Hiszpański rynek e-commerce liderem pod względem tempa rozwoju

#ecommerce #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna

Udostępnij:

Hiszpański rynek e-commerce nadrabia zaległości względem europejskich liderów. Impulsem rozwojowym była pandemia, która zachęciła rekordową liczbę klientów do pierwszych zakupów online, a firmy do uruchomienia sprzedaży internetowej, choć czasem tylko przez komunikator WhatsApp.

W liczącej 47 mln mieszkańców Hiszpanii z internetu w 2022 r. korzysta 93 proc. mieszkańców. Ich liczba w porównaniu do minionego roku wzrosła zaledwie o 300 tys. i jest to historycznie najmniejsza dynamika wzrostu. Zakupy online robi 67 proc. Hiszpanów, wydając przeciętnie na zakupy online 121 euro miesięcznie – podaje Statista. Wg J.P. Morgan średni roczny wydatek na zakupy w internecie wynosi w Hiszpanii 1,3 tys. euro rocznie, przy średniej europejskiej wynoszącej 2,2 tys. euro.

Pandemia zmieniła e-commerce

Hiszpania długo pozostawała w tyle za europejskimi rynkami e-commerce. Chociaż hiszpański rynek jest wciąż daleki od nasycenia, dziś jest jednym z liderów pod względem tempa rozwoju, notując w 2021 r. wzrost o 17 proc. rok do roku.

Na dynamikę wzrostu rynku e-commerce wpływ ma również rosnąca popularność handlu mobilnego. Hiszpanie wraz z Włochami są w europejskiej czołówce w kategorii zakupów przez komórkę: w 2021 roku przynajmniej raz w taki sposób kupiło 81 proc. użytkowników, a rok wcześniej nawet 83 proc.

W 2020 r. wartość rynku e-commerce wynosiła 30 mld dolarów, w 2021 r. – 36 mld, aby według prognoz osiągnąć wartość 41 mld dolarów w 2022 roku. Sprzedaż online odpowiadała za 5,6 proc. PKB w 2020 r. Dla porównania w Polsce to 4,6 proc., a w będącej europejskim liderem Wielkiej Brytanii 9,9 proc.

Podobnie jak na innych rynkach, również tutaj, pandemia była silnym bodźcem rozwojowym, zwłaszcza dla osób nie korzystających dotąd z zakupów internetowych. Aż 52 proc. hiszpańskich konsumentów – to europejski rekord – twierdzi, że częściej robiło zakupy online w 2020 r. Pandemia zwiększyła zainteresowanie zakupami świeżych produktów z zaledwie 2 proc. do 3,5 proc.

Małe i lokalne firmy w trakcie pandemii zaczynając sprzedaż online korzystały najpierw z aplikacji WhatsApp zanim stworzyły własną witrynę czy profil w social media. Dziś Hiszpania jest czwartym największym rynkiem B2C w UE po Niemczech, Francji i Włoszech, a jego wartość wzrosła o 29 proc. w porównaniu do 2020 r.

Pandemia przyspieszyła cyfrową transformację zwłaszcza wśród małych i średnich firm, które stanowią 99 proc. przedsiębiorstw i odpowiadają za 78 proc. zatrudnienia. Chociaż obecnie Hiszpania jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce, to firmom brakuje kapitału oraz doświadczonych pracowników, aby nadążać za zmianami.

Amazon niekwestionowanym liderem

W czołówce największych sklepów znajdują się Amazon.es, Elcorteingles.es, Pcccomponentes.com i Mediamarkt.es. Trzy największe sklepy odpowiadają za łącznie 30 proc. przychodów ze sprzedaży online w Hiszpanii.

Działający w Hiszpanii od 2006 r. Amazon wygenerował w 2021 r. 5,5 mld dolarów obrotu. W tym samym roku uruchomił usługę Amazon Fresh, początkowo w Madrycie i dużych miastach, przeznaczoną tylko dla członków Amazon Prime. Oferuje dostawy świeżych produktów i artykułów spożywczych w dniu złożenia zamówienia. Drugim najpopularniejszym marketem jest Elcorteingles.es, z przychodem w wysokości 2,3 mld dolarów w 2021 r. To istniejąca od lat 40. XX w. sieć domów towarowych posiadająca ponad 100 sklepów na terenie kraju. Oferuje wszystko – od artykułów spożywczych po odzież i produkty dla zwierząt domowych. Istniejaca od 2005 r. sieć Pccomponentes.com, oferująca produkty z segmentu elektroniki użytkowej, komputerów i konsol do gry, wygenerowała obrót na poziomie 750 mln dolarów w 2021 r.

Największym segmentem e-commerce w Hiszpani jest moda (27 proc. przychodów), następnie elektronika i media (25 proc.), jedzenie i pielęgnacja ciała (19 proc.), zabawki i hobby (17 proc.) oraz meble i akcesoria wyposażenia domowego (11 proc.).

W kategorii moda miejsce pierwsze zajmuje Elcorteingles.es (2,3 mld dolarów obrotu w 2021 r.), Zara.com i Zalando.es. W kategorii elektronika do czołówki sprzedawców należą – wspomniany wyżej Pcccomponentes.com, Amazon.es i Apple.com. W kategorii jedzenie i pielęgnacja ciała: Mercadona.es, Carrefour.es i Amazon.es. W kategorii meble: Amazon.es, Elcorteingles.es i Ikea.com.

Wśród najczęściej odwiedzanych sklepów online znajdziemy jeszcze największy serwis ogłoszeniowy Milanuncios, sklep Media Markt, Decathlon czy Leroy Merlin. Jednym z najszybciej rozwijających się na rynku hiszpańskim jest Atmosferasport.es notujacy w 2021 roku wzrost 206 proc. roku do roku.

71 proc. Hiszpanów chętnie wybiera się na zagraniczne zakupy, najczęściej przez Amazon (90 proc,), Alibaba i Aliexpress (43 proc.) i eBay (32 proc). Zakupy zagraniczne odpowiadają za 21 proc. całkowitej sprzedaży e-commerce. Najczęściej kupowane są artykuły o niskiej wartości, takie jak książki czy płyty.

Klienci czekają na hiszpańską pocztę

Karty są najbardziej powszechnym sposobem płatności online w Hiszpanii. Odpowiadają za 53 proc. transakcji w e-commerce. Drugie miejsce zajmują cyfrowe portfele (21 proc.), następnie przelewy bankowe (10 proc.) i gotówka (6 proc.) – podaje Statista za rok 2021 r.

Dane J.P. Morgan pokazują jeszcze większe wykorzystanie portfeli cyfrowych – najczęściej używany jest PayPal – odpowiadające za 28 proc. transakcji w handlu online. W Europie tylko Włosi chętniej korzystają z tej metody (32 proc. transakcji). Do ulubionych przez Hiszpanów metod dostawy zamówień należy Correos, czyli hiszpańska poczta (powstała w 1716 r.) z której usług korzysta 28 proc. klientów sklepów online. Correos poza gęstą siecią własnych placówek w kraju postawiła już ponad 5 tys. automatów paczkowych pod marką Citypaq. Na rynku zauważalne są też firmy SEUR i UPS, z których usług korzysta odpowiednio 21 proc. i 18 proc. klientów.

Hiszpanów, na tle innych krajów, wyróżnia preferencja dla dostaw do domu. Aż 70 proc. wybiera dostawę do domu z wymogiem podpisu; 17 proc. dostawę do domu lub za drzwi bez wymogu podpisu; 5 proc. dostarczenie towaru do skrzynki pocztowej przez kuriera, i również 5 proc. samodzielny odbiór produktu z punktu dystrybucji – wynika z raportu firmy PostNord.

Hiszpania to drugi największy kraj w UE, ale bez tak rozwiniętej infrastruktury logistycznej jak we Francji czy Niemczech. Problemy z logistyką mogą być jednym z powodów wpływających na nieco gorszy rozwój rynku e-commerce – dostawy zajmują więcej czasu i są droższe.

Ecommerce

Będąc partnerem Blue Media, zyskujesz nie tylko dodatkowe źródło dochodu, lecz również budujesz wartościowe relacje z wieloma osobami z branży.

12.08.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Silna marka ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. W obliczu silnej konkurencji największą szansę na sukces mają te najmocniejsze.

11.08.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Sposób komunikacji między pracownikami zazwyczaj nie jest widoczny dla klienta. Jednak ma bezpośrednie przełożenie na jego doświadczenia zakupowe.

09.08.2022 CZYTAJ WIĘCEJ