Hashtag – czym jest, gdzie i po co go używać?

Udostępnij:

W mediach społecznościowych firmy często zamieszczają #, czyli hashtagi. Znajdują się w nich różne wyrażenia nawiązujące do treści komunikatu. Jaki jest sens publikowania dodatkowych znaczników?

Hashtagi początkowo były używane w procesie programowania. Szerszego znaczenia nabrały przy uruchomieniu sieci IRC. Za ich pomocą oznaczano nazwy grup. W 2007 roku Chris Messina po raz pierwszy zaproponował na Twitterze, by grupować tematy przy pomocy znaku #. Pomysł chwycił i nastąpił początek ery hashtag. Teraz można je dostrzec we wszystkich typach mediów społecznościowych.

Czym jest hashtag?

Hashtag według definicji Wielkiego Słownika Języka Polskiego to "wyrażenie poprzedzone znakiem #, które w komunikacji internetowej służy do oznaczania treści (wpisów, zdjęć, filmów), aby łatwiej można je było wyszukiwać". Słowo hashtag, powstało poprzez połączenie dwóch innych słów z języka angielskiego: hash (kratka) i tag (znacznik).

Zazwyczaj pojawiają się w mediach społecznościowych, ale również w reklamach. Dzięki nim łatwiej jest odnaleźć klientom pożądane treści w obrębie danego serwisu. Wyjaśnijmy to na przykładzie Blue Media.

Hashtag Blue Media

Pod komunikatem pojawiły się trzy hashtagi: #ecommerce #ux #warsztaty. Klikając w wybrany hashtag, np. #warsztaty, przechodzimy do bazy treści Facebook z tymi, które dotyczą warsztatów.

Hashtag warsztaty

Hashtagi umożliwiają więc grupowanie wiadomości. Wyszukiwanie obejmuje tylko jeden serwis internetowy, np. Facebook, Instagram.

Najbardziej popularne hashtagi na Instagramie

Hashtagi najczęściej są stosowane na Instagramie, rzadziej na Facebooku. W jednym z postów Blue Media pojawiły się na przykład następujące znaczniki: #rower #ekologia #proudtobeblue #sopot #dzien #praca #nawyki #hr #fintech #srodowisko.

Hashtag Rowerem do pracy

Najbardziej popularne są jednak znaczniki: #hashtag, #polishgirl, #poland, #love, #polishboy, #l4l, #instagood, #instagirl, #followme, #me, #photo, #polska, #like4like, #polskadziewczyna, #f4f, #girl, #instagram, #instaphoto, #photography, #happy, #instaboy, #smile, #selfie, #polish, #summer, #follow, #like, #insta, #boy, #wakacje.

Jeśli interesuje Cię ten temat, zajrzyj do naszego artykułu, w którym podpowiadamy jak prowadzić profil sklepu na Instagramie?

Po co publikować hashtagi?

Stosowanie znaczników ma szersze zastosowanie, niż samo ułatwienie wyszukiwania informacji. Dzięki nim można zbudować społeczność, dotrzeć do klientów, ułatwić komunikację. Pozytywny efekt stosowania hashtagów dostrzegła już większość aktywnych internautów. Publikują je celebryci, media, politycy, a nawet rząd.

Hashtag Ministerstwo Zdrowia

Jakie są korzyści ze stosowania hashtagów?

  • Nowoczesny sposób komunikacji z klientami.
  • Wzmocnienie rozpoznawalności marki na rynku.
  • Skuteczniejsze działania reklamowe.
  • Możliwość dotarcia do nowych klientów.
  • Uszeregowanie komunikatów tematycznie.


  • Jak przygotować odpowiednie hashtagi?

  • Znak # musi znajdować się przed wyrazem, bez żadnych spacji, np. #times.
  • Warto używać hashtagu, który stanowi nazwę firmy. Może to być na przykład nazwa marki: #reserved.
  • Jeśli chcesz wymyślić inny hashtag dla swojej marki staraj się wymyślić coś oryginalnego, ale niezbyt skomplikowanego. Możesz to zrobić poprzez łączenie słów, np. #taniebuty.
  • Bądź konsekwentny – stosuj ten sam znacznik we wszystkich social mediach.
  • Jeżeli chcesz, aby Twój komunikat pojawił się np. w wątkach o promocjach, wstaw dodatkowo hashtag #promocja.
  • Jeżeli zależy Ci na dotarciu do odbiorców w Twoim regionie, warto dodać hashtag z nazwą miasta, np. #krakow.
  • Stosuj popularne hashtagi, które dotyczą tematycznie Twojej działalności, np. #warsztatykulinarne, #kosmetyki, #zdrowejedzenie, #sklepinternetowy.
  • Jeśli chcesz użyć więcej hashtagów w jednym komunikacje, muszą być oddzielone spacjami, np. #optyk #praca.
  • Nie nadużywaj hashtagów, bo zbyt duża liczba może odstraszyć odbiorcę i sprawić, że post będzie nieestetyczny.
  • Jeśli planujesz, aby znacznik dotarł do jak największej liczby ludzi, najlepiej zrezygnuj z polskich znaków.
  • Znaczniki można umieścić na końcu komunikatu, lub w treści, np. Wkrótce ruszają nasze #warsztaty kulinarne, na które serdecznie zapraszamy.
  • Hashtag może zawierać liczby, ale nie mogą pojawić się w nim znaki specjalne, takie jak $, &


  • Stosowanie hashtagów w mediach społecznościowych sprawi, że Twoja firma będzie postrzegana jako nowoczesna i nadążająca za trendami.

    Ecommerce

    SXO (Search Experience Optimization) to działania mające na celu pozycjonowanie witryny oraz zapewnienie jej użytkownikom jak najlepszych doświadczeń.

    28.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Według danych dataplace.ai, paczkomaty InPost podbiły Polskę. Są dostępne już na 45 proc. powierzchni naszego kraju. Jak reagują na to inne firmy?

    27.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Segmentacja polega na podzieleniu odbiorców na grupy o zbliżonych parametrach, dzięki czemu można zwiększyć efektywność procesów marketingowych.

    25.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ