Usługi finansowe? Tylko od banków

#bankowość #fintech #usługi finansowe

Udostępnij:

Blue Media o podejściu Polaków do FinTechu.

Ufamy koncernom technologicznym oraz telekomunikacyjnym, ale nie jesteśmy jeszcze gotowi na korzystanie z ich usług finansowych – wynika z badania firmy Blue Media. Polak woli, by jego pieniędzmi zarządzał bank.

Usługi finansowe, do niedawna zarezerwowane dla banków, dzięki postępowi technologicznemu przeżywają rozkwit. Według raportu KPMG i CB Insights „Pulse of Fintech, 2015 in Review”, wartość inwestycji venture capital w branżę FinTech – czyli w firmy łączące finanse i technologie - w ubiegłym roku wyniosła niemal 14 mld dolarów.

Wielkie koncerny, takie jak Google, Apple i Samsung, rozwijają własne usługi płatnicze. Mniejsi gracze stawiają na internetowe serwisy wymiany walut, platformy pożyczek społecznościowych czy tzw. robo-doradców oferujących wsparcie w inwestowaniu na podstawie profilu użytkownika. Podmioty te, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, oferują usługi zarezerwowane do niedawna dla banków wygodniej i często taniej od nich.

Z badania „Podejście Polaków do FinTechu”, zrealizowanego dla Blue Media, wynika jednak, że Polacy z dystansem podchodzą do takich innowacji. Zaledwie 6 proc. badanych twierdzi, że byliby skłonni skorzystać z usług finansowych oferowanych przez instytucje inne niż finansowe. Zdecydowanie większą przychylność dla takich rozwiązań deklaruje młodsze pokolenie. Niemal co dziesiąty badany w grupie millenialsów (osób w wieku 18-34 lata) skorzystałby z usług finansowych świadczonych przez firmę technologiczną czy telekomunikacyjną, podczas gdy w grupie osób starszych – tylko co dwudziesty. 

Ufamy, ale nie mamy przekonania

Niechęć do nowych rozwiązań finansowych nie oznacza jednak braku zaufania do podmiotów, które takie rozwiązania w ostatnich latach wprowadzają na rynek. Firmom telekomunikacyjnym ufa 70 proc. Polakom, a globalnym graczom technologicznym, takim jak Facebook czy Google – 65 proc. badanych. Żadne podmioty nie przebijają jednak banków, do których zaufanie ma 84 proc. Polaków.

- Rozwiązania płatnicze Google’a czy Apple’a testują już Amerykanie i Brytyjczycy. Kwestią czasu jest, kiedy z tych usług będziemy mogli skorzystać w Polsce. Polski rynek finansowy jednak znacząco różni się od amerykańskiego czy brytyjskiego. Zaufanie do banków jest u nas nieprzeciętnie wysokie, a do niebankowych instytucji finansowych dość skutecznie zniechęciły Polaków afery z parabankami. Polski rynek jest wyjątkowo zaawansowany technologicznie, za czym stoi wypracowany przez lata skuteczny model współpracy firm technologicznych z bankami – uważa Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media.

Osoby, które zadeklarowały, że są gotowe na niebankowe rozwiązania finansowe, najchętniej skorzystałyby z rozwiązań oferowanych przez takich graczy jak Apple, Google czy Facebook (55 proc. wskazań). Z usług finansowych firm telekomunikacyjnych skorzystałoby 45 proc. badanych, a z usług oferowanych przez niezależne firmy technologiczne – 40 proc.

Raport Blue Media o FinTech

Informacja prasowa podejście do FinTech

Raport

Kiedy w Blue Media podsumowaliśmy efekty naszej pracy w roku 2020, obliczyliśmy, że rezygnując z druku blisko 700 tys. faktur, uratowaliśmy taką liczbę drzew, która potrzebna jest do wytwarzania tlenu niezbędnego do oddychania wszystkich pracowników...

06.10.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Raport

Wiele sfer codziennego życia przeniosło się do internetu. Zdalnie pracujemy, uczymy się, załatwiamy sprawy urzędowe, korzystamy z rozrywki online (np. serwisów

06.09.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Raport

Co prawda 72 proc. z nas uznaje globalne ocieplenie za groźne dla swego życia, ale inne zagrożenia są według nas bardziej niebezpieczne. To jedna z ciekawszych obserwacji z raportu Blue Media “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2020”. Dlaczego naukowcy uznają zmia...

05.11.2020 CZYTAJ WIĘCEJ