Czym jest dropshipping i jak wygląda w praktyce?

#sprzedaż online #dropshipping

Udostępnij:

Dropshipping to model logistyczny, który radykalnie obniża próg wejścia dla początkujących przedsiębiorców e-commerce. Niesie za sobą jednak ryzyko braku kontroli nad jakością obsługi klienta. Poznaj wszystkie zalety i wady dropshippingu w praktyce.


W najpopularniejszym modelu działania sklepu internetowego, właściciel sprzedaje produkty, które posiada w magazynie lub ewentualnie jest w stanie błyskawicznie je sprowadzić. Wcześniejsze zatowarowanie to inwestycja i zamrożenie kapitału w produkcie, dopóki nie trafi do rąk klienta. Dodatkowo przechowywanie towaru wymaga posiadania własnego lub wynajmowanego magazynu. Im bardziej różnorodny czy wielkogabarytowy produkt, tym większy koszt jego przechowania.

Co to jest dropshipping?


A gdyby tak wysłać towar do klienta bezpośrednio od producenta lub z hurtowni? W ten sposób sprzedawca nie musi inwestować w zatowarowanie czy magazynowanie. Dodatkowo oszczędza czas i nie musi zatrudniać pracowników do kompletowania i wysyłki zamówień.

W oparciu o takie założenie działa dropshipping. Pojęcie powstało z połączenia słów drop (upuszczać) oraz shipment (wysyłka, dostawa). W tym modelu sklep internetowy jest jedynie pośrednikiem między klientem a dostawcą towaru.

Dostawcą może być producent lub hurtownia, która świadczy usługi pakowania i wysyłki towarów. Dziś na rynku działa coraz więcej hurtowni i doradców specjalizujących się w obsłudze sklepów w modelu dropshippingu. Z tego rozwiązania korzystają najczęściej sprzedawcy książek, odzieży, elektroniki i produktów wielkogabarytowych.

Jak dropshipping działa w praktyce?


Jeśli jako przedsiębiorca planujesz rozpocząć przygodę z dropshippingiem pierwszym krokiem, jaki powinieneś wykonać powinno być znalezienie wiarygodnego partnera świadczącego taką usługę. Dokładnie poznaj i ustal warunki współpracy, zasady reklamacji i obsługi klienta, dostępne opcje wysyłki towarów itd.

Kolejnym krokiem jest integracja platformy e-commerce Twojego sklepu z systemem zamówień dostawcy. Jeśli korzystasz z popularnych platform sklepowych – jak Shoper czy Shoplo – przejście przez ten proces nie powinien sprawić problemów. Integracja systemów jest potrzebna do aktualizacji informacji o dostępności towarów w hurtowni i wysyłaniu jej powiadomień o złożonych zamówieniach.

Hurtownie oferują w ramach usługi również gotowe opisy produktów wraz ze zdjęciami, które można automatycznie pobierać i prezentować na stronie sklepu. Dzięki takiemu ułatwieniu możesz dowolnie skonfigurować własną ofertę przeglądając zasoby hurtowni, z którymi planujesz współpracować.

Oprócz kwestii technologicznych do rozwiązania pozostaje uregulowanie kwestii danych Twoich klientów zgodnie z RODO. Jako sprzedawca przetwarzasz dane klientów w swoim sklepie, ale do danych dostęp ma również dostawca. Dlatego musisz wcześniej ustalić, kto będzie administratorem danych osobowych klientów.

Sprzedawaj doświadczenie, nie towar


Dziś przewagę konkurencyjną w e-commerce nie tworzy wyłącznie cena. Owszem, jest ważna, ale to tylko część doświadczenia zakupowego klienta.

Na wizerunek sklepu i jego wiarygodność składa się szereg czynników, takich jak dostępne formy płatności, czas dostawy, warunki zwrotu i reklamacji, wreszcie obsługa klienta (zarówno przed, jak i posprzedażowa). Każdy z tych elementów ma wpływ na końcową ocenę, jaką wystawi klient, gdy otrzyma towar. Ocena klientów buduje zaufanie do Twojej marki.

Stawiający pierwsze kroki e-sprzedawca zwykle nie jest w stanie wynegocjować takiej ceny za towary, jak konkurent z ugruntowaną pozycją lub dużym wolumenem sprzedaży. Oznacza to konieczność skupienia się na budowaniu swojego wizerunku i trosce o jakość obsługi klienta.

W modelu dropshippingu jakość obsługi klienta dość mocno zależna jest od fachowości dostawcy, który ma kontakt z klientem: kompletuje zamówienie, pakuje, nadaje przesyłkę, zajmuje się zwrotami i reklamacjami. W klasycznym modelu e-commerce w momencie, gdy klient nie jest zadowolony z jakości produktu czy czasu dostawy, jako sprzedawca możesz błyskawicznie reagować i złożyć wyjaśnienia. W przypadku dropshippingu na tym newralgicznym odcinku jesteś zależny od dostawcy.

Istotną zaletą dropshippingu jest fakt, że możesz szybko wejść na rynek e-commerce bez dużego wkładu czy ryzyka finansowego. Niski próg wejścia w praktyce oznacza jednak zaciętą konkurencję. Na koniec 2020 r. w Polsce działało około 45 tys. sklepów online. To wzrost aż o 21,5 proc. w stosunku do 2019 r.! Dlatego dropshipping to zwykle najlepsze rozwiązanie dla graczy z ugruntowaną pozycją lub sprzedawców, którzy posiadają zdywersyfikowane źródła przychodów.

Zalety dropshippingu


  • Niski próg wejścia
  • Minimalne ryzyko biznesowe związane z uruchomieniem sklepu
  • Brak opłat za magazynowanie i ubezpieczenie towaru
  • Niższe koszty własne obsługi sklepu
  • Dostęp do różnorodnej oferty produktów
  • Oszczędność czasu i możliwość skupienia się na promocji

Wady dropshippingu


  • Duża konkurencja
  • Niskie marże zysku
  • Brak kontroli jakości i legalności produktu
  • Zależność od dostawcy
  • Trudność w budowaniu własnej marki

Ecommerce

SXO (Search Experience Optimization) to działania mające na celu pozycjonowanie witryny oraz zapewnienie jej użytkownikom jak najlepszych doświadczeń.

28.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Według danych dataplace.ai, paczkomaty InPost podbiły Polskę. Są dostępne już na 45 proc. powierzchni naszego kraju. Jak reagują na to inne firmy?

27.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Segmentacja polega na podzieleniu odbiorców na grupy o zbliżonych parametrach, dzięki czemu można zwiększyć efektywność procesów marketingowych.

25.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ