Czy warto reklamować sklep internetowy w telewizji?

#sklepy internetowe #marketing #reklama

04.07.2022
Udostępnij:

Przedsiębiorcy, którzy stawiają pierwsze kroki w branże e-commerce, obserwują doświadczonych kolegów. Dostrzegają, że swoje działania marketingowe prowadzą nie tylko w sieci, ale nawet w telewizji. Czy rzeczywiście, w przypadku małego sklepu internetowego reklama z takim rozmachem ma sens?

Zgodnie ze „Stożkiem doświadczenia” Edgara Dale’a, zaprezentowanym jeszcze w 1946 roku w książce „Audiovisual methods in teaching”, ludzie zapamiętują:

  • 10% tego, co czytają,
  • 20% tego, co słyszą,
  • 30% tego, co widzą,
  • 50% tego, co słyszą i widzą,
  • 70% tego, co sami mówią,
  • 90% tego, co sami robią.

  • To oznacza, że filmowa reklama ma na nas ogromny wpływ, o wiele większy niż inne formy przekazu. Skuteczność reklamy zawierającej film zależy jednak od tego, gdzie będzie publikowana. Potwierdzają to badania Karen Nelson-Field z University of Adelaide Center for Amplified Intelligence. Przeprowadziła badania wpływu reklam na zachowanie oglądających poprzez ekspozycję ponad 2500 osób na 18 200 różnych form reklamy. Co się okazało?

    Skuteczność reklamy telewizyjnej

    Największą widoczność reklamy zapewnia telewizja (100%) w porównaniu z YouTube (30%) i Facebook (10%). Z badania wynika również, że intencja zakupowa po obejrzeniu reklamy w telewizji jest silniejsza aż o 22% niż po obejrzeniu w Facebooku i YouTube. Na stronie tv.tvnmedia.pl zaprezentowano zestawienie, które to szczegółowo wyjaśnia.

    widocznosc-reklamy-a-efektywnosc

    Reklamy oglądane w telewizji generują większy efekt natychmiastowej sprzedaży niż reklamy oglądane na YouTube lub Facebooku. Po jednym odtworzeniu reklama telewizyjna działa i wywiera wpływ na sprzedaż przez 109 dni, w porównaniu YouTubem, którego skuteczność trwa 8 dni, a Facebooka 6 dni.

    Skoro wiemy już, że reklamy telewizyjne są bardzo skuteczne, zastanówmy się jakim budżetem trzeba dysponować, aby ten cel zrealizować.

    Ile kosztuje reklama w telewizji?

    Koszt reklamy telewizyjnej nigdy nie będzie mały. Spoty reklamowe, które są emitowane w telewizji, potrafią kosztować majątek. Należy bowiem pamiętać, że do kosztów trzeba zaliczyć nie tylko emisję, ale też przygotowanie spotu.

    Cena emisja reklamy w telewizji zależy od wielu czynników – przede wszystkim oglądalności kanału, długości reklamy, pozycji reklamy w bloku, ale też od tego, kiedy odbędzie się emisja. Na przykład reklama przed ważnym meczem, czy popularnym serialem, będzie o wiele droższa, niż w godzinach porannych, między regularnymi programami. Ile konkretnie może wynosić? Sprawdziliśmy czerwcowy cennik komercyjnej stacji TVN.

  • spot reklamowy zaprezentowany przed lub po Faktach to nawet 50 tys. złotych;
  • reklama podczas programu Dzień Dobry TVN to wydatek ok. 7-9 tys. złotych.


  • Najwyższe ceny osiąga reklama, która emitowana jest w blokach towarzyszących wydarzeniom o najwyższej oglądalności, na przykład meczom. Wtedy ceny mogą wynosić nawet ponad 100 tys. złotych za 30 sekund.

    Kupno miejsca w danym bloku reklamowym w największych stacjach nie zawsze jest tak kosztowne. Małe sklepy internetowe również mogą sobie na to pozwolić. Wykupienie pory emisji podczas mniej popularnych programów może kosztować tylko 300 zł. Tyle właśnie kosztowała emisja spotu w ostatnim bloku reklamowym podczas czerwcowej emisji filmu „40 lat minęło”.

    Trzeba mieć jednak na uwadze, że plan reklamowy uwzględnia kilka emisji spotu, więc reklama telewizyjna zawsze jest droga. Czy warto inwestować tak potężne sumy? Możliwość dotarcia do ogromnej grupy odbiorców jest kusząca. Można wtedy liczyć na większą sprzedaż reklamowanego produktu, a w efekcie na wyższe zyski. Sukces jednak zależy od samego spotu.

    Przygotowanie spotu

    Jeśli spot reklamowy będzie kiepskiej jakości, nudny, nieprzekonujący, czy niedostosowany do grupy docelowej, trudno będzie o osiągnięcie zamierzonego efektu. Dlatego warto skorzystać z profesjonalnej agencji, która zajmie się produkcją filmu. Współpraca z taką firmą wygląda podobnie jak w przypadku agencji reklamowej (więcej informacji o tym, jak przygotować się do takiej współpracy znajdziesz w naszym poradniku).

    Z reguły proces projektowania spotu reklamowego przebiega w trzech etapach:

  • brief – określa cel, właściwości produktu, charakterystykę marki, grupę docelową itp.;
  • scenariusz – to tak zwany skrypt, który stanowi spis zawartości reklamy (obrazu, dźwięku itp.);
  • storyboardy – obrazkowe przedstawienie poszczególnych scen.


  • W kolejnych krokach przystępuje się do właściwej produkcji zaprojektowanego spotu, a następnie montażu. Czas trwania tego procesu jest uzależniony od złożoności filmu.

    Reklama powinna być prosta, niepożądany jest przerost formy nad treścią. W trakcie 30 sekund trudno jest przekazać wszystko, dlatego trzeba przemyśleć jaki cel reklama ma osiągnąć. W zależności od niego można eksponować walory produktu lub korzyść wynikającą z jego stosowania.

    Wyzwaniem jest dobór środków, aby przekaz był jasny i czytelny dla odbiorcy. Reklama powinna zawierać maksymalnie 50 słów, a to stanowi dla twórcy spotu duże wyzwanie. Ważne są również dźwięk, efekty oraz slogan (o tym jak stworzyć dobry slogan pisaliśmy tutaj).

    Zalety i wady reklamy w telewizji

    Blisko 100% gospodarstw domowych jest wyposażonych w odbiorniki telewizyjne, a reklama umożliwia precyzyjne dotarcie do wąskiej grupy docelowej poprzez emisję na kanałach tematycznych. Jest to więc skuteczny, lecz dość drogi sposób. Zaletą reklamy telewizyjnej jest przede wszystkim perswazyjność przekazu, możliwość zaangażowania emocjonalnego odbiorcy, prestiż i wybór różnorodnych form stworzenia przekazu. Do wad należy zaliczyć krótki cykl życia spotu oraz cenę.

    Czy warto skorzystać z tej formy na początku?

    Zdecydowanie warto, ale niestety nie każdego na początku na to stać. Dlatego sklepy internetowe na początku częściej skłaniają się bardziej ku internetowym kanałom reklamowym. Jeżeli jednak dysponujesz potrzebnym budżetem, reklama telewizyjna może się okazać bardzo dobrą inwestycją, która zwróci się w krótkim czasie.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

    Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

    15.04.2024 Czytaj więcej