Jak pracować z przyszłością? Nowa książka Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja

Udostępnij:

Książka “Prototyping 2040. The FutureS Thinking Book” otwiera przed czytelnikami krajobraz możliwych scenariuszy przyszłości, z których jedne są bardziej pożądane, a inne mniej. Publikacja jest uporządkowanym zbiorem nieoczywistych inspiracji dla liderów firm i instytucji, ułatwiających im już dzisiaj podjęcie decyzji kierunkowych i wprowadzanie zmian w swoich organizacjach.

Książka autorstwa Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja “Prototyping 2040. The FutureS Thinking Book” jest efektem wielomiesięcznych poszukiwań i interpretacji sygnałów zmian docierających z wielu branż z całego świata. Przecięcie się ścieżek zawodowych Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja - oboje mają ponad 20-letnie doświadczenie biznesowe – zaowocowało stworzeniem metody pracy z przyszłością, która wspiera i stymuluje myślenie strategiczne w organizacjach. Polega ona na systematycznej budowie możliwych scenariuszy przyszłości, wyborze tych, które mają największy potencjał i szybkim testowaniu ich „tu i teraz”.

„Prototyping 2040” nie jest książką z kategorii futurologii ani science-fiction. Jej treść jest oparta na scenariuszach przyszłości, które widać już na horyzoncie albo wręcz które już się realizują. Proponowane przez autorów prototypy przyszłości są zbudowane na ciągłej obserwacji tysięcy sygnałów zmian w sposób wypracowany przez wiele lat praktyki zawodowej Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja. Książka ma dać liderom zmian impuls do krytycznego myślenia. Wydana w języku angielskim skierowana jest nie tylko na rynek polski, ale również międzynarodowy.

- Podstawowym celem „Prototyping 2040” nie jest przekonanie czytelnika, że przyszłość będzie wyglądała w ten czy inny sposób. Przede wszystkim chcemy, żeby czytelnik zaczął myśleć o wielości możliwych scenariuszy przyszłości, o ich prawdopodobnych kształtach, o zagrożeniach, a przede wszystkim o szansach z nimi związanych. By to osiągnąć, trzeba wyjść poza wąski obszar swej branży oraz poza problemy dnia dzisiejszego. „Prototyping 2040” jest narzędziem, które w tym pomaga. Ma skłonić czytelnika, żeby na chwilę „zamieszkał w przyszłości” - wyjaśniają autorzy we wstępie do książki.

Zuzanna Skalska i Rafał Kołodziej prezentują cztery prototypy świata cywilizacji zachodniej w 2040 roku: Kind Capitalism, Active Restoration, Self-Consumed i Less is Enough. Każdy z czterech scenariuszy stanowi inną odpowiedź na wyzwania, które czekają Zachód. Autorzy pokazują, jak w tych scenariuszach zmieni się nasza praca, życie codzienne, mobilność, organizacja miast, przemysł czy finanse.

- „Prototyping 2040” to obowiązkowa lektura dla każdego lidera na rok 2022. Zapomnijmy o trendach i przewidywaniu przyszłości - tym fascynowała się stara kadra zarządzająca w czasach przed pandemią. Nowoczesny przywódca wie, że nie ma jednej wizji przyszłości, tak jak nie ma takich samych sytuacji. Świat każdej firmy, nawet w tej samej branży, już dzisiaj wygląda inaczej, zatem przyszłość może też zmierzać w różnych kierunkach - podkreśla Zuzanna Skalska.

Autorzy “Prototyping 2040” nie oceniają ani nie wskazują, który wariant przyszłości jest optymalny. Ich zdaniem każdy czytelnik może inaczej je odbierać. Książka to przede wszystkim inspiracja dla liderów firm i instytucji, aby te mogły lepiej planować swoją przyszłość oraz wprowadzać adekwatne zmiany w swoich organizacjach.

- Dla nas przyszłość nie jest celem. Jest narzędziem do zmiany rzeczywistości, w której żyjemy tu i teraz. Korzystamy z niej jak z silnego bodźca do zmiany istniejącego modelu mentalnego liderów – dodaje Rafał Kołodziej.

Wydawcą i partnerem publikacji jest sopocka spółka technologiczno-finansowa Blue Media, która od 2018 r. angażuje się w działalność wydawniczą. Firma wspiera wydawanie książek przyczyniających się do lepszego rozumienia złożonych zjawisk społecznych i stawiania bardziej trafnych diagnoz dotyczących przyszłości. Blue Media wsparła wydanie trzech wcześniejszych książek zespołu Zuzanny Skalskiej: “Trendbook. VUCA times”, “Trendbook. New Normal”, “LEGACY. Are you a good ancestor?”.

- Nawet jeśli zgadzamy się co do pryncypiów przy kreśleniu oczekiwanej wizji przyszłości, trudno oddzielić pożądane zjawiska od tych nieakceptowanych. Mimo wszystko - a może właśnie dlatego - potrzebujemy ram porządkujących obecny i nadchodzący świat. Jesteśmy pewni, że dobra przyszłość wymaga od każdego z nas wysiłku. Wysiłku zaczynającego się od refleksji - wyjaśnia w posłowiu do książki Andrzej Antoń, współzałożyciel Blue Media.

W książce każdy scenariusz został wzbogacony warstwą wizualną - autorskimi ilustracjami Olgi Mrozek, która każdą z przyszłości zdefiniowała innym kolorem. Ponieważ nie ma jednego scenariusza przyszłości, książki zostały wydrukowane w różnych kolorach okładek. Zamawiając książkę, czytelnik nie ma wpływu na to, w jakim kolorze ją otrzyma. Publikacja dostępna w sprzedaży od lutego 2022 na stronie futuresthinking.pl

O autorach

Zuzanna Skalska - od ponad 25 lat inspiruje liderów, decydentów i szefów rozwoju firm do przyszłościowego myślenia w biznesie. Brutalnie bezpośrednia, emocjonalna. Z wykształcenia projektantka. Zapalona obserwatorka sygnałów zmian. Łączy ludzi i nieoczywistości. Kocha to, co robi. Zuzanna wykłada na wielu uczelniach, mocno angażuje się w przedsięwzięcia promujące spekulatywne myślenie oraz uczestniczy jako prelegent w wielu opiniotwórczych wydarzeniach poświęconych innowacjom i ekonomii. Pracuje z klientami z różnych branż na całym świecie. Wśród nich jest wiele globalnych gigantów i rynkowych liderów. Zuzanna specjalizuje się w up-front innovation, sygnałach zmian oraz strategicznym myśleniu o przyszłości. Jest partnerem Greenhat i współtwórczynią FutureS Thinking Group a także studiów podyplomowych „Projektowanie Przyszłości” na Uniwersytecie SWPS. Od 30 lat mieszka w Holandii.

Rafał Kołodziej - strateg i projektant usług, który specjalizuje się w definicji unikatowej wartości dla klienta. Ekonomista z wykształcenia, projektant nowych schematów myślowych z wyboru. Świetnie porusza się w świecie przeciążenia informacjami, syntetyzując je i wyznaczając kierunki na podstawie wielu sygnałów zmian, niekiedy sprzecznych. Specjalizuje się w realizacji projektów dla firm będących w procesie transformacji. Fascynują go nowe sposoby rozwiązywania problemów zapętlonych. Ciągle udoskonala metody stosowane w biznesie i edukacji. W przeszłości kierownik merytoryczny studiów podyplomowych „Projektowanie Usług”, obecnie współtwórca studiów „Projektowanie Przyszłości” na Uniwersytecie SWPS. Jest CEO Greenhat i współtwórcą FutureS Thinking Group.

O książce

Tytuł: Prototyping 2040. The FutureS Thinking Book.

Autorzy: Zuzanna Skalska, Rafał Kołodziej

Wydawca: Greenhat, Blue Media

Partnerzy wydania: Greenhat, 360Inspiration

Projekt graficzny: van Rixtel van der Put ontwerpers

Ilustracje: Olga Mrozek

Liczba stron: 272

Język: angielski

Data wydania: luty 2022

Artykuł

W konkursie Bizneswoman Roku, organizowanym przez Fundację Sukces Pisany Szminką, Dominika Kotuła - Gibas, Head of HR Blue Media, odebrała statuetkę laureatki.

21.07.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Artykuł

Startuje WP PAY, system płatności przeznaczony specjalnie dla sklepów online wykorzystujących technologię WooCommerce.

24.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Artykuł

Bank Millennium wdrożył usługę Blue Media, dzięki której klienci z poziomu bankowości mobilnej mogą doładować swoje konta na PlayStation czy Spotify.

12.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ