Ile Polacy wydają na zakupy przez internet?

#ecommerce #zakupy przez internet #raport #Gemius

13.03.2023
Udostępnij:

– Chciałam kupić sukienkę, ale zobaczyłam przepiękną torebkę, więc kupiłam dwie pary butów – to typowy stereotyp o zakupach kobiet. Ile jest w nim prawdy? Czy rzeczywiście kobiety wydają na zakupy więcej niż mężczyźni? Okazuje się, że jest zupełnie na odwrót.

Z raportu "E-commerce w Polsce 2022" można dowiedzieć się, jakie są aktualne zachowania zakupowe Polek i Polaków, preferowane metody "dostawy i zwrotów, ulubione metody płatności, ale również ile pieniędzy wydajemy na zakupy.

💡 Jeżeli interesuje Cię szersze spojrzenie na rynek e-commerce zapoznaj się z naszym artykułem podsumowującym raport nt. aktualnego stanu polskiego rynku handlu internetowego: Jaki był "Ecommerce w Polsce 2022"? Najważniejsze wnioski z raportu IAB Polska.


Ile e-konsumenci wydają pieniędzy w ciągu miesiąca na zakupy online?

Artykuły spożywcze i odzież to kategorie, na które wydajemy najwięcej pieniędzy robiąc zakupy online. Średniomiesięczne wydatki wynosiły w obu przypadkach przeciętnie 213 zł. Wydatki na odzież rozkładają się dość równomiernie w poszczególnych grupach demograficznych, przy czym więcej wydają osoby lepiej oceniające swoją sytuację materialną, co wydaje się być naturalne. W przypadku artykułów spożywczych więcej wydają osoby określające swoją sytuację materialną jako dobrą, oraz badani w wieku między 25-34 lata.

srednie-wydatki-2022

Źródło: Raport "Ecommerce w Polsce 2022", IAB Polska

Kolejnymi pod względem wysokości wydatków kategoriami produktów są:

  • obuwie (172 zł miesięcznie),
  • artykuły dziecięce i zabawki (158 zł miesięcznie),
  • kosmetyki i perfumy (140 zł miesięcznie) oraz
  • produkty farmaceutyczne (124 zł miesięcznie).

  • Najwięcej na obuwie wydali – zgodnie z deklaracjami – mieszkańcy średnich i dużych miast. Zaś na artykuły dziecięce i zabawki najmniej wydają badani po 50 roku życia, a najwięcej osoby dobrze oceniające sytuację swojego gospodarstwa domowego.

    Wydatki na kosmetyki i perfumy rosną wraz z poprawą oceny sytuacji materialnej gospodarstwa domowego badanych. Na produkty farmaceutyczne kwota wydatków rośnie z wiekiem kupujących.

    Mniej, ale nadal sporo, wydajemy na książki, płyty i filmy – około 94 zł/mies. oraz bilety do kina i teatru – 76 zł/mies. Zakup produktów z tych kategorii jest najwyższy wśród osób po 50 roku życia.

    Analizując wydatki na produkty, które kupuje się zdecydowanie rzadziej, to okazuje się, że w trakcie 6 miesięcy najwięcej wydatków jest przeznaczanych na:

  • sprzęt RTV i AGD – 1362 zł/mies.,
  • telefony, smartfony i tablety – 966 zł/mies.,
  • meble i elementy wyposażenie wnętrz – 933 zł/mies.

  • Kwota poniesionych wydatków na sprzęty RTV i AGD rośnie w tej kategorii wraz z wiekiem badanych. Średnie półroczne wydatki na produkty z kategorii urządzeń mobilnych są wyższe u osób dobrze oceniających swoją sytuację materialną. Kwota przeznaczona na urządzenia mobilne rośnie wraz z wielkością miejscowości zamieszkania badanych. Wydatki na meble i wystrój wnętrz są wyższe wśród mężczyzn.


    Kto wydaje więcej – kobiety czy mężczyźni?

    Poddając analizie poszczególne kategorie zakupowe można się dowiedzieć kto i na co wydaje najwięcej pieniędzy. Czy rzeczywiście to Panie tracą więcej pieniędzy na buty i perfumy? Okazuje się, że wcale nie. Przyjrzyjmy się męskim i damskim zakupom poszczególnych kategorii produktowych.

    Kobiety wydają więcej pieniędzy na:

  • Odzież, dodatki, akcesoria – M=205 zł, K=218 zł
  • Książki, płyty, filmy – M=90 zł, K=97 zł
  • Produkty farmaceutyczne – M=120 zł, K=126 zł
  • Bilety do kina/teatru – M=66 zł, K=82 zł

  • Mężczyźni wydają więcej pieniędzy na:

  • Artykuły dziecięce, zabawki – M=170 zł, K=151 zł
  • Obuwie – M=178 zł, K=167 zł
  • Artykuły spożywcze – M=225 zł, K=203 zł
  • Kosmetyki/perfumy – M=142 zł, K=139 zł
  • Sprzęt RTV/AGD – M=1662 zł, K=1093 zł
  • Telefony, smartfony, tablety – M=1078 zł, K=838 zł
  • Meble i wystrój wnętrz – M=1284 zł, K=731 zł

  • Duży wzrost wydatków w ciągu 5 lat

    Analizując raport Gemiusa z 2017 roku, okazuje się, że wydatki na zakupy online znacznie wzrosły.


    srednie-wydatki-2017

    Źródło: Raport "Ecommerce w Polsce 2017", IAB Polska

    Wzrost w poszczególnych kategoriach wyniósł:

  • Odzież, akcesoria i dodatki: +157%
  • Książki, płyty, filmy: +152%
  • Bilety do kina/teatru: +114%
  • Obuwie: +123%
  • Sprzęt RTV/AGD: +1289%
  • Urządzenia mobilne: +969%

  • Analizując te dane, należy zwrócić uwagę, że główną przyczyną zwiększonych wydatków nie jest o wiele lepsza sytuacja materialna konsumentów, a raczej wyższy poziom cen, a także coraz bardziej widoczne przejście z zakupów stacjonarnych do zakupów internetowych – szczególnie w kategoriach RTV/AGD i urządzenia mobilne.


    Przyszłe wydatki

    Z raportu IAB Polska wynika, że ponad połowa (55%) badanych deklaruje, że ich wydatki na produkty w internecie nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie niemal 1/4 planuje ich zwiększenie, a co 9 badany ich zmniejszenie.


    wydatki-wg-plci

    Źródło: Raport "Ecommerce w Polsce 2022", IAB Polska

    Zwiększać wydatki planują częściej osoby najmłodsze oraz dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego. To jednoznacznie wyjaśnia, że e-commerce cały czas się rozwija.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej