Rosną obawy o naszą prywatność [RAPORT]

#PSD2 #bezpieczeństwo #ochrona danych

Udostępnij:

Zmiany technologiczne są w naszym codziennym życiu nieuniknione - pod tym stwierdzeniem podpisuje się niemal trzy czwarte Polaków. Ponad połowa z nas boi się jednak utraty prywatności jako konsekwencji rozwoju technologicznego - wynika z badania Blue Media “Polacy wobec zmian technologicznych”.

​Polacy dość pozytywnie oceniają wpływ technologii na swoje życie. 53 proc. badanych uważa, że postęp technologiczny czyni nasze życie łatwiejszym. Co drugi z nas przyznaje, że chętnie korzysta z nowych rozwiązań.

Wbrew pozorom, to nie najmłodsze osoby są najbardziej pozytywnie nastawione do technologicznych nowinek. Najbardziej chętne do korzystania z nowych technologii są osoby między 24. a 35. rokiem życia (64 proc. wskazań) oraz… po 55. roku życia (65 proc. wskazań). Te same grupy wiekowe deklarują też najczęściej, że technologie ułatwiają im codzienne funkcjonowanie. 

Większość z nas dostrzega i docenia wygodę, jaką niosą ze sobą nowe technologiczne rozwiązania, ale nie oznacza to, że jesteśmy wobec nich zupełnie bezkrytyczni. W porównaniu do ubiegłego roku dość wyraźnie wzrósł odsetek osób deklarujących, że zmiany technologiczne są zagrożeniem dla ludzi (z 20 do 26 proc.) oraz tych, którzy nie ufają nowym technologiom (z 23 do 27 proc.).

- W debacie publicznej coraz głośniej przebijają się głosy zwracające uwagę na negatywne aspekty zmian technologicznych. Docierają do nas informacje, jak te o chińskim “systemie zaufania społecznego”, profilującym obywateli na podstawie danych uzyskanych z internetu, i na tej podstawie oceniającym ich status społeczny. Kultura masowa też nie próżnuje, by wymienić choćby modne seriale jak “Black Mirror” czy “Westworld” - zauważa Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media, jednej z największych polskich firm technologiczno-finansowych.

Obawy związane z postępem technologicznym

Ponad połowa uczestników badania obawia się, że efektem zachodzących zmian technologicznych może być utrata naszej prywatności. Zdecydowanie częściej takie obawy deklarują kobiety oraz osoby ze starszej grupy wiekowej. 

Czego jeszcze się obawiamy? Wzrostu zagrożenia cyberterroryzmem (46 proc. wskazań), całkowitego uzależnienia od internetu i technologii (31 proc.) oraz sztucznej inteligencji, która będzie od nas mądrzejsza (21 proc.). Obawy przed utratą pracy deklaruje zaledwie 12 proc. badanych, z czego zdecydowana większość należy do młodszej grupy wiekowej.

- Afera związana z Facebookiem, w której prywatne dane użytkowników zostały użyte przez zewnętrzną firmę do politycznych rozgrywek, wywołała szeroką dyskusję na temat bezpieczeństwa i wykorzystywania naszych danych w dobie masowej cyfryzacji. Mimo deklarowania obaw o naszą prywatność, dalej bez problemu lajkujemy na Facebooku i wrzucamy zdjęcia na Insta. Czyżbyśmy nie widzieli związku? Z problemami tego typu zderzamy się dopiero od kilku lat. Dlatego na jednoznaczne oceny, jakie będą długofalowe skutki dobrowolnego wyzbywanie się prywatności w mediach społecznościowych przyjdzie nam jeszcze poczekać - mówi Sebastian Ptak. 

Prawie 30 proc. mężczyzn deklaruje, że niczego w związku z rozwojem technologii się nie boi, podczas gdy takich odpowiedzi udzieliło zaledwie 8 proc. kobiet. Podobne różnice widać między młodszym a starszym pokoleniem. Żadnych obaw związanych ze zmianami technologicznymi nie ma 27 proc. osób młodszych i tylko 9 proc. osób starszych.



​Badanie “Polacy wobec zmian technologicznych” zostało zrealizowane metodą internetowych wywiadów CAWI przez firmę badawczą Satisface na zlecenie Blue Media na reprezentatywnej grupie 1054 dorosłych Polaków.

Zobacz cały raport "Polacy wobec zmian technologicznych"

Raport

Co prawda 72 proc. z nas uznaje globalne ocieplenie za groźne dla swego życia, ale inne zagrożenia są według nas bardziej niebezpieczne. To jedna z ciekawszych obserwacji z raportu Blue Media “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2020”. Dlaczego naukowcy uznają zmia...

05.11.2020 CZYTAJ WIĘCEJ

Raport

Trzy czwarte Polaków zgadza się z doniesieniami naukowców i mediów, że mamy obecnie do czynienia z kryzysem klimatycznym. Tylko połowa uważa jednak, że sytuacja ekologiczna świata jest tak zła, że należy podjąć natychmiastowe działania naprawcze - wynika z bada...

09.10.2020 CZYTAJ WIĘCEJ

Raport

Raport Blue Media "Finanse Polaków w czasach pandemii" Badanie obejmuje takie zagadnienia jak: Zakupy przez internet Opłacanie rachunków Załatwianie...

30.09.2020 CZYTAJ WIĘCEJ