Czym się różni oferta handlowa od zaproszenia do zawarcia umowy?

#sprzedaż online #ehandel

Udostępnij:

Jeśli do tej pory wydało Ci się, że niczym, to koniecznie zapoznaj się z poniższymi informacjami. Dowiesz się, że obie formy są wyrazem chęci współpracy, ale każda z nich ma zupełnie inny stopień formalności. Od tego, którą formę wybierzesz, może zależeć sukces podczas nawiązywania relacji z nowymi kontrahentami.

Nie tak dawno pisaliśmy o tym: Jak przygotować ofertę handlową? Wyjaśniliśmy, że nie jest ona tym samym co zaproszenie do zawarcia umowy. Czas więc omówić ten drugi rodzaj dokumentu.

Dla przypomnienia: kilka faktów na temat oferty handlowej

Oferta handlowa to propozycja zawarcia transakcji (sprzedaży lub kupna), której celem jest przekazanie warunków zawarcia tej umowy. Jedna ze stron przedstawia warunki, a druga musi się do nich ustosunkować. Posiada określony zestaw informacji, które muszą się w niej znaleźć, aby miała moc prawną, np. terminy i warunki płatności, czy dostawy. Nie ma w niej miejsca na negocjacje. Osoba, która otrzymuje taką ofertę, albo ją przyjmuje, albo odrzuca. Dlatego największym wyzwaniem podczas tworzenia oferty jest trafienie w potrzeby kontrahenta. Nie znając ich, trudno jest przygotować spersonalizowaną ofertę. Dlatego w sytuacji, kiedy jeszcze nie znasz potrzeb drugiej strony, zdecyduj się na wysłanie zaproszenia do współpracy. Jest ono krótsze, mniej oficjalne i bardziej uniwersalne – w przeciwieństwie do oferty. Jak więc napisać zaproszenie do zawarcia umowy?

Zaproszenie do współpracy

Propozycja współpracy jest dobrym sposobem na nawiązanie relacji z firmą, z którą do tej pory nie były prowadzone żadne kontakty handlowe. Jej celem jest poinformowanie, że masz w swojej ofercie produkty lub usługi, którymi kontrahent może być zainteresowany. Jak to zrobić?

  • Podkreśl korzyści ze współpracy
  • Oprócz oczywistego poinformowania o oferowanych produktach i usługach wskaż konkretne korzyści, które kontrahent zyska, decydując się na współpracę. Im więcej, korzyści tym lepiej. Ważne jednak, aby nie obiecywać „gruszek na wierzbie” i móc w przyszłości zrealizować swoje obietnice.

  • Zapomnij o banałach
  • Informacja o doświadczeniu, certyfikatach i dyplomach nie ma większego znaczenia. Dlatego skup się na pokazaniu oferty, a nie na opowiadaniu o firmie. Oczywiście wypada się na początku przedstawić, ale nie ma sensu wchodzić w szczegóły. Lepiej to zostawić na później i opowiedzieć o tym podczas spotkania.

  • Nie przesadzaj z długością
  • Zaproszenie do współpracy powinno mieć zwięzłą formę. Nawet jeśli zdecydujesz się na dłuższą formę, najważniejsze sprawy powinny zostać omówione na początku. Napisz krótko, o tym, czym zajmuje się Twoja firma, później przedstaw ofertę, wyjaśnij kontrahentowi jakie będzie miał z tego korzyści, a na końcu wezwij go do działania – czyli wyjaśnij co powinien zrobić po zapoznaniu się z wiadomością. Wystarczy, jeśli te wszystkie informacje znajdą się na jednej stronie formatu A4.

  • Przyciągnij uwagę
  • Dobrze, aby w Twoim teście pojawiła się jakaś informacja, czy pytanie, które ma za zadanie przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Może to być obalenie jakiegoś mitu, zaprezentowanie ciekawych danych, wskazanie błędów innych firm.

  • Cena ma znaczenie
  • Jeżeli chcesz, żeby potencjalny kontrahent wziął pod uwagę Twoje zaproszenie do współpracy – koniecznie podaj ceny usług (chociażby orientacyjne). O tym, jak ważna w e-handlu jest cena dowiesz się z analizy, którą przeprowadziliśmy i opisaliśmy tutaj.

    Dobrym pomysłem jest przedstawienie ceny w wartości procentowej, odnosząc się do konkurencyjnych ofert. Jeżeli wiesz, że Twój potencjalny klient współpracuje z firmą X, to napisz, że Twoje ceny są np. o 5% niższe od firmy X. Oczywiście możesz tak zrobić jedynie, jeżeli rzeczywiście możesz zaproponować taką cenę.

  • Specjalne warunki współpracy
  • Aby zmotywować potencjalnego kontrahenta do współpracy, możesz zaproponować promocję „ograniczoną czasowo”, lub „dla nowych klientów”. Taka motywacja może przyspieszyć decyzję.

    Zaproszenie do współpracy ma za zadanie przetrzeć szlaki i zachęcić do nawiązania relacji biznesowej. Pierwsze wrażenie ma tu ogromną moc. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i dobrze przygotować wiadomość e-mail lub pismo, które trafi do potencjalnego kontrahenta.

    Ecommerce

    Liderem wśród platform e-commerce jest WooCommerce, a tuż za nim plasują się PrestaShop i Shoper.

    20.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Marketing w social mediach jest niezastąpioną formą promowania marki, ponieważ umożliwia bezpośredni kontakt z milionami użytkowników.

    19.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Media społecznościowe wprowadzają nowe funkcje i formaty, dając tym samym większe pole do popisu w tworzeniu kreatywnych postów.

    17.05.2022 CZYTAJ WIĘCEJ