Dlaczego klienci nie czytają Twoich newsletterów?

#sklepy internetowe #marketing #newsletter #email marketing

06.10.2022
Udostępnij:

Masz wrażenie, że Twój newsletter jest profesjonalnie przygotowany, są w nim wartościowe treści, atrakcyjne grafiki, ale tak mało kto go czyta? Ten problem dotyczy wielu właścicieli sklepów internetowych. Problem może tkwić w zupełnie innym miejscu.

Czasem taka sytuacja jest wynikiem ciągłego braku czasu odbiorców na czytanie e-maili, a czasem jest to skutek popełnionych przez nadawcę błędów. Dlatego w tym artykule omówimy najważniejsze przyczyny i damy kilka rad, które warto wdrożyć, aby rozwiązać ten problem.

Newslettery pełnią wiele ważnych funkcji, dlatego nie warto lekceważyć faktu, że nie działają tak, jak powinny. Informują o zmianach w ofercie, promocjach, a przede wszystkim są skutecznym sposobem na utrzymanie relacji z klientami. Problem pojawia się wtedy, gdy nie są czytane.

Open Rate, czyli wskaźnik otwarć

Wskaźnik Open Rate mówi o tym, czy wysyłane przez Ciebie newslettery są otwierane. Jego wartość pomaga ocenić efektywność kampanii e-mail marketingowej. Pozwala dowiedzieć się, ile wiadomości zostało otwartych, w odniesieniu do liczby wysłanych wiadomości ogółem. O tym, czy zostały otwarte, dowiesz się, stosując pewien trik. Umieść w wiadomości fragment kodu, który żąda przesłania pliku, podczas gdy wiadomość jest otwierana przez Twojego odbiorcę. O pomoc możesz poprosić informatyka, który wytłumaczy Ci szczegóły. Sprawdź również funkcje programu, którego używasz, bo być może w ustawieniach znajdziesz statystyki otwarć. Większość programów do wysyłki kampanii email marketingowych daje taką możliwość.

Wskaźnik Open Rate wyrażony jest w ujęciu procentowym. Bardzo łatwo jest go obliczyć, korzystając ze wzoru: liczba wyświetlonych maili / liczba wysłanych maili x 100%.

Policzmy to na przykładzie. Twoja baza subskrybentów wynosi 500, ale newsletter otworzyło 100 osób. To oznacza, że wskaźnik Open Rate wynosi: 20%. Zastanawiasz się jakie są normy? Czy ten wynik jest zadowalający?

Firma Freshmail, która dostarcza rozwiązania do obsługi kampanii e-mail marketingowych, przeprowadziła badanie, z którego wynika, że największym wskaźnikiem Open Rate mogą pochwalić się restauracje i instytucje charytatywne. W przypadku e-commerce średni wskaźnik wynosi 22,66%. To oznacza, że wynik na poziomie 20% jest raczej zadowalający.

sredni-open-rate
Źródło: Blog Freshmail

Najczęściej popełniane błędy w mailingu

Pozyskanie szerokiego grona subskrybentów wymagało od Ciebie zaangażowania, więc jeśli teraz przestali czytać newsletter, to coś poszło nie tak. Co to mogło być?

  • Niewłaściwy tytuł
  • Dobrze napisany nagłówek ma zachęcać do otwarcia e-maila. Być może wystarczy nad tym popracować. Tytuł powinien wzbudzać zainteresowanie i zaciekawienie. Może być obietnicą wartościowej treści, podpowiedzią jak rozwiązać jakiś problem, czy ciekawostką.


  • Nie ten czas
  • E-maile najczęściej są czytane na bieżąco, rzadziej wtedy, gdy już kilka lub kilkanaście wiadomości pojawiło się w skrzynce odbiorczej. Zanim ustalisz czas wysyłki newslettera, dobrze poznaj swoją grupę odbiorców i ustal, kiedy najczęściej sprawdzają pocztę.


  • Niska wartość
  • Może popadłeś w rutynę i Twój newsletter przestał być dla klientów atrakcyjny? Dlatego opracuj plan, co ma się w nim pojawiać. Staraj się, aby treści były zróżnicowane, ciekawe i zachęcały do czytania.


  • Błąd wyświetlania
  • Przypominamy, że obecnie wiadomości e-mail są odczytywane z telefonu, o wiele częściej niż z komputera. Być może Twój szablon newsletterowy nie jest dostosowany do wyświetlania w urządzeniach mobilnych?


  • Zbyt długi czas otwarcia
  • Jeśli w newsletterze będzie zbyt dużo zdjęć (lub ciężkich grafik), może się on długo otwierać, a to może zniecierpliwić odbiorców. Otwarcie e-maila powinno trwać maksymalnie 5 sekund. Sprawdź, jak to wygląda u Ciebie.


    Twoi klienci to pokolenie "Z"?

    Jeśli tak, to problem może tkwić w samej treści newslettera. To świadome pokolenie, które nie zawsze ogranicza się do rozrywkowych treści. Interesują ich także sprawy poważne, ale muszą być przedstawione w ciekawej formie. Cenią luźniejszą formę wyrazu, dlatego, nawet pisząc o poważnych sprawach, rób to z dystansem. Skup się na kreatywnym podejściu, a wtedy Twoje newslettery będą odczytywane.

    Pamiętaj, że pokolenie "Z" jest w wieku Twoich dzieci czy wnuków. Doskonale zdajesz sobie więc sprawę, że postrzegają świat inaczej niż Ty. Dlatego zastanów się, w jaki sposób możesz do nich dotrzeć. Jeśli chcesz nawiązać z nimi nić porozumienia – zacznij myśleć tak jak oni.


    Testuj, sprawdzaj, analizuj

    Jeżeli rozwiążesz wymienione wyżej problemy, być może Twój newsletter będzie czytany częściej. Warto, sprawdzać efekty po każdej wprowadzonej zmianie, a przekonasz się, co było przyczyną problemu. Przypomnij sobie, na czym polegają testy A/B. To właśnie one pozwalają rozstrzygnąć, co decyduje o braku skuteczności w dotarciu do odbiorców. Więcej na ten temat dowiesz się z poradnika: Jak przeprowadzić test A/B w sklepie internetowym?

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

    Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej