Dobrze zaprojektowany proces płatności sposobem na wzrost konwersji [poradnik]

#płatności online #konwersja #sklepy internetowe #poradnik #współczynnik konwersji

Pobierz bezpłatny poradnik dla właścicieli e-commerce i dowiedz się, jak w szybki sposób zoptymalizować konwersję w sklepie internetowym.

Pobierz bezpłatnie
22.12.2022
Udostępnij:

O tym, jak ważny jest dobry UX, czyli szeroko pojęte pozytywne doświadczenie zakupowe, nie trzeba nikogo przekonywać. Dużo się mówi o istocie wyraźnych zdjęć, o widoczności przycisku "Dodaj do koszyka", o płynnym działaniu serwisu... My chcemy zwrócić uwagę na to, jak duży wpływ na współczynnik konwersji ma sam proces płatności.

Szacuje się, że w 2027 r. na polskim rynku będzie aż 282 tys. sklepów internetowych, czyli aż o 100 tys. więcej niż obecnie. Konkurencja będzie więc znacznie silniejsza, niż dziś. To znaczy, że każdy detal będzie miał istotny wpływ na współczynnik konwersji.

Klienci chcą szybko i łatwo opłacić swoje zamówienia, korzystając ze swoich ulubionych form płatności i mając pewność, że cały proces płatności jest w 100% bezpieczny.

Zależy nam na tym, żeby współpracujący z nami sprzedawcy osiągali jak najlepsze wyniki w swoim sklepie internetowym, dlatego stale udoskonalamy naszą bramkę płatniczą i dbamy o to, żeby proces płatności był dopasowany do wymienionych wyżej potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów.

Opracowaliśmy również specjalny poradnik dla właścicieli sklepów internetowych, z którego dowiesz się co możesz zrobić, żeby podnieść współczynnik konwersji w swoim sklepie online.

Pobierz bezpłatnie

21 sposobów na to, jak podnieść współczynnik konwersji w sklepie internetowym


Właśnie uruchomiliśmy nową wersję bramki płatniczej, która jest obecnie dostępna dla sprzedawców korzystających z rozwiązań PrestaShop i Magento 2. Poniżej omawiamy najważniejsze cechy bramki płatniczej Blue Media, które przyczyniają się do optymalizacji konwersji i sprawiają, że proces zakupowy częściej kończy się pomyślnie dla naszych klientów.

Przymusowe założenie konta ma wpływ na współczynnik konwersji

Konieczność posiadania konta w sklepie internetowym jest powodem, dla którego aż 24% kupujących decyduje się porzucić swój koszyk zakupowy i opuszcza stronę internetową. To aż co czwarta osoba! Dlatego tak ważne jest, żeby umożliwić klientom zakupy bez rejestracji. Ta prosta zmiana może przełożyć się na zwiększenie konwersji.

Warto dać klientowi wybór i przedstawić korzyści wynikające z założenia konta. Niech sam oceni, która opcja jest dla niego atrakcyjniejsza. Jeżeli chcesz zwiększyć konwersję, pozwól, by potencjalny klient mógł dokonać zakupu tak, jak lubi – nawet jeśli to oznacza zakupy bez zakładania konta.


Prosty proces płatności przekłada się na współczynnik konwersji

Sprzedaż produktów zależy od bardzo wielu czynników – od wyglądu strony głównej, przez kartę produktu, twoją aktywność w mediach społecznościowych, szybkość strony, twojej oferty... po formularz zakupowy.

Jako operator płatności mamy wpływ na ten ostatni czynnik. Dlatego maksymalnie ograniczyliśmy liczbę kroków, które muszą wykonać klienci żeby opłacić zamówienie w sklepach internetowych, które korzystają z naszej bramki płatniczej.

Formularz z danymi osobowymi i adresowymi jest widoczny na tym samym ekranie co lista dostępnych form płatności i metod dostawy. Dzięki temu, po uzupełnieniu danych klient musi jedynie potwierdzić płatność i gotowe. Prosty proces płatności przekłada się na zwiększenie konwersji.

Jeżeli współczynnik konwersji w twoim sklepie internetowym cię nie satysfakcjonuje, zacznij od analizy zachowań użytkowników serwisu podczas zakupów. Sprawdź czy wychodzą ze sklepu internetowego bezpośrednio z karty produktu, czy może po wykonaniu innej, określonej akcji (jak sprawdzenie kosztów dostawy).

Dzięki temu dowiesz się co się stało, że nie doszło do transakcji, choć dokonanie zakupu było tak blisko. Zachęcanie użytkowników twojego sklepu do zakupów nie może kończyć się na marketingu internetowym. Musisz mu pomóc w podjęciu decyzji i uprościć ścieżkę zakupową, jeżeli zależy ci na optymalizacji konwersji.


Współczynnik konwersji zależy również od dostępnych metod płatności

Wiedząc o tym od czego zależy optymalizacja współczynnika konwersji, zmieniliśmy wygląd naszej bramki płatniczej. Wszystkie dostępne formy płatności zostały uporządkowane i pogrupowane, dzięki czemu są lepiej widoczne, a klient może w łatwy i szybki sposób wybrać swoją ulubioną formę płatności. Strona płatności jest bardziej estetyczna, przejrzysta i czytelna.

Warto słuchać swoich użytkowników. Dlatego nasza bramka zapewnia obsługę kilkuset form płatności, w tym tych cieszących się obecnie największą popularnością wśród klientów. Dane statystyczne pokazują, że są to aktualnie płatności BLIK, szybkie przelewy, Google Pay i Apple Pay.

Użytkownicy PrestaShop mogą aktywować aż dwa rodzaje płatności BLIK, w tym BLIK 0, który pozwala kupującemu pozostać na twojej stronie podczas całego procesu płatności. Po wyborze płatności BLIK, widoczna sekcja zmienia się płynnie w pole służące do wpisania kodu. Wszystko odbywa się bezpośrednio na stronie sklepu – bez przekierowań do zewnętrznych serwisów. Przekłada się to na spadek współczynnika odrzuceń, spadek porzuconych koszyków i wzrost konwersji.

Płatności Google Pay i Apple Pay również są jeszcze prostsze i szybsze, ponieważ przycisk do inicjowania płatności znajduje się bezpośrednio na stronie sklepu. Klient może potwierdzić płatność bez przekierowań do zewnętrznych serwisów lub na nowe ekrany. Uproszczenie płatności przekłada się pozytywnie na współczynnik konwersji.

Wtyczka daje również dostęp do płatności typu consumer finance, czyli płatności odroczonych oraz rat online. Sprzedawca może aktywnie promować te formy płatności w swoim sklepie i zwiększyć współczynnik konwersji, również w sytuacji, gdy klient nie dysponuje potrzebnymi środkami. Klienci chętniej decydują się na zakup produktów, nawet w wyższej cenie, jeśli mogą zapłacić później lub rozłożyć spłatę na raty. Dostępność płatności odroczonych w sklepie internetowym przekłada się na wzrost współczynnika konwersji – powoduje, że dodanie produktu do koszyka to pierwszy, a nie ostatni krok, jaki wykona klient w procesie zamówienia.


Możliwość zmiany metody płatności może zwiększyć współczynnik konwersji

Wprowadziliśmy jeszcze jedną zmianę, która została bardzo dobrze przyjęta przez kupujących i przyczyniła się do wzrostu współczynnika konwersji u naszych klientów. Mianowicie – możliwość zmiany wybranej formy płatności aż do ostatniej chwili, czyli do momentu potwierdzenia transakcji.

Czasem zdarza się, że już po wybraniu sposobu płatności klient przypomina sobie, że np. na tym koncie nie ma wystarczające ilości środków... Do tej pory, w takiej sytuacji, mógł jedynie wycofać się z decyzji zakupowej. Teraz może zmienić metodę płatności. To istotny wyróżnik na tle konkurencji, który również przyczynia się do wzrostu współczynnika konwersji w sklepie internetowym.


Płatności zagraniczne na stronie www

Moduł płatności dla PrestaShop umożliwia również obsługę płatności w obcych walutach, dzięki czemu sprzedawcy mogą wyjść ze swoją ofertą na nowe rynki, poszerzyć grono klientów i zwiększyć zyski, podnosząc współczynnik konwersji w sklepie internetowym. Nowa wersja wtyczki umożliwia m.in. obsługę przelewów pay by link na rynkach czeskim i słowackim.

Wszystkie wprowadzone przez nas usprawnienia miały na celu maksymalną poprawę doświadczenia zakupowego. Optymalizacja konwersji to konsekwencja następujących działań – uprościliśmy proces płatności, wyeksponowaliśmy kluczowe kanały płatności, daliśmy kupujących możliwość zmiany zdania, a sprzedawców wyposażyliśmy w mechanizmy, dzięki którym mogą podnieść współczynnik konwersji w swoich sklepach internetowych.


Czym jest optymalizacja konwersji?

Optymalizację konwersji możemy osiągnąć poprzez usystematyzowane testowanie różnych wersji podstron lub procesów zachodzących w sklepie internetowym. Współczynnik konwersji informuje jaki odsetek użytkowników twojej witryny zdecydowało się podjąć pożądane działanie – najczęściej wypełnienie formularza, zakup, zapis na wersję próbną etc.

Przeczytaj także:

Ecommerce

5 najważniejszych wniosków z European E-Commerce Report 2023

Poznaj najważniejsze wnioski z raportu, które pomogą Ci zrozumieć trendy i dostosować strategie, żeby sukcesywnie zwiększać sukces Twojego sklepu online.

28.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Płatności odroczone – sposób na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie online

Odkryj, jak płatności odroczone mogą zwiększyć konwersję w Twoim sklepie online, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków. Poznaj pozostałe korzyści.

26.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

Sprawdź, jak poprawić strony produktowe, ulepszyć UX, usprawnić proces zakupowy i wykorzystać opinii klientów, żeby zbudować silną markę i się wyróżnić.

25.03.2024 Czytaj więcej