E-commerce w zielonej odsłonie

#ekologia #sklepy internetowe

16.12.2021
Udostępnij:

Sprzedaż online, wbrew pozorom, nie jest zwolniona z troski o środowisko. Do usprawnienia wciąż pozostają procesy offline – przede wszystkim logistyka. Jak efektywnie planować dostawy, magazynować towar i ograniczyć zwroty, aby maksymalnie zmniejszyć ślad węglowy, a nawet go zneutralizować?

Regulacje unijne zbliżają się wielkimi krokami. Już za dwa lata może wejść w życie pakiet „Fit for 55”, projekt legislacyjny Komisji Europejskiej, mający na celu ograniczenie emisyjności Unii Europejskiej o co najmniej 55 proc. do roku 2030 w odniesieniu do roku 1990. Całkowita neutralność klimatyczna ma zostać osiągnięta do lat 50.

Jednym z obszarów, w których czeka nas rewolucja, jest reforma handlu uprawnieniami do emisji. Szczególnie dotknie ona branżę transportową i budowlaną. W praktyce oznacza to konieczność inwestowania przez firmy w niskoemisyjne innowacyjne technologie. Niezależnie od tego, w jakiej ostatecznej formule zostanie ustanowione nowe prawo i jakimi obowiązkami obciąży ono uczestników rynku, warto już dziś podejmować działania naprawcze.

Zaplanuj zielony łańcuch dostaw

Do kryteriów zakupowych świadomych klientów e-commerce coraz częściej dołącza proekologiczne zachowanie firmy czy marki. Chcąc budować swoją przewagę konkurencyjną na zrównoważonym zarządzaniu procesami, nie możesz pominąć integralnego elementu handlu, czyli łańcucha dostaw.

Dokonuj wyboru partnerów biznesowych, dla których także priorytetem jest ograniczenie śladu węglowego. Sprawdź, z jakich ekologicznych pojazdów korzystają, jak planują trasy dostaw, czy posiadają system punktów odbioru przesyłek, czy stosują energetyczne eko-rozwiązania.

Jeśli firma kurierska proaktywnie podchodzi do tematu i namawia Cię na używanie opakowań wielokrotnego użytku, zrób to. Wiąże się to też z edukacją klientów, jak otwierać opakowania, żeby ich nie wyrzucać. Praktyka pokazuje, że z czasem przyzwyczajają się oni do uważności i widzą wartość dodaną w takiej opcji. Ponowne użycie kopert czy kartonów to istotny ruch w kierunku zeroemisyjności. Duże gabaryty zaś możesz z powodzeniem wysyłać na paletach – folia potrzebna do owinięcia towaru, zamiast pakowania go w kartony, nadaje się do ponownego użytku.

Drukowane listy przewozowe? Odchodzą w zapomnienie. Coraz więcej firm kurierskich proponuje elektroniczną formę potwierdzeń i dokumentacji. Aplikacje mobilne można ściągnąć praktycznie na każdy model smartfona. To nie tylko podejście ekologiczne, ale też duże ułatwienie dla klientów i oszczędność czasu.

Magazynuj produkty odpowiedzialnie

Jaki powinien być „zielony” magazyn? Najlepiej taki, który posiada ekologiczny certyfikat typu LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) lub BREEAM(Building Research Establishment’s Environmental Assessment Method).

To już nie tylko oświetlenie typu LED, panele słoneczne i fotowoltaika na dachu. Zwróć uwagę, czy obiekt jest wyposażony w systemy automatycznego zarządzania energią elektryczną, systemy czujników oświetlenia, ogrzewania i chłodzenia, czy posiada rozwiązania ograniczające zużycie wody (przykładowo zagospodarowanie deszczówki i instalacje z szarą wodą).

Magazyn to też część biurowa i teren zewnętrzny, z udogodnieniami dla pracowników. Proekologiczną zachętą będzie parking dla rowerów wraz z wypożyczalnią, odpowiedni węzeł sanitarny w postaci pryszniców dostępnych dla personelu. Zielone strefy relaksu mogą być urządzone z użyciem ekologicznych mebli, z łąkami kwietnymi, na których stoją ule i domki dla owadów.

Powstrzymaj zwroty

Problem kosztownych i generujących ogromny ślad węglowy zwrotów spędza sen z powiek branży e-commerce. Szczególnie w handlu odzieżą są one upiorem naszych czasów. Jest i na to sposób. Wprowadzając cyfrowego awatara pomagasz klientom w doborze jak najbardziej dopasowanej stylistyki i rozmiaru. W wirtualnej przebieralni awatar 3D, stworzony na podstawie zdjęcia ze smartfona, pomoże komfortowo przymierzyć strój i przy tym dobrze się bawić.

W przypadku każdego produktu, nie tylko ubrania, bardzo ważna jest jego prezentacja w ofercie sklepu. Zadbaj o jakościowo dobre zdjęcia i filmy video, pokazujące istotne szczegóły i funkcjonalność przedmiotów.Opisz je rzetelnie i kompletnie tak, aby klient nabył jak najszerszą wiedzę na temat tego, co kupuje. Publikuj opinie i recenzje użytkowników.

Ważnym elementem procesu logistycznego jest także zarządzanie zwrotami, gdy ponownie do nas trafią. Niestety, wiele sklepów pozbywa się zwróconych towarów. Warto więc zadbać o ich zyskowny powrót do obiegu, co będzie miało też pozytywny wpływ na środowisko.


Jeśli robisz to wszystko, o czym mowa wyżej to jesteś na czele stawki. Jeśli nie, zacznij już dziś. Pamiętaj, żeby komunikować na bieżąco proekologiczne działania na zewnątrz. Reputacja odpowiedzialnej i zrównoważonej marki zaowocuje większym zadowoleniem i zaangażowaniem obecnych klientów, jak również zachęci nowych do kupowania w Twoim sklepie.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej