Dlaczego warto mieć automaty paczkowe w ofercie dostawy?

#ecommerce #sprzedaż online #dostawa #paczkomaty

Udostępnij:

Możliwość skorzystania z ulubionej metody dostawy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze danego sprzedawcy. 2021 był rokiem, w którym ponad połowa e-kupujących najchętniej odbierała swoje zakupy w automacie paczkowym.

Dane te zebrano podczas najnowszego badania "Polacy na e-zakupach 2021" realizowanego na potrzeby raportu z cyklu Polaków Portfel Własny przez Santander Consumer Bank.

Według ekspertów banku, najczęściej wybieraną formą odbioru przesyłek z e-sklepów są właśnie automaty paczkowe. "Takie doręczenie preferuje 57 proc. badanych" – podano.

Możliwość odbioru paczki z wolnostojącego urządzenia była popularniejsza od dobrze znanej dostawy kurierem, którą wybierało 39 proc. ankietowanych. Na trzecim miejscu znalazła się opcja odbioru przesyłki z punktu znajdującego się np. w sklepie lub na stacji paliw.

Zdaniem autorów raportu: "Polacy doceniają m.in. możliwość odbioru przesyłek o każdej porze oraz zdalnego otworzenia skrytki z użyciem smartfona. Rosnąca popularność automatów paczkowych nie jest nowym trendem, ale z uwagi na pandemię możemy mówić o jego rozwoju".

Pozycja Paczkomatów® na rynku

W naszym podsumowaniu rynku e-commerce w Polsce w 2021 pisaliśmy o tym, że na rynku automatów paczkowych robi się coraz ciaśniej. Liczba urządzeń marki InPost wzrosła o 56 proc. rdr i w połowie minionego roku wynosiła ponad 15,5 tys. Z aplikacji InPost Mobile korzysta 7 mln użytkowników. W pierwszym półroczu 2021 wolumen obsłużonych paczek wyniósł 199 mln, to 53 proc. wzrost rdr. W drugim kwartale 2021 r. każdy Paczkomat® w Polsce miał średnio 141 skrytek, wobec 124 rok wcześniej.

Jednocześnie rozwijane są konkurencyjne rozwiązania, które działają w oparciu o ten sam mechanizm. Własną sieć automatów paczkowych One Box uruchomiło Allegro – do końca 2022 r. ma ich być 4,5 tys. Własną sieć automatów ma uruchomić także Poczta Polska. Urządzenia pojawiły się również w sklepach należących do sieci Biedronka i Carrefour. Do końca 2022 r. ma stanąć 8 tys. automatów pod szyldem AliExpress.

Tak dynamiczny rozwój usługi wynika wprost z rosnącej popularności takiej formy dostawy. Sprzedawcy i dostawcy po prostu nie mogą lekceważyć preferencji kupujących.

Dlaczego klienci tak lubią odbiór z automatu paczkowego?

Przede wszystkim ze względu na wygodę. Wybierając dostawę do paczkomatu, zyskujemy możliwość odbioru przesyłki w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Na odebranie paczki mamy zazwyczaj 48 godzin, a sam odbiór (w przypadku paczkomatów InPostu) może się odbyć bezdotykowo – co w dobie pandemii mocno zyskało na znaczeniu.

Kolejną ważną zaletą jest to, że możemy poprosić kogoś innego o odbiór paczki. Wystarczy, że podamy nasz numer telefonu oraz otrzymany kod.

Paczkomaty są często zlokalizowane w pobliżu innych punktów usługowych, dzięki czemu możemy odebrać paczkę "przy okazji" np. zakupów spożywczych.

Jak paczkomaty wpływają na rynek e-commerce?

Prezes InPostu, Rafał Brzoska, zauważa, że paczkomaty pozyskują dla e-commerce nowych klientów – mieszkających na co dzień w mniejszych miejscowościach.

"60 proc. z 5 tys. paczkomatów stanie w małych miejscowościach, nawet wioskach, bo tam jest nowy użytkownik kanału e-commerce. Paczkomaty to idealne rozwiązanie dla wsi, w przeciwieństwie do kurierów. Dzięki automatom aktywizujemy miliony nowych użytkowników e-commerce. De facto prowadzimy tych konsumentów do e-sklepów, zwiększając potencjał całego rynku." – podsumowuje Brzoska (wypowiedź z grudnia 2021 r.)

Rzeczywiście trudno się z tym nie zgodzić. Do tej pory mieszkańcy mniejszych miejscowości byli "skazani" na dostawy Pocztą Polską lub za pośrednictwem firm kurierskich. Problem pojawiał w sytuacji, gdy dostawa była realizowana pod nieobecność odbiorcy, a paczka trafiała do punktu odbioru, który był otwarty np. tylko do 16:00, czyli w godzinach pracy.


Umożliwienie klientom odbioru przesyłki z paczkomatu to wyjście naprzeciw jego oczekiwaniom. To postawienie jego komfortu na pierwszym miejscu. Klienci to doceniają i często wybierają te sklepy, które oferują dostawę do paczkomatu, nawet jeśli sam produkt jest nieco droższy niż u konkurencji.

Ecommerce

SXO (Search Experience Optimization) to działania mające na celu pozycjonowanie witryny oraz zapewnienie jej użytkownikom jak najlepszych doświadczeń.

28.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Według danych dataplace.ai, paczkomaty InPost podbiły Polskę. Są dostępne już na 45 proc. powierzchni naszego kraju. Jak reagują na to inne firmy?

27.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Segmentacja polega na podzieleniu odbiorców na grupy o zbliżonych parametrach, dzięki czemu można zwiększyć efektywność procesów marketingowych.

25.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ