Czym jest smart shopping i dlaczego zyskuje na popularności?

#płatności online #sklepy internetowe #dostawa #smart shopping

Udostępnij:

Pandemia, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja, wzrost cen większości produktów – to wszystko sprawia, że konsumenci podchodzą do zakupów z większą dozą ostrożności. Przyjrzeliśmy się, co na temat aktualnych zachowań zakupowych mówią badania przeprowadzone przez agencję badawczą Atena Research&Consulting.

Co to znaczy, że kupujący online chcą być smart? To znaczy, że podejmują decyzje zakupowe po dłuższym namyśle, szukają najkorzystniejszych opcji – zarówno pod względem ceny produktu, jak i jego dostępności i ogólnej wygody zakupu.

Smart shopping to nic innego, jak sprytne zakupy. Klienci szukają produktów online, porównują ceny, opcje i koszty dostawy, zasady zwrotów i reklamacji. Kończy się czas impulsywnych zakupów.

Gdzie najczęściej szukamy potrzebnych produktów?

Wyniki przywołanego wcześniej badania pokazują, że aż 30% kupujących online rozpoczyna poszukiwania na Allegro (najpopularniejszej polskiej platformie zakupowej). Taki wyniki nie może dziwić, ponieważ Allegro daje klientom możliwość łatwego porównania ofert i wybrania tej najkorzystniejszej pochodzącej od zaufanego sprzedawcy.

Dla 18% ankietowanych początkiem ścieżki zakupowej jest wyszukiwarka Google. Wybór ten argumentują chęcią poznania opinii innych użytkowników nt. wybranego produktu oraz samego sprzedawcy. Dzięki temu mogą podjąć świadomą decyzję o zakupie.

Gdzie najchętniej kupujemy?

Nie ma tutaj zaskoczeń. Aż 86% ankietowanych przyznało, że to właśnie Allegro jest platformą sprzedażową, którą najchętniej wybierają. Na drugim miejscu znalazła się platforma AliExpress (33%), a na kolejnych Shopee (15%) i Amazon (15%).

Dominacja platform zakupowych wynika właśnie z tego, że Polacy chcą robić sprytne zakupy i wybierać najkorzystniejsze oferty. Jednocześnie nie chcą poświęcaj dużo czasu na poszukiwania. A wchodzenie na kilka czy kilkanaście stron konkurujących marek wiązałoby się z dużym nakładem czasu.

Co jeszcze cenimy w zakupach online?

Kolejnym skutkiem pandemii był wzrost znaczenia formy dostawy zamówienia. Kupujący online cenią sobie możliwość wyboru najwygodniejszej w danym przypadku metody. 2022 to rok, w którym dostawę kurierską wybrało mniej osób (44%), niż dostawę do punktu odbioru (49%) – np. Paczkomatu, Żabki, czy Orlenu.

Jeżeli chodzi o płatności online, to liderem pozostaje BLIK – wybiera go aż 32% ankietowanych. Coraz rzadziej wybierane są tradycyjne przelewy i płatności kartą. To kolejny przykład potwierdzający, że kupujący online lubią wygodę, szybkość i bezpieczeństwo zakupów.

Podsumowanie

Internet ułatwia klientom smart shopping, ponieważ umożliwia im szybkie porównanie ofert, znalezienie produktu odpowiadającego aktualnym potrzebom, wybranie sprzedawcy, który oferuje atrakcyjną formę dostawy i ma jasne zasady zwrotów. Tradycyjne zakupy przestały być atrakcyjne, ponieważ asortyment w sklepach stacjonarnych jest ograniczony, potrzeba dużo czasu, żeby przejść każdą z alejek, a na końcu wylądować w długiej kolejce do kasy. 2022 to rok, w którym wybieramy szybkie i wygodne, ale przemyślane zakupy.

Poniżej znajdują się najciekawsze wnioski płynące z raportu agencji badawczej Atena Research&Consulting.

sciezki-zakupowe-polakow-w-internecie-2022_infografika-1152x3770

Ecommerce

Będąc partnerem Blue Media, zyskujesz nie tylko dodatkowe źródło dochodu, lecz również budujesz wartościowe relacje z wieloma osobami z branży.

12.08.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Silna marka ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. W obliczu silnej konkurencji największą szansę na sukces mają te najmocniejsze.

11.08.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Sposób komunikacji między pracownikami zazwyczaj nie jest widoczny dla klienta. Jednak ma bezpośrednie przełożenie na jego doświadczenia zakupowe.

09.08.2022 CZYTAJ WIĘCEJ