Ile Polacy wydają na zakupy przez internet?

#ecommerce #zakupy przez internet #raport #Gemius

Udostępnij:

– Chciałam kupić sukienkę, ale zobaczyłam przepiękną torebkę, więc kupiłam dwie pary butów – to typowy stereotyp o zakupach kobiet. Ile jest w nim prawdy? Czy rzeczywiście kobiety wydają na zakupy więcej niż mężczyźni? Okazuje się, że jest zupełnie na odwrót.

Z raportu "E-commerce w Polsce 2022" można dowiedzieć się, jakie są aktualne zachowania zakupowe Polek i Polaków, preferowane metody "dostawy i zwrotów, ulubione metody płatności, ale również ile pieniędzy wydajemy na zakupy.

💡 Jeżeli interesuje Cię szersze spojrzenie na rynek e-commerce zapoznaj się z naszym artykułem podsumowującym raport nt. aktualnego stanu polskiego rynku handlu internetowego: Jaki był "Ecommerce w Polsce 2022"? Najważniejsze wnioski z raportu IAB Polska.


Ile e-konsumenci wydają pieniędzy w ciągu miesiąca na zakupy online?

Artykuły spożywcze i odzież to kategorie, na które wydajemy najwięcej pieniędzy robiąc zakupy online. Średniomiesięczne wydatki wynosiły w obu przypadkach przeciętnie 213 zł. Wydatki na odzież rozkładają się dość równomiernie w poszczególnych grupach demograficznych, przy czym więcej wydają osoby lepiej oceniające swoją sytuację materialną, co wydaje się być naturalne. W przypadku artykułów spożywczych więcej wydają osoby określające swoją sytuację materialną jako dobrą, oraz badani w wieku między 25-34 lata.

srednie-wydatki-2022

Źródło: Raport "Ecommerce w Polsce 2022", IAB Polska

Kolejnymi pod względem wysokości wydatków kategoriami produktów są:

  • obuwie (172 zł miesięcznie),
  • artykuły dziecięce i zabawki (158 zł miesięcznie),
  • kosmetyki i perfumy (140 zł miesięcznie) oraz
  • produkty farmaceutyczne (124 zł miesięcznie).

  • Najwięcej na obuwie wydali – zgodnie z deklaracjami – mieszkańcy średnich i dużych miast. Zaś na artykuły dziecięce i zabawki najmniej wydają badani po 50 roku życia, a najwięcej osoby dobrze oceniające sytuację swojego gospodarstwa domowego.

    Wydatki na kosmetyki i perfumy rosną wraz z poprawą oceny sytuacji materialnej gospodarstwa domowego badanych. Na produkty farmaceutyczne kwota wydatków rośnie z wiekiem kupujących.

    Mniej, ale nadal sporo, wydajemy na książki, płyty i filmy – około 94 zł/mies. oraz bilety do kina i teatru – 76 zł/mies. Zakup produktów z tych kategorii jest najwyższy wśród osób po 50 roku życia.

    Analizując wydatki na produkty, które kupuje się zdecydowanie rzadziej, to okazuje się, że w trakcie 6 miesięcy najwięcej wydatków jest przeznaczanych na:

  • sprzęt RTV i AGD – 1362 zł/mies.,
  • telefony, smartfony i tablety – 966 zł/mies.,
  • meble i elementy wyposażenie wnętrz – 933 zł/mies.

  • Kwota poniesionych wydatków na sprzęty RTV i AGD rośnie w tej kategorii wraz z wiekiem badanych. Średnie półroczne wydatki na produkty z kategorii urządzeń mobilnych są wyższe u osób dobrze oceniających swoją sytuację materialną. Kwota przeznaczona na urządzenia mobilne rośnie wraz z wielkością miejscowości zamieszkania badanych. Wydatki na meble i wystrój wnętrz są wyższe wśród mężczyzn.


    Kto wydaje więcej – kobiety czy mężczyźni?

    Poddając analizie poszczególne kategorie zakupowe można się dowiedzieć kto i na co wydaje najwięcej pieniędzy. Czy rzeczywiście to Panie tracą więcej pieniędzy na buty i perfumy? Okazuje się, że wcale nie. Przyjrzyjmy się męskim i damskim zakupom poszczególnych kategorii produktowych.

    Kobiety wydają więcej pieniędzy na:

  • Odzież, dodatki, akcesoria – M=205 zł, K=218 zł
  • Książki, płyty, filmy – M=90 zł, K=97 zł
  • Produkty farmaceutyczne – M=120 zł, K=126 zł
  • Bilety do kina/teatru – M=66 zł, K=82 zł

  • Mężczyźni wydają więcej pieniędzy na:

  • Artykuły dziecięce, zabawki – M=170 zł, K=151 zł
  • Obuwie – M=178 zł, K=167 zł
  • Artykuły spożywcze – M=225 zł, K=203 zł
  • Kosmetyki/perfumy – M=142 zł, K=139 zł
  • Sprzęt RTV/AGD – M=1662 zł, K=1093 zł
  • Telefony, smartfony, tablety – M=1078 zł, K=838 zł
  • Meble i wystrój wnętrz – M=1284 zł, K=731 zł

  • Duży wzrost wydatków w ciągu 5 lat

    Analizując raport Gemiusa z 2017 roku, okazuje się, że wydatki na zakupy online znacznie wzrosły.


    srednie-wydatki-2017

    Źródło: Raport "Ecommerce w Polsce 2017", IAB Polska

    Wzrost w poszczególnych kategoriach wyniósł:

  • Odzież, akcesoria i dodatki: +157%
  • Książki, płyty, filmy: +152%
  • Bilety do kina/teatru: +114%
  • Obuwie: +123%
  • Sprzęt RTV/AGD: +1289%
  • Urządzenia mobilne: +969%

  • Analizując te dane, należy zwrócić uwagę, że główną przyczyną zwiększonych wydatków nie jest o wiele lepsza sytuacja materialna konsumentów, a raczej wyższy poziom cen, a także coraz bardziej widoczne przejście z zakupów stacjonarnych do zakupów internetowych – szczególnie w kategoriach RTV/AGD i urządzenia mobilne.


    Przyszłe wydatki

    Z raportu IAB Polska wynika, że ponad połowa (55%) badanych deklaruje, że ich wydatki na produkty w internecie nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie niemal 1/4 planuje ich zwiększenie, a co 9 badany ich zmniejszenie.


    wydatki-wg-plci

    Źródło: Raport "Ecommerce w Polsce 2022", IAB Polska

    Zwiększać wydatki planują częściej osoby najmłodsze oraz dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego. To jednoznacznie wyjaśnia, że e-commerce cały czas się rozwija.

    Ekologia

    Podcasty są świetnym źródłem informacji i fachowej wiedzy przede wszystkim dlatego, że tworzą je praktycy, którzy na co dzień zajmują się omawianą tematyką.

    31.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Świetnej jakości produkty, nowoczesny design, chwytliwy slogan, ciekawy logotyp, wpadająca w oko reklama, to wszystko elementy konieczne do udanej sprzedaży.

    28.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Wraz z dynamicznym rozwojem e-handlu, wzrosła również liczba fałszywych stron, które udają sklepy internetowe, ale ostatecznie przekierowują odwiedzających...

    27.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ