Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

#regulamin sklepu internetowego

Udostępnij:

Odpowiednio skonstruowany regulamin to klucz do dobrze prosperującej firmy na rynku e-commerce. Zabezpiecza transakcje i zwiększa zaufanie klientów do Twojego sklepu. Jak więc stworzyć jasny i zgodny z prawem regulamin e-sklepu?

Regulamin sklepu internetowego to nic innego jak zbiór praktyk i reguł, które właściciel sklepu nakłada zarówno na siebie, jak i na kupującego. To informacje o zasadach funkcjonowania firmy udostępniane konsumentom w klarownej i czytelnej formie.

Co najważniejsze, regulamin e-sklepu musi być zgodny z obowiązującym prawem – zarówno polskim, jak i unijnym, przez co jego napisanie często będzie wymagało bardziej dogłębnego zbadania tematu. O najważniejszych aspektach, które trzeba wziąć pod uwagę przeczytasz poniżej.

Struktura

Przejrzystość to kluczowa cecha dobrze napisanego regulaminu sklepu internetowego. By ją zachować, dokumentowi warto nadać jasną strukturę, opierając go na stałych elementach:

  • Postanowienia ogólne, gdzie określamy przedsiębiorcę, jego status prawny, oraz pojawiające się w dalszej części tekstu terminy;
  • Zakres działalności, który zwięźle opisuje ofertę sklepu;
  • Formy płatności, jakie są dostępne dla klientów;
  • Informacje o wysyłce, czyli jej rodzaje, koszty oraz oczekiwany czas dostawy;
  • Zasady zwrotów uwzględniające prawo konsumenckie;
  • Reklamacje, jej warunki i sposoby, a także prawo do odstąpienia od umowy;
  • Postanowienia końcowe, w których należy wspomnieć o wprowadzaniu wszelkich zmian w regulaminie oraz europejskiej platformie rozstrzygania sporów konsumenckich ODR.

Innymi pojawiającymi się postanowieniami są zapisy o wymaganiach technicznych, które spełniać musi klient, aby sprawnie móc korzystać ze strony sklepu, a także informacje dotyczące zapisania się do newslettera czy otrzymywania materiałów promocyjnych.

W zależności od rodzaju prowadzonego sklepu internetowego, na regulamin mogą składać się także inne elementy, które określałyby szczegóły transakcji czy zakupu produktu.

Zgodność z prawem

Regulamin powinien w jasny i czytelny sposób informować klientów o ich prawach i obowiązkach. Pamiętaj jednak, że wszystko, co w nim zawrzesz, musi być zgodne z prawem, a używanie klauzul niedozwolonych może skutkować karami oraz utratą klientów.

Kłopotliwe zapisy najczęściej dotyczą zwrotów, reklamacji oraz kosztów wysyłki, dlatego przed sporządzeniem regulaminu warto sprawdzić rejestr klauzul niedozwolonych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i upewnić się, że planowana treść naszego regulaminu nie będzie naruszała praw konsumenckich.

Istotne jest także uwzględnienie zapisów w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz RODO, jednego z ważniejszych rozporządzeń unijnych, które należy mieć na uwadze przy szkicowaniu regulaminu.

Sama złożoność dokumentu i wszelkie elementy prawne, które powinny być w nim zawarte są powodem, dla którego wielu właścicieli sklepów internetowych decyduje się zlecić napisanie regulaminu prawnikowi specjalizującemu się w e-commerce. To bezpieczne, proste i szybkie rozwiązanie dla osób, które nie mają szczegółowej wiedzy w tym zakresie, i które nie chcą ryzykować pomyłką.

Dostępność

Zapis o akceptacji regulaminu powinien być dostępny dla klientów przed sfinalizowaniem każdego zakupu. Sam dokument warto także udostępnić na jednej z podstron lub w stopce strony głównej Twojego sklepu, tak by był łatwy do wyszukania dla potencjalnego klienta (najlepiej wraz z polityką prywatności, która choć nie wchodzi w strukturę regulaminu, jest innym istotnym dokumentem w branży e-commerce). To ważne, by kupujący w każdym momencie mógł się zapoznać z regulaminem.

Staraj się śledzić na bieżąco zmiany w prawie konsumenckim i zgodnie z nim aktualizuj dokument. Pamiętaj, że rzetelny, przejrzysty i uczciwy regulamin sklepu internetowego daje konsumentom bezpieczeństwo zakupu. Bezpieczeństwo, które niemniej ważne będzie dla Ciebie i Twojej firmy.

Więcej informacji o tym, co powinno się znaleźć w regulaminie sklepu, jeżeli chcesz aktywować płatności online, znajdziesz w naszym poradniku dla właścicieli e-commerce.

Ecommerce

Jak przygotować sklep na odwiedziny klientów, aby zakupy miały niecodzienny, świąteczny klimat? Oto kilka podpowiedzi.

06.12.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Finansowanie społecznościowe to coraz częściej sposób na zarabianie pieniędzy poprzez inwestycje w rozwojowe firmy. Przyjrzyjmy się z bliska temu zjawisku.

03.12.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Klienci przyzwyczaili się już, że 10 grudnia mogą liczyć na darmową dostawę. Jeśli jeszcze nigdy nie oferowałeś swoim klientom takiej opcji – czas to zmienić.

02.12.2021 CZYTAJ WIĘCEJ