Czym jest storytelling i jak go wykorzystać, prowadząc sklep internetowy?

#ecommerce #sprzedaż online #sklepy internetowe

Udostępnij:

Gdy tylko zamknęła drzwi do domu, rozpuściła włosy, jeszcze przed chwilą skrzętnie upięte w elegancji kok. Zdjęła ubranie, zmyła makijaż. Spojrzała w lustro. Ta szara twarz widziała dzisiaj niejedno. Napuściła do wanny przyjemnie ciepłą wodę i dodała płynu do kąpieli. W powietrzu uniósł się intensywny zapach jagód. Do kryształowej lampki nalała musującego wina. Zanurzyła się i zamknęła oczy. Zimne szkło idealnie współgrało z gorącą wodą. Wsłuchiwała się w szum pękających bąbelków, sama już nie wiedziała, czy to piana, czy szampan. Jej skóra rozluźniła się pod wpływem delikatnego masażu, a zapach leśnych owoców wprowadził ją w błogi stan. Wyobrażała sobie, że leży na leśnej polanie i jest wolna od zmartwień. Było jej już wszystko jedno. To był ciężki dzień. Ale w tym momencie nikt się już nie liczył. Tylko ona.

Halo, halo – pobudka! To jest tylko reklama płynu do kąpieli! Jeśli udało Ci się wkręcić w ten klimat, to oznacza, że storytelling zadziałał. Na tym to właśnie polega, sprzedawanie produktów za pomocą historii. Ciekawe, prawda?

Czym jest storytelling?

To inaczej sztuka opowiadania historii z ulokowanym produktem. Powinna zostać tak zaprojektowana, że czytelnik skupia się na opowieści, a nie na produkcie. Nie zawsze bowiem jest tak, że produkt jest najważniejszy. Skoro największe marki świata stosują tę metodę, to coś w tym jest. Jakie? Na przykład Allegro. Zobacz, tylko ten klip:



Robi wrażenie, prawda? Okazuje się, że storytelling, to nie tylko opowieść słowami. Może przybierać różne formy, w zależności od profilu działalności i kanałów dystrybucji treści.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy ze świecami zapachowymi, to opowieści, w których możesz ulokować produkty, jest mnóstwo. Możesz je przedstawić w formie video i zaprezentować na kanale YouTube lub na Facebooku, możesz ten film wstawić na główną stronę sklepu online. Jeśli skupiasz się na wpisach blogowych, to przygotuj różnego rodzaju opowieści, np. o tym jak poszczególne zapachy wpływają na nastrój.

Po co jest storytelling?

Obecnie można dostrzec, że odbiorcy czują przesyt wszechogarniającymi reklamami. Dlatego powstała potrzeba reklamowania produktów i usług w inny sposób. Tak pojawił się storytelling, który jest współcześnie uznawany za jedną z bardziej skutecznych metod marketingowych, które – co najważniejsze – są pozytywnie odbierane przez konsumentów.

To budowanie tożsamości marki na wyższym poziomie. Nie jest to proste, ale z pewnością przynosi pożądany efekt – zdobycie zaufania klienta, przywiązanie do marki, utożsamianie się z ideami firmy. Klient ma poczucie, że kupując produkt, czy usługę jest częścią jakiegoś ważnego projektu.

Oddziaływanie poprzez emocje jest najlepszym sposobem dotarcia do nowych klientów i sprawienia, aby dzielili się swoimi wrażeniami z innymi, np. poprzez udostępnienia na Facebooku.

Jaki przygotować dobry storytelling?

Przede wszystkim musi być autentyczny i wzbudzać emocje. Historia powinna zostać tak zaprojektowana, aby docelowa grupa mogła się z nią identyfikować (więcej o tworzeniu grup docelowych, przeczytasz w artykule: Jak określić grupę internetową sklepu internetowego?).

Dobrym pomysłem jest stworzenie bohatera, który występuje w następujących po sobie historiach. Świetnym przykładem jest Mały Głód z reklamy Danio.

Może Ci się wydawać, że opowiadanie historii nie jest trudne, ale to nieprawda. Warto znaleźć wsparcie u doświadczonych copywriterów, którzy potrafią wymyślić wciągające historie, które przemycą informację o Twoich produktach i usługach. Gdy zauważysz większy ruch na stronie, poruszenie w mediach społecznościowych, lub wzrost sprzedaży danego produktu, możesz z odwagą zamówić kolejne „historie”.

Storytelling wzbudza zainteresowanie, a w konsekwencji wywiera wpływ na decyzje zakupowe. To również świetny sposób na wzmocnienie wizerunku marki. A to wszystko dzięki nienachalnej formie reklamy, czyli opowieści. Prowadząc sklep internetowy, warto zainteresować się tą formą strategii marketingowej, bo na efekty nie trzeba długo czekać.

Ecommerce

Social commerce, czyli zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w e-handlu.

28.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Kobiety i mężczyźni różnią się w kwestii podejścia do zakupów, czy poszukiwania informacji. Weź to pod uwagę już podczas budowania oferty sklepu internetowego.

27.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Klienci stają się bardziej świadomi potrzeby ochrony środowiska, a firmy coraz częściej działają w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju i zamkniętego obiegu.

24.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ