E-commerce po portugalsku

#ecommerce #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna

05.08.2022
Udostępnij:

Chociaż liczba kupujących online w Portugalii jest poniżej europejskiej średniej, to pandemia przyspieszyła rozwój rynku e-commerce. Portugalczycy mają swoje powody by kupować, jak też od e-zakupów się powstrzymywać. Sposobem na zwiększenie zaufania do internetowego handlu jest organizowany każdego roku w październiku Dzień Zakupów Online.

Licząca 10 mln mieszkańców Portugalia jest 24. krajem w UE pod względem odsetka osób kupujących online i 21. krajem pod względem sprzedaży internetowej. W skali globalnej jest 45. rynkiem przed Nową Zelandią i za Irlandią. Wartość rynku e-commerce wynosiła 4,4 mld dolarów w 2021, prognozy na 2022 r. mówią o 6,15 mld dolarów. E-handel odpowiadał za 4,4 proc. PKB w 2021 r.

Z sieci korzysta 87 proc. mieszkańców, a ponad połowa z nich kupuje online. ⅘ tej grupy stanowią osoby w wieku 25-54 lat pochodzące z obszaru metropolitalnego Lizbony i Porto, zamieszkiwanego przez niemal połowę populacji kraju. Zakupy mobilne odpowiadają za 37 proc. rynku e-commerce, 54 proc. sprzedaży odbywa się przez aplikacje.

Portugalczyk kupuje w październiku

Jako główne powody zakupów Portugalczycy podają niskie ceny (61 proc.), bezpieczeństwo (55 proc.), promocje (51 proc.), darmową dostawę (47 proc). Główną przyczyną porzucania koszyka dla sześciu na dziesięciu kupujących jest zbyt wysoka kwota ostateczna wraz kosztami przesyłki.

Co czwarty mieszkaniec Portugalii nigdy nie zrobił zakupów w sieci. Co go powstrzymuje? Najczęściej potrzeba osobistego kontaktu ze sprzedawcą, siła przyzwyczajenia, lojalność wobec tradycyjnego sklepu, ale też przekonanie, że nie trzeba kupować online oraz obawa o bezpieczeństwo płatności.

Średnia wartość zamówienia wynosiła w 2021 r. 53 euro. Statystyczny klient zamawia rocznie między 16 a 19 paczek. Z kolei przeciętne roczne wydatki na zamówienia online wyniosły 997 euro w 2020 r., 1075 euro w 2021 r. – wg danych CTT, J.P. Morgan podaje wyższą kwotę – 1513 euro.

W ramach promocji oraz zwiększenia zaufania do zakupów online, zwłaszcza wśród osób, które nigdy ich nie próbowały, od 2011 r. w październiku odbywa się Dia das Compras na Net, czyli Dzień Zakupów Online. Jego organizatorem jest portugalskie Stowarzyszenie Gospodarki Cyfrowej ACEPI (Associação da Economia Digital). Trwająca 24 godziny promocja handlu internetowego zrzesza sprzedawców, którzy oferują specjalne promocje i rabaty. W 2021 r. w akcji udział wzięło ponad 300 podmiotów.

Po pierwsze moda

Portugalczycy najczęściej kupują online odzież i obuwie (69 proc.), elektronikę i komputery (59 proc.), kosmetyki (44 proc.), książki i filmy (41 proc.), produkty gotowe do spożycia (37 proc.), sprzęt AGD (32 proc.), meble (31 proc.), artykuły sportowe (31 proc.) i telefony komórkowe (29 proc.).

Segment mody odpowiada za 32 proc. wartości rynku, elektronika za 26 proc., zabawki i hobby – 21 proc., meble oraz żywność i higiena osobista – 11 proc.

Największym graczem na portugalskim rynku jest Worten.pt. W 2021 r. osiągnął przychód w wysokości 267 mln dolarów. Istniejący od 1996r., a online od 2001 r. sklep ma uniwersalny profil i prowadzi sprzedaż na rynku krajowym. Drugie miejsce należy do Zara.com (205 mln dolarów), trzecie do Elcorteingles.pt (161 mln dolarów), który podobnie jak lider ma szeroką ofertę produktów. Pierwsza trójka odpowiada za 15 proc. przychodów online.

Do chętnie odwiedzanych witryn należą również serwisy ogłoszeniowe takie jak Olx.pt czy Custojusto.pt. Sześciu na dziesięciu klientów kupuje za granicą na popularnych marketplace’ach jak AliExpress czy Amazon. Najczęściej w Chinach (63 proc.), Hiszpanii (37 proc.), Wielkiej Brytanii (28 proc.), Niemczech (13 proc.) czy we Francji (11 proc.). Zakupy zagraniczne odpowiadają za 23 proc. rynku e-commerce.

Zamówienia najczęściej dostarcza CTT Correios de Portugal (26 proc.), Chronopost (14 proc). i UPS (12 proc.), a przesyłki najczęściej odbierane są w domu kupującego.

Multibanco rządzi płatnościami

Rynek płatności w Portugalii ma swoją specyfikę, która wynika z istniejącego od 1985 rozwiązania Multibanco, z którego korzystają wszystkie banki. System umożliwia realizację przelewów, opłacenia rachunków za media czy płatności online, także przy wykorzystaniu bankomatów Multibanco. 90 proc. Portugalczyków posiada karty debetowe powiązane z Multibanco.

Najpopularniejszą metodą płatności online jest opłata za fakturę z której korzysta 36 proc. klientów. Druga w kolejności jest płatność kartami (19 proc.), przelewy (15 proc.), cyfrowe portfele (13 proc.) i gotówka (13 proc.) – wg danych J.P. Morgan. W 2023 r. co piąta płatność będzie wykonywana przy udziale cyfrowych portfeli, gdzie dominuje Paypal czy MB Way – portugalska wersja BLIKA, którego używa prawie 4 mln osób.



Źródła:
Serwis ecommerceDB.com
CTT E-commerce Report 2021
Dia das Compras na Net - https://dcn.portugaldigitalweek.pt
2020 E-commerce Payments Trends Report: Portugal - opracowanie J.P. Morgan
O comercio eletrônico em Portugal e na União Europeia. Segmento residencial e empresarial RELATÓRIO 2021 - raport przygotowany przez ANACOM

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej