Dobre i złe praktyki związane z pakowaniem produktów

#sprzedaż online #sklepy internetowe #dostawa #opakowania

08.08.2022
Udostępnij:

Opakowanie nie jest tylko sposobem na zabezpieczenie produktu. Obecnie pełni one również funkcję dekoracyjną i jest świetnym sposobem na spersonalizowany przekaz marketingowy. Firmy, które nadal pakują towary w folie bąbelkowe i streczowe nie zdobędą w ten sposób zaufania coraz bardziej świadomych klientów.

Oczywiście opakowanie jest po to, żeby produkt bezpiecznie dotarł do klienta. Jednak można też sprytnie wykorzystać ten potencjał i stosunkowo niewielkim wysiłkiem zdobyć uznanie klienta.

Opakowania dla e-commerce

Z danych DS. Smith wynika, że 53% kupujących online w Polsce spotkała się ze złej jakości opakowaniem zamawianego produktu. U blisko 19% z nich taka przesyłka wywołała niezadowolenie, a nawet zdenerwowanie. Kiepskiej jakości opakowanie świadczy o złej obsłudze klienta. Biorąc pod uwagę ogromną konkurencję, opakowanie niespełniające standardów jakościowych oraz oczekiwań odbiorców działa na niekorzyść marki. Ta traci nie tylko na wizerunku, ale odczuwa również odpływ realnych klientów. Potwierdzają to badania – 26% konsumentów nie zamawia ponownie produktów u sprzedawcy, który wysłał źle zapakowany produkt.

Jak więc sprostać tym wyzwaniom? Wspomniana firma DS Smith opracowała pięć kluczowych reguł, które należy zastosować.

  • Łatwe do pozyskania – dla sprzedawców w e-sklepie ważne jest uzyskanie dodatkowych oszczędności i wprowadzenie usprawnień w zakresie gospodarowania opakowaniami.

  • Łatwe do spakowania – niewłaściwy dobór pudełka może skutkować zużyciem nadmiernej ilości materiałów, zwiększonymi kosztami, skargami na nadmierne pakowanie lub brak ekologicznego podejścia.

  • Łatwe do wysłania – zredukowanie do minimum zbędnej pustej przestrzeni spowoduje nie tylko mniejszą liczbę transportów, ale także wpłynie na obniżenie kosztów pracy.

  • Łatwe dla klienta – zastosowanie opakowań z drugim paskiem kleju upraszcza proces zwrotu, oraz sprawia, że produkty są chronione w oryginalnym opakowaniu podczas wysyłki zwrotnej.

  • Łatwe dla gospodarki o obiegu zamkniętym – spersonalizowane rozwiązania mogą zmniejszyć liczbę używanych komponentów opakowaniowych, wpływając na zrównoważony rozwój i zapewniając, że mniej materiałów będzie musiało zostać poddanych recyklingowi lub utylizacji.

  • Dobry przykład

    Wzorowo pakuje swoje przesyłki Dorota Szelągowska, która prowadzi sklep internetowy, m.in z autorską kolekcją zapachów do domu. Produkty zapakowane są w twarde, skrojone na miarę zamówienia, kartonowe pudełko, zabezpieczone taśmą z logo firmy. Wewnątrz znajduje się kolorowa bibuła, pod którą ukryte są ekologiczne wypełniacze, zabezpieczające zapachy. Po otwarciu kartonu, na klienta czeka miła niespodzianka – cytat, który uświadamia, że klient dokonał dobrego wyboru. Dalej jest tylko lepiej – w środku znajduje się karta z grubej tektury, na której widnieje podziękowanie za dokonane zakupy i informacja, kto pakował produkty. W tym przypadku była to Klaudia, co sprawia, że firma staje się bardziej „ludzka”, a miej wirtualna – chociaż zakupy odbyły się online. To również moment, kiedy firma wykorzystuje szansę, na nawiązanie stałej relacji poprzez polecenie swoich kanałów w mediach społecznościowych.

    szelongowska-opakowanie

    szelongowska-podziekowanie

    Zły przykład

    Wyobraź sobie sytuację, kiedy czekasz na upragnioną paczkę. Kurier przekazuje Ci pogięty karton, w którym niechlujnie zapakowano Twoje zamówienie. Zanim dotrzesz do produktu, musisz przedrzeć się przez metry bąbelkowej folii. Zamiast skupić się na zamawianym produkcie, Twoje myśli krążą wokół góry foliowych odpadów.

    To bardzo zły kierunek, który odciąga uwagę klienta od tego co najważniejsze – produktu i wizerunku Twojej firmy. Zwróć uwagę na zdjęcie – w taki sposób została opakowana niedużych rozmiarów słuchawka prysznicowa. To przykład, który pokazuje czego się wystrzegać podczas pakowania.

    opakowanie-zle

    Opakowania przyszłości

    Można spodziewać się, że w najbliższych latach producenci będą więcej czasu poświęcać idei tworzenia opakowań, które sprzyjają ochronie środowiska. Dlatego znaczenia nabiera:

  • recykling odpadów etykietowych,
  • pro-środowiskowe rozwiązania materiałowe,
  • eko-projektowanie etykiet i opakowań,
  • wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w branży opakowań,
  • personalizacja i sposoby na zwiększenie sprzedaży produktów poprzez opakowanie,
  • zastosowania farb specjalnych na etykietach.

  • Tak wynika z informacji prelegentów, którzy wystąpili podczas 14. Międzynarodowych Targów Opakowań w Warszawie.

    Natomiast z raportu „Opakowanie e-commerce przyszłości” można dowiedzieć się, jak sprostać wyzwaniu związanym z ekoewolucją. Wynika z niego, że współcześni konsumenci oczekują od marek, z których produktów korzystają w domu i w codziennym życiu, by były pionierami zmian w kontekście zrównoważonego rozwoju. Aż 33% klientów wybiera marki, które w ich rozumieniu prowadzą odpowiedzialną społecznie, proekologiczną politykę. W raporcie zostały zatem zaproponowane trzy kroki do zrównoważonego rozwoju w obszarze opakowań e-commerce:

  • Ustal standardy zrównoważonego rozwoju – oczekiwania firm oraz klientów w kwestii zrównoważonego rozwoju są zbieżne. DS Smith i Forbes przeprowadziło wywiady z 370 managerami odpowiadającymi za decyzje w obszarze opakowań w różnych branżach. 81% z nich jest zaniepokojonych kwestiami związanymi ze środowiskiem naturalnym, a 93% podjęło już działania mające na celu redukcję negatywnego wpływu opakowań na środowisko. Wyniki innego badania przeprowadzonego przez DS Smith w Wielkiej Brytanii wskazują, że 39% nabywców, którzy dokonali zakupu online, wyraziło niepokój związany z nadmiernym stosowaniem opakowań.

  • Korzystaj z opakowań o odpowiednich rozmiarach – zgodnie z wynikami badań DS Smith i Forbesa, 25% pojemności opakowań dostarczanych w ramach kanału e-commerce to pusta przestrzeń. Średnia zależy od rodzaju produktu – w przypadku ubrań to 18%, a artykułów szklanych – 64%. Generowany w ten sposób ślad węglowy jest porównywalny z roczną emisją dwutlenku węgla przez Belgię. Niemal dwie trzecie ankietowanych managerów (65%) wierzy, że stawiając czoła temu wyzwaniu mogą zredukować koszty opakowań o przynajmniej 25%; 62% z nich uważa, że może w związku z tym obniżyć koszty logistyczne o jedną czwartą.

  • Zamknij obieg – nowym kierunkiem jest projektowanie opakowań, które nadają się do recyklingu po wykorzystaniu. Celem jest zamknięcie obiegu w procesach produkcyjnych tam, gdzie tylko jest to możliwe.

  • Jeśli chcesz konkurować opakowaniami, nie możesz nastawiać się jedynie na oszczędności. Ważne jest, aby towary dotarły do odbiorców w nienaruszonym stanie, a jednocześnie zapewniły im pozytywne wrażenia.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

    Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

    15.04.2024 Czytaj więcej