Czym jest smart shopping i dlaczego zyskuje na popularności?

#płatności online #sklepy internetowe #dostawa #smart shopping

Udostępnij:

Pandemia, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja, wzrost cen większości produktów – to wszystko sprawia, że konsumenci podchodzą do zakupów z większą dozą ostrożności. Przyjrzeliśmy się, co na temat aktualnych zachowań zakupowych mówią badania przeprowadzone przez agencję badawczą Atena Research&Consulting.

Co to znaczy, że kupujący online chcą być smart? To znaczy, że podejmują decyzje zakupowe po dłuższym namyśle, szukają najkorzystniejszych opcji – zarówno pod względem ceny produktu, jak i jego dostępności i ogólnej wygody zakupu.

Smart shopping to nic innego, jak sprytne zakupy. Klienci szukają produktów online, porównują ceny, opcje i koszty dostawy, zasady zwrotów i reklamacji. Kończy się czas impulsywnych zakupów.

Gdzie najczęściej szukamy potrzebnych produktów?

Wyniki przywołanego wcześniej badania pokazują, że aż 30% kupujących online rozpoczyna poszukiwania na Allegro (najpopularniejszej polskiej platformie zakupowej). Taki wyniki nie może dziwić, ponieważ Allegro daje klientom możliwość łatwego porównania ofert i wybrania tej najkorzystniejszej pochodzącej od zaufanego sprzedawcy.

Dla 18% ankietowanych początkiem ścieżki zakupowej jest wyszukiwarka Google. Wybór ten argumentują chęcią poznania opinii innych użytkowników nt. wybranego produktu oraz samego sprzedawcy. Dzięki temu mogą podjąć świadomą decyzję o zakupie.

Gdzie najchętniej kupujemy?

Nie ma tutaj zaskoczeń. Aż 86% ankietowanych przyznało, że to właśnie Allegro jest platformą sprzedażową, którą najchętniej wybierają. Na drugim miejscu znalazła się platforma AliExpress (33%), a na kolejnych Shopee (15%) i Amazon (15%).

Dominacja platform zakupowych wynika właśnie z tego, że Polacy chcą robić sprytne zakupy i wybierać najkorzystniejsze oferty. Jednocześnie nie chcą poświęcaj dużo czasu na poszukiwania. A wchodzenie na kilka czy kilkanaście stron konkurujących marek wiązałoby się z dużym nakładem czasu.

Co jeszcze cenimy w zakupach online?

Kolejnym skutkiem pandemii był wzrost znaczenia formy dostawy zamówienia. Kupujący online cenią sobie możliwość wyboru najwygodniejszej w danym przypadku metody. 2022 to rok, w którym dostawę kurierską wybrało mniej osób (44%), niż dostawę do punktu odbioru (49%) – np. Paczkomatu, Żabki, czy Orlenu.

Jeżeli chodzi o płatności online, to liderem pozostaje BLIK – wybiera go aż 32% ankietowanych. Coraz rzadziej wybierane są tradycyjne przelewy i płatności kartą. To kolejny przykład potwierdzający, że kupujący online lubią wygodę, szybkość i bezpieczeństwo zakupów.

Podsumowanie

Internet ułatwia klientom smart shopping, ponieważ umożliwia im szybkie porównanie ofert, znalezienie produktu odpowiadającego aktualnym potrzebom, wybranie sprzedawcy, który oferuje atrakcyjną formę dostawy i ma jasne zasady zwrotów. Tradycyjne zakupy przestały być atrakcyjne, ponieważ asortyment w sklepach stacjonarnych jest ograniczony, potrzeba dużo czasu, żeby przejść każdą z alejek, a na końcu wylądować w długiej kolejce do kasy. 2022 to rok, w którym wybieramy szybkie i wygodne, ale przemyślane zakupy.

Poniżej znajdują się najciekawsze wnioski płynące z raportu agencji badawczej Atena Research&Consulting.

sciezki-zakupowe-polakow-w-internecie-2022_infografika-1152x3770

Ecommerce

Zakupy internetowe w Wielkiej Brytanii są bardziej popularne niż w jakimkolwiek innym kraju Europy, a sprzedaż online stanowi 1/4 sprzedaży detalicznej.

02.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Obsługa klienta może być kluczem do sukcesu w okresie przedświątecznej gorączki zakupowej. Sprawdź, jak przygotować e-sklep na wzmożony ruch...

01.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Szukasz sposobów, żeby podnieść sprzedaż w swoim sklepie internetowym? Mamy dla Ciebie kilka propozycji.

29.11.2022 CZYTAJ WIĘCEJ