Czy duży e-commerce może być eko?

#ecommerce #ekologia #edukacja ekologiczna

30.06.2022
Udostępnij:

Mnóstwo produktów i jeszcze więcej opakowań. Branża e-commerce nie kojarzy się zbyt “zielono”. Jednak wraz z rosnącą świadomością ekologiczną Polaków, coraz więcej platform sprzedażowych będzie musiało zmodyfikować swój sposób działania. Czy e-commerce może być ekologiczny?

Polacy chcą być eko. Według badania przeprowadzonego przez IBRiS w 2022 roku, 82 proc. ankietowanych zadeklarowało, że przykłada dużą wagę do troski o naszą planetę. Tendencja proekologiczna jest widoczna również w codziennych wyborach zakupowych naszych rodaków. Według raportu firmy Kantar nawet 42 proc. polskich kupujących jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest on ekologiczny. Takie postawy już teraz mają realny wpływ na tworzenie nowych rozwiązań sprzedażowych. A w przyszłości mogą zmienić jeszcze więcej. Przede wszystkim w handlu internetowym.

Odczarować mit o e-commerce

Według raportu firmy Oliver Wyman oraz Logistics Advisory Experts (LAE), niespożywczy handel online produkuje od 1,5 do 2,9 razy mniej CO2 niż handel offline. Dostawy e-commerce odpowiadają jedynie za 0,5 proc. całkowitego ruchu w mieście i produkują od 3 do 6 razy mniej emisji CO2 niż dojazdy do sklepów stacjonarnych. Dodatkowo, sklepy stacjonarne należy oświetlić i ogrzać, co przyczynia się do zużycia naprawdę dużej ilości energii elektrycznej.

Jak sprawić, by e-commerce był jeszcze bardziej eko?

Mimo niewątpliwych zalet handlu internetowego, branża e-commerce ma wciąż wiele do poprawy. Najważniejszym elementem jest wprowadzenie ekologicznych dostaw, które opierają się na dobrze zaplanowanej i jak najbardziej efektywnej trasie przewozu. Im więcej produktów jest przewożonych za jednym razem w konkretną lokalizację, tym mniejszy ślad węglowy ich dostawy. Dobrym przykładem jest InPost, który dowozi wiele paczek w jedno miejsce (a ponadto wymienia flotę pojazdów na elektryczną) czy testowana przez Amazon hurtowa wysyłka produktów.

Ekologiczne opakowania

Głównym wyzwaniem jest zastąpienie plastikowych opakowań – paczkami stworzonymi z alternatywnych materiałów nadających się do recyklingu, materiałów biodegradowalnych czy materiałów naturalnych (włókna organiczne czy konopie). Należy zadbać również o wypełnienie paczki i wykorzystywać tylko ekologiczne materiały, takie jak chrupki z kukurydzy, papierowe wiórki, papierowe loki czy siatka jutowa.

Na polskim rynku ekologicznych opakowań prym wiedzie grupa LPP, która jako pierwsza wykorzystała przetwarzane produkty. Ubrania marek Reserved i Mohito wysyłane są w torbach pochodzących z recyklingu. Zalando wprowadziło opakowania wielokrotnego użytku w celu redukcji produkowanych przez siebie śmieci.

Do wybierania dopasowanych do wielkości zawartości opakowań nawołuje InPost, korzystając z widgetu, wychodząc ze słusznego założenia, że opakowania niewiele większe od wysyłanego przedmiotu pozwalają przewieźć więcej paczek w trakcie jednego kursu i zredukować emisję CO2.

inpost-pakowanie

Najbardziej ekologiczną opcją jest jednak używanie jak najmniejszej ilości opakowań w ogóle. Przykładem może być firma Sylveco, która zrezygnowała z opakowywania swoich past do zębów w kartonowe pudełka i po prostu sprzedaje same tubki. Na równie ciekawą koncepcję wpadł InPost we współpracy z marką Modivo, który w czerwcu 2022 roku wprowadził na rynek EkoBox InPost, czyli ekologiczne opakowania wielokrotnego użytku. Jest to pierwszy w Polsce system wtórnego obiegu opakowań dla e-sklepów.

Cyfrowa dokumentacja

Papieru na faktury i ulotki można oszczędzać. W ekologicznym sklepie brak zbędnych ulotek czy gadżetów, które w zdecydowanej większości przypadków i tak od razu lądują w koszu. Wszystkie niezbędne informacje w tym fakturę, formularz zwrotu czy kody rabatowe przesyłane są na adres mailowy klienta.

Minimalizacja liczby zwrotów

Łatwa, szybka i bezpłatna dostawa pod same drzwi, a także bezproblemowe zwroty są już standardem w handlu online. Niestety, takie podejście napędza nieprzemyślane zakupy, które generują ogromne ilości odpadów oraz intensyfikują natężenie transportu. Aby zminimalizować koszty środowiskowe, warto zadbać o to, aby zdjęcia oddawały rzeczywiste rozmiary i kolory prezentowanego produktu, a opis zawierał wszelkie niezbędne informacje. Dobrym pomysłem jest wdrożenie na swojej platformie sprzedażowej wirtualnego doradcy, który na podstawie kilku parametrów, zaproponuje klientowi najbardziej dopasowany pod niego towar.

Drugie życie

Biznesy e-commerce mogą wspierać trend “rzeczy z drugiej ręki”, ograniczając przy tym konsumpcjonizm. Na rynku polskim wyróżnia się strona Vinted, która umożliwia zakup i sprzedaż używanych ubrań. Mimo poważnych sporów z UOKiK o zapisy dotyczące „opłaty za ochronę kupujących” i konieczności potwierdzania swojej tożsamości po sprzedaży – wciąż jest to aplikacja z gruntu “zielona”, bo opierająca swój model biznesowy na umożliwianiu handlu rzeczami w drugim obiegu.

W branży odzieżowej stało się popularne wprowadzanie całej linii produktów używanych, jak Re/Done dla Levis lub współpraca z platformą rynku wtórnego jak w przypadku Sellpy i H&M. Na to podejście – zwane reverse commerce – składają się działania, które dotyczą sprzedaży używanych produktów.

Z kolei Zalando uruchomiło opcję Pre-Owned, która umożliwia sprzedaż i zakup używanej odzieży markowej. Jakość każdej wysłanej przez użytkownika rzeczy jest weryfikowana dwukrotnie – na poziomie wyceny i już po wstępnej akceptacji. Odrzucone rzeczy są odsyłane do sprzedającego lub, po akceptacji, przekazywane na cele charytatywne. Podobną koncepcję sprzedażową rozwinęła IKEA, umożliwiając ponowne wprowadzenie do sprzedaży mebli, które nie mogą być już traktowane jako nowe, ale ich odpowiednie przygotowanie sprawi, że zostaną umieszczone w dziale Circular Hub. W zamian klient otrzymuje środki na karcie refundacyjnej firmy.

Zadbaj o stronę internetową

Twoja platforma sprzedażowa także emituje CO2. Poszukaj dostawcy hostingu, który korzysta z odnawialnych źródeł energii. Postaraj się korzystać z serwerów w chmurze. Zadbaj też o dobrą optymalizację strony – używaj mniejszych rozmiarów grafik i filmów, pozbądź się niepotrzebnych wtyczek, ogranicz aplikacje śledzące i korzystaj z pamięci podręcznej.

Więcej nt. ekologicznego biura możesz przeczytać w naszym poradniku.

Podsumowanie

Istnieje szereg sposobów, które sprawiają, że duży e-commerce może być ekologiczny:

  • Podstawą jest ekologiczna dostawa, oparta na dobrze zaplanowanej i jak najbardziej efektywnej trasie przewozowej;
  • Koniec z plastikowymi opakowaniami. Przyszłością są materiały nadające się do recyklingu;
  • Platformy sprzedażowe powinny zaadaptować u siebie trend “z drugiej ręki’;
  • Dobrą praktyką jest właściwe zoptymalizowanie strony internetowej oraz trzymanie danych w serwerach “chmury”;
  • Papierowe ulotki czy rachunki muszą być zmienione na ich elektroniczne wersje.
  • Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej