Czym jest revenue-based financing dla e-commerce?

#sklepy internetowe #finansowanie #revenue-based financing

23.06.2022
Udostępnij:

Dla początkujących lub małych firm barierą w rozwoju może być brak dostępu do kapitału. Odpowiedzią rynku na potrzeby inwestycyjne jest revenue-based financing (RBF), model finansowania oparty o przychody.

Elementem sukcesu na rynku e-commerce, poza popytem na usługi, jest dostęp do kapitału, który pozwala na dalszy rozwój. Startupy, małe oraz średnie firmy potrzebujące finansowania zwykle szukają inwestorów, aniołów biznesu lub sięgają po kredyt. Jednak nie każda z tych opcji jest swobodnie dostępna, a czasem warunki skorzystania są obarczone ryzykiem, np. gdy właściciel, w zamian za inwestycje, pozbywa się części kontroli nad firmą.

Inną przeszkodą w sprawnym pozyskiwaniu finansowania może być krótka historia biznesowej aktywności, zbyt niska wiarygodność czy ryzykowny, z punktu widzenia pożyczkodawcy, typ działalności. Według ekspertów, około 90 proc. przedsiębiorców wymaga finansowania na początku działalności. Mniej niż 1 proc. nowo powstałych firm pozyskuje środki od funduszy venture capital, 16 proc. otrzymuje kredyt z banku, podaje Founders First Capital Partners.

Odpowiedzią rynku na globalną potrzebę przyjaznych źródeł finansowania jest znany od lat model revenue-based finance.

Czym jest revenue-based finance?

Finansowanie oparte na przychodach to nowoczesna metoda finansowania w e-commerce, uzależniona od przychodów firmy. Określana także mianem inwestowania w oparciu o przychody (revenue-based investing, RBI) lub inwestowania opartego na tantiemach (royalty-based investing).

RBF przypomina kredyt, ale pożyczkobiorca nie płaci odsetek, jak w przypadku banku. Pożyczkodawcy, w zamian za udostępnienie kapitału, otrzymują określony procent bieżących przychodów brutto spółki. Zwykle jest to między 5 a 15 proc. Im większy miesięczny obrót generuje firma tym szybciej pożyczona kwota zostanie spłacona. I odwrotnie, spadająca sprzedaż oznacza mniejsze kwoty do spłaty.

RBF jest skierowane tylko do firm, które już wykazują przychody i potrzebują kapitału na wydatki marketingowe czy dalszy rozwój. Sprawdza się w przypadku firm z branży e-commerce, oraz tych działających w modelu SaaS, startupów oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Kwota finansowania może zacząć się od 10 tys. euro, a skończyć nawet na 10 mln, w zależności od oferty firmy.

Jak przyznawane jest finansowanie? Warunkiem skorzystania z kapitału jest ujawnienie pożyczkodawcy historii finansowej firmy przez udostępnienie danych z platformy sprzedażowej, marketingowej czy konta bankowego. W kolejnym kroku przeprowadzana jest analiza finansowa, która służy określeniu kwoty pożyczki, wartości miesięcznej raty i pozostałych warunków, na jakich zostanie udzielona. Decyzja podejmowana jest zwykle do 24 godzin. Rozliczanie między stronami następuje automatycznie z podłączonej karty lub konta bankowego.

Rosną potrzeby, rośnie rynek

RBF staje się jednym z popularnych modeli biznesowych dla inwestorów, co tylko przyspiesza wzrost rynku finansowania opartego na przychodach. Jego wielkość została wyceniona na 901 mln dolarów w 2019 r. i do 2027 r. osiągnie wartość 42 mld dolarów, według firmy Allied Market Research.

Firmy potrzebują kapitału, co widać po wzroście finansowania funduszy venture capital. W 2021 r. na całym świecie w startupy zainwestowano ponad 530 mld dolarów, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w 2015 r. i 14 razy więcej niż w 2010 r. – podaje specjalizujący się w analizie rynku Dealroom. Serwis zidentyfikował ponad 30 startupów finansujących się w oparciu o przychody, które w 2021 roku pozyskały 1,8 mld dolarów, czyli siedem razy więcej niż w roku 2020.

Od 2019 r. w Europie pojawiło się 18 startupów typu revenue-based financing oferujących kapitał w zamian za 5-20 proc. przyszłej sprzedaży.

Również na naszym rynku usługi w modelu RBF świadczą pierwsze polskie firmy. Spółka Booste oferuje finansowanie dla firm e-commerce zarejestrowanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii i Hiszpanii w maksymalnej kwocie 250 tys. zł. Zainteresowani we wniosku o dofinansowanie muszą przedstawić minimum półroczną historię przychodów.

Finansowanie w modelu revenue-based financing dostępne jest także dla 33 tys. sklepów internetowych, korzystających co najmniej przez trzy miesiące z systemu Płatności Online firmy Blue Media. Możliwe jest to dzięki współpracy spółki z serwisem Brutto.pl. Warszawski fintech zapewnia finansowanie do 50 tys. zł, które sklep internetowy może przeznaczyć na dowolny cel.

Korzyści z modelu RBF

Finansowanie oparte na przychodach daje firmom możliwość bardziej organicznego wzrostu. Pozwala na elastyczność w spłatach, uzależniając je tylko od bieżących wyników finansowych firmy.

Właściciele nie odczuwają przymusu finansowego, jak w przypadku tradycyjnego kredytu. Zachowują swobodę w zarządzaniu firmą i nie tracą w niej udziałów, co dzieje się w sytuacji, gdy sprzedają część akcji. Mogą również liczyć na doradztwo finansowe inwestora. Szybka ścieżka podejmowania decyzji o udzieleniu finansowania zajmuje zazwyczaj do 24 godzin.

Przeczytaj także:

Ecommerce

5 najważniejszych wniosków z European E-Commerce Report 2023

Poznaj najważniejsze wnioski z raportu, które pomogą Ci zrozumieć trendy i dostosować strategie, żeby sukcesywnie zwiększać sukces Twojego sklepu online.

28.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Płatności odroczone – sposób na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie online

Odkryj, jak płatności odroczone mogą zwiększyć konwersję w Twoim sklepie online, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków. Poznaj pozostałe korzyści.

26.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

Sprawdź, jak poprawić strony produktowe, ulepszyć UX, usprawnić proces zakupowy i wykorzystać opinii klientów, żeby zbudować silną markę i się wyróżnić.

25.03.2024 Czytaj więcej