Płatności mobilne i przywiązanie do lokalnych marek – co jeszcze wyróżnia e-commerce na Litwie

#ecommerce #fintech #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna #Litwa

Udostępnij:

Niewielka Litwa jest europejską stolicą na rynku fintechów z licencją na świadczenie usług finansowych. Lokalne metody płatności są również antidotum na względnie małą popularność kart kredytowych.

Litwa z liczbą 2,8 mln mieszkańców jest najliczniejszym z krajów bałtyckich. Wraz z Łotwą i Estonią słyną z innowacyjności, chociaż różnią się od siebie pod względem języka, to Litwa, zwłaszcza z Łotwą, podziela podobne zachowania konsumenckie.

Region nazywany jest europejskim hubem fintechowym, zaś Litwa jest liderem w zakresie licencjonowanych instytucji płatniczych i pieniądza elektronicznego w Europie. Działa tam ponad 260 fintechów, z czego prawie 150 z nich posiada licencję na świadczenie usług finansowych (np. Revolut), a 68 instytucji pieniądza elektronicznego jest licencjonowanych przez Bank Litwy. Państwo szczególnie zyskało po Brexicie, ponieważ wiele fintechów z brytyjską licencją wybrało Litwę jako swoją siedzibę do świadczenia usług na terenie UE.

Litwa oferuje bardzo szybki internet (80-120 Mb/s), z którego korzysta 82 proc. Litwinów a zakupy online robi co drugi mieszkaniec. Przychody rynku e-commerce są prognozowane na poziomie 1,5 mld dolarów w 2022 roku. Udział handlu elektronicznego w sprzedaży detalicznej wynosi 8 proc., zaś wydatki na e-commerce to 2,8 proc. PKB.

40 proc. zakupów jest realizowanych za pomocą urządzeń mobilnych. Średnie wydatki online na jednego mieszkańca wynoszą 585 dolarów rocznie. W internecie częściej kupują kobiety niż mężczyźni (55 proc. do 45 proc.). Co więcej, okres pandemii sprawił, że zakupy w sieci chętnie robią także seniorzy. Ponad 12 proc. osób w wieku 65-74 kupiło coś w sieci w ostatnich miesiącach.

Litwa od 2015 r. należy do strefy euro i może pochwalić się PKB na głowę mieszkańca w wysokości 23 tys. Dolarów. Dla porównania w Polsce to 18 tys., w Łotwie 20 tys. A w Estonii 27 tys.


Liderzy rynku e-commerce

Głównym czynnikiem motywującym Litwinów do zakupów online są atrakcyjniejsze ceny – zdaniem dwóch na trzech internautów. Co warto zauważyć – Litwini są bardzo przywiązani do lokalnych marek i produktów.

Liderami sprzedaży są krajowe sklepy z uniwersalną ofertą, takie jak Pigu.lt, Senukai.lt, Varle.lt, Topocentras.lt, Eurovaistine.lt. Na rynku obserwuje się też ekspansję firm zagranicznych, a Litwini kupują chętnie również także na Aliexpress.com czy eBay.com. Główne segmenty litewskiego e-commerce pod względem przychodów to zabawki i hobby, elektronika, moda, meble i sprzęt AGD, żywność i pielęgnacja ciała.

Wyzwaniem dla litewskich sprzedawców jest ekspansja za granicę. Chociaż zapotrzebowanie na usługi e-fulfillment na Litwie rośnie co roku o około 40-50 proc. to liczba paczek wysyłanych za granicę stanowi 3 proc. całego ruchu – według danych firmy dostawczej Venipak.

Udział handlu transgranicznego w całości e-commerce wynosi 19 proc. Po zagraniczne towary sięga co druga osoba kupująca online. Połowa asortymentu pochodzi z Chin, co dziesiąty z Niemiec lub Polski. Do najpopularniejszych zagranicznych marketplace’ów należą AliExpress, Amazon, eBay, Wish i Asos.

Co szósty litewski internauta twierdzi, że kupił produkt lub usługę po obejrzeniu reklamy lub rekomendacji opiniodawcy w sieciach społecznościowych.


Litwini budują własne ekosystemy finansowe

Ponad połowę transakcji stanowią płatności mobilne oparte o wspólną metodę płatności między bankami, taką jak NeoPay czy Banklinq. Na drugim miejscu są karty kredytowe (37 proc. transakcji), miejsce trzecie należy do e-portfeli (10 proc.), takich jak PayPal, Webmoney i lokalne rozwiązanie Paysera. Tradycyjne przelewy bankowe mają marginalny udział.

Kartę kredytową posiada tylko co piąty mieszkaniec Litwy, ale podobna sytuacja jest na Łotwie, z kolei w Estonii ma ją co trzeci mieszkaniec. Brak kart powoduje ograniczenia przy zakupach na międzynarodowych platformach. Rozwiązaniem tej sytuacji są lokalne metody, jak np. Banklinq, która łączy instytucje finansowe z krajów bałtyckich pomagając w transakcjach transgranicznych. Do wykonania transakcji potrzebne jest tylko konto bankowe. Co ciekawe, rynek bankowy jest zdominowany przez dwa banki szwedzkie (SEB i Swedbank).

Litewscy konsumenci oczekują darmowej dostawy, szczególnie przy zamówieniach powyżej 30-50 euro. Dwie preferowane metody doręczeń to dostawa do punktu odbioru lub dostawa do domu. W pierwszej trójce firm kurierskich dostarczających towary znajduje się Omniva, DPD i Lietuvos Paštas.

Z Litwy pochodzi Barbora, największy sklep internetowy oferujący produkty spożywcze w krajach bałtyckich. Jest własnością istniejącej od 2014 r. Grupy Maxima, która również jest właścicielem sklepów Stokrotka. W Polsce od 2021 r., oferuje usługi z własnym dowozem w Warszawie, Trójmieście, na Dolnym Śląsku czy w Łodzi.


Źródła:
1. Analiza rynku firmy PPRO https://www.ppro.com/countries/lithuania
2. Europe E-commerce Report wydanie z roku 2021 i 2022
3. Gemius.lt
4. Banklinq.eu
5. Webinterpret.com
6. Key Players in the EU Payments Landscape 2022 – raport The Paypers

Ecommerce

Prawie co czwarta osoba nie kupuje w internecie. Dowiedz się dlaczego i sprawdź, czy można zmienić ich zdanie.

06.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Pandemia wywołała boom na zakupy internetowe. Właściciele sklepów online mieli szansę zanotować spektakularne wyniki sprzedażowe. Jak jest teraz?

05.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Zakupy internetowe w Wielkiej Brytanii są bardziej popularne niż w jakimkolwiek innym kraju Europy, a sprzedaż online stanowi 1/4 sprzedaży detalicznej.

02.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ