77 proc. Polaków kupuje online. Najnowszy raport Gemiusa

#ecommerce #raport #Gemius

11.11.2021
Udostępnij:

Rynek handlu wchodzi na nowy poziom, na którym “konsument jutra” jawi się jako osoba obyta technologicznie, zwracająca uwagę na kwestie środowiskowe oraz bez problemu korzystająca z serwisów zagranicznych. To wszystko ma swoje odbicie w najnowszym raporcie Gemius “E-commerce w Polsce 2021 roku”.

Raport Gemiusa został zrealizowany na przełomie maja i czerwca 2021 roku, czyli ponad rok od początku pandemii, która przeorganizowała życie społeczne oraz umocniła rynek sprzedaży internetowej. Ograniczony dostęp do placówek handlowych, a nawet całkowite zamknięcie niektórych obiektów, zmieniło codzienne zachowania Polaków.

Aż 77 proc. respondentów deklaruje robienie zakupów online. Porównując wynik osiągnięty w 2021 r. do poprzednich lat – 73 proc. kupujących online w 2020 i 62 proc. kupujących online w 2019 – wniosek o coraz większym znaczeniu e-commerce w Polsce nasuwa się sam. Co więcej, wartość transakcji online stanowi już 14 proc. całej sprzedaży detalicznej w kraju – podaje raport Gemiusa.

Preferowane metody płatnicze

Ulubioną metodą płatności Polaków w internecie jest szybki przelew realizowany za pośrednictwem operatora płatności (jak PayU, Blue Media, dotpay). Na drugim miejscu znalazły się płatności mobilne (np. BLIK), a na trzecim – samodzielnie wykonany przelew.

Najmniej popularne i najrzadziej wymieniane są płatności mobilne za pośrednictwem SMS, kodów QR oraz płatności z odroczonym terminem.

Gemius 2021 – preferowane metody płatności

Co ciekawe, BLIK jako preferowana płatność internetowa wygrywa wśród respondentów w przedziale wieku 15-24 lata. Popularność korzystania z płatności BLIK spada wraz z wiekiem badanych.

Zaufanie do sklepów

Klienci sklepów internetowych dokonując swoich wyborów związanych z konkretnym miejscem zakupów w sieci, kierują się wieloma czynnikami, ale trzy z nich są zdecydowanie bardziej istotne od pozostałych: atrakcyjna cena produktu, niskie koszty przesyłki/dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących.

Według raportu Gemiusa, głównym źródłem budowania wiarygodności nowo odwiedzanego sklepu online są opinie o tym sklepie, ale także możliwości płatności przy odbiorze oraz jasna i czytelna informacja o możliwości dokonania zwrotu lub reklamacji.

Nie tylko Polska

Granica nie stanowi problem w e-handlu. 32 proc. badanych deklaruje, że zakupy online robi na serwisach zagranicznych. Zwolennicy takich transakcji to zazwyczaj młodzi ludzie z wyższym wykształceniem i pochodzący z dużych miast. Najbardziej popularne platformy to Aliexpress, Amazon i eBay, na których respondenci kupują przeważnie odzież, akcesoria i dodatki (43 proc.). Na drugim miejscu najchętniej kupują obuwie (25 proc.) oraz odzież sportową i biżuterię (po 23 proc. wskazań).

Ulubione metody dostawy

Paczkomaty InPost to zdecydowanie najczęściej wybierana metoda dostawy towaru. Zainteresowanie takim sposobem dostawy wzrosło o 16 p.p względem zeszłego roku (obecnie 77 proc. badanych wybiera tę opcję dostawy). Rola paczkomatów wzrosła także w kontekście najczęściej wybieranych form zwrotu. Już co trzeci zwrot przechodzi przez paczkomaty.

Gemius 2021 – ulubione formy dostawy

Można przytoczyć kilka powodów takiej przewagi InPostu, ale co ciekawe jedną z najważniejszych przyczyn okazała się... ekologia. Paczkomaty są jedną z najbardziej ekologicznych form dostawy kurierskiej. Szacuje się, że redukują ślad węglowy o 75 proc. w porównaniu z tradycyjną dostawą. Na aspekt ekologiczny e-zakupów zwracają uwagę szczególnie młode osoby.

Podsumowanie

Wyniki badania Gemiusa nie są dużym rynkowym zaskoczeniem. Potwierdzają także wnioski z tegorocznego badania Blue Media “Finanse Polaków w czasie pandemii”. Przede wszystkim, kolejny rok z rzędu znacząco wzrósł odsetek osób dokonujących zakupów online. Preferowanym przez Polaków metodami płatności w internecie są szybkie przelewy oraz BLIK. Z obu badań wynika jasno, że jako e-konsumenci cenimy przede wszystkim wygodę i szybkość transakcji online.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

16.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

15.04.2024 Czytaj więcej