przestojów usługi. Sama usługa i jej budowa oparta jest o szereg mikroserwisów. Każdy z nich ma określone zadanie, które musi zrealizować, aby cały proces obsłużenia płatności przeszedł poprawnie. Wzmożony ruch, taki jak np. w Black Friday, wymusza na usłudze możliwość natychmiastowego reagowania i zwiększania przepustowości. Tę możliwość daje nam oparcie naszych usług na konteneryzacji (docker) i rozwiązaniach wokół nich, które automatycznie skalują usługę w przypadku, gdy jest potrzebne obsłużenia większej liczby płatności - komentuje Przemysław Ciesielski, Head of ICT w Blue Media.

Eksperci Monit24.pl zwracają uwagę, że każdy sklep czy serwis internetowy do poprawnego działania potrzebuje, aby wiele elementów funkcjonowało poprawnie. Nawet jeśli infrastruktura, w której znajduje się sklep internetowy działa poprawnie to nie ma gwarancji, że klienci będą mogli dokonać zakupu. 

- Poza oczywistymi elementami takimi jak działanie usług hostingodawcy, w procesie realizacji sprzedaży e-commerce niezbędne są również: prawidłowe działanie serwerów DNS, usług OCSP wystawcy  certyfikatu SSL/TLS oraz prawidłowe funkcjonowanie bramki płatniczej. Ten ostatni element złożony jest również z wielu punktów krytycznych, które muszą zadziałać i współdziałać ze sobą, aby klient mógł dokonać zakupu. Cały proces jest szczególnie narażony na błędy i niedostępność w okresie wzmożonego ruchu w serwisach e-commerce, co najlepiej widać w trakcie świątecznego czasu. Serwisy korzystające z Monit24.pl upewniają się, że cały proces potrzebny do finalizacji zakupów przez klienta działa sprawnie. Od momentu wejścia na stronę, wyszukania produktu, dodania go do koszyka do finalizacji zamówienia i płatności - mówi Tomasz Kuźniar.


Monitoring dostępności Płatności Online Blue Media realizowany był z trzech różnych miast i u różnych operatorów w Polsce, przez zewnętrzną firmę Monit24.pl, świadczącą od kilkunastu lat usługi badania dostępności i szybkości działania serwisów internetowych dla branż finansowej, e-commerce, mediowej, dostawców internetu i innych.

Przeczytaj także:

Artykuł

E-winiety na przejazdy w Szwajcarii już dostępne w aplikacji Autopay oraz online 

Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Szwajcarię. Winiety na przejazdy w Szwajcarii dostępne są zarówno na stronie internetowej market.autopay.pl, jak i w aplikacji mobilnej dla systemów Android i iOS.

16.02.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Cloud Services wraca pod skrzydła Autopay

Spółka Cloud Services z początkiem 2024 oferuje swoje kompleksowe rozwiązania IT pod nową marką Autopay Services.

14.02.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Na jednego specjalistę IT przypada 15 osób bez umiejętności cyfrowych. Młodzież ma rozwiązanie

Grupa 140 uczniów i uczennic z całej Polski - w ramach programu „UsuwaMy bariery!” stworzonego przez fundację Zwolnieni z Teorii i Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje - proponuje 24 inkluzywne rozwiązania cyfrowe.

07.02.2024 Czytaj więcej