Rosną obawy o naszą prywatność [RAPORT]

#PSD2 #bezpieczeństwo #ochrona danych

27.06.2018
Udostępnij:

Zmiany technologiczne są w naszym codziennym życiu nieuniknione - pod tym stwierdzeniem podpisuje się niemal trzy czwarte Polaków. Ponad połowa z nas boi się jednak utraty prywatności jako konsekwencji rozwoju technologicznego - wynika z badania Blue Media “Polacy wobec zmian technologicznych”.

​Polacy dość pozytywnie oceniają wpływ technologii na swoje życie. 53 proc. badanych uważa, że postęp technologiczny czyni nasze życie łatwiejszym. Co drugi z nas przyznaje, że chętnie korzysta z nowych rozwiązań.

Wbrew pozorom, to nie najmłodsze osoby są najbardziej pozytywnie nastawione do technologicznych nowinek. Najbardziej chętne do korzystania z nowych technologii są osoby między 24. a 35. rokiem życia (64 proc. wskazań) oraz… po 55. roku życia (65 proc. wskazań). Te same grupy wiekowe deklarują też najczęściej, że technologie ułatwiają im codzienne funkcjonowanie. 

Większość z nas dostrzega i docenia wygodę, jaką niosą ze sobą nowe technologiczne rozwiązania, ale nie oznacza to, że jesteśmy wobec nich zupełnie bezkrytyczni. W porównaniu do ubiegłego roku dość wyraźnie wzrósł odsetek osób deklarujących, że zmiany technologiczne są zagrożeniem dla ludzi (z 20 do 26 proc.) oraz tych, którzy nie ufają nowym technologiom (z 23 do 27 proc.).

- W debacie publicznej coraz głośniej przebijają się głosy zwracające uwagę na negatywne aspekty zmian technologicznych. Docierają do nas informacje, jak te o chińskim “systemie zaufania społecznego”, profilującym obywateli na podstawie danych uzyskanych z internetu, i na tej podstawie oceniającym ich status społeczny. Kultura masowa też nie próżnuje, by wymienić choćby modne seriale jak “Black Mirror” czy “Westworld” - zauważa Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media, jednej z największych polskich firm technologiczno-finansowych.

Obawy związane z postępem technologicznym

Ponad połowa uczestników badania obawia się, że efektem zachodzących zmian technologicznych może być utrata naszej prywatności. Zdecydowanie częściej takie obawy deklarują kobiety oraz osoby ze starszej grupy wiekowej. 

Czego jeszcze się obawiamy? Wzrostu zagrożenia cyberterroryzmem (46 proc. wskazań), całkowitego uzależnienia od internetu i technologii (31 proc.) oraz sztucznej inteligencji, która będzie od nas mądrzejsza (21 proc.). Obawy przed utratą pracy deklaruje zaledwie 12 proc. badanych, z czego zdecydowana większość należy do młodszej grupy wiekowej.

- Afera związana z Facebookiem, w której prywatne dane użytkowników zostały użyte przez zewnętrzną firmę do politycznych rozgrywek, wywołała szeroką dyskusję na temat bezpieczeństwa i wykorzystywania naszych danych w dobie masowej cyfryzacji. Mimo deklarowania obaw o naszą prywatność, dalej bez problemu lajkujemy na Facebooku i wrzucamy zdjęcia na Insta. Czyżbyśmy nie widzieli związku? Z problemami tego typu zderzamy się dopiero od kilku lat. Dlatego na jednoznaczne oceny, jakie będą długofalowe skutki dobrowolnego wyzbywanie się prywatności w mediach społecznościowych przyjdzie nam jeszcze poczekać - mówi Sebastian Ptak. 

Prawie 30 proc. mężczyzn deklaruje, że niczego w związku z rozwojem technologii się nie boi, podczas gdy takich odpowiedzi udzieliło zaledwie 8 proc. kobiet. Podobne różnice widać między młodszym a starszym pokoleniem. Żadnych obaw związanych ze zmianami technologicznymi nie ma 27 proc. osób młodszych i tylko 9 proc. osób starszych.



​Badanie “Polacy wobec zmian technologicznych” zostało zrealizowane metodą internetowych wywiadów CAWI przez firmę badawczą Satisface na zlecenie Blue Media na reprezentatywnej grupie 1054 dorosłych Polaków.

Zobacz cały raport "Polacy wobec zmian technologicznych"

Przeczytaj także:

Raport

Nawyki ekologiczne Polaków to troska o środowisko czy własny portfel? [BADANIE]

Czasy wysokiej inflacji wydają się wpływać na przyzwyczajenia Polaków. Ponad 84 proc. badanych deklaruje, że segreguje śmieci. Stopniowy wzrost notują też skłonności do oszczędzania wody, prądu oraz ograniczania konsumpcji - wynika z badania “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowanego przez Autopay.

16.11.2023 Czytaj więcej

Raport

Polacy nadal przekonani do ochrony klimatu i przyrody, ale zielony sceptycyzm powoli narasta [BADANIE]

Chociaż większość osób w Polsce zgadza się ze stanowiskiem nauki na temat zmian klimatu i uważa, że sytuacja ekologiczna świata jest zła, to w ostatnich latach o połowę zwiększyła się grupa dystansująca się od zielonych narracji. Doświadczeni pandemią i inflacją nadal chcemy czystej energii i czystej przyrody, ale już niekoniecznie związanych tym wyrzeczeń.

11.10.2023 Czytaj więcej

Raport

Uczciwi, choć zapominalscy

40% Polaków zapomina o zapłaceniu rachunków

16.12.2022 Czytaj więcej