Inflacja a Twój e-biznes – czy to czas na podniesienie cen?

#ecommerce #sprzedaż online #inflacja

13.09.2022
Udostępnij:

Wyższe raty kredytów, podwyżki czynszu za najem biura i magazynu, droższe zakupy i usługi kurierskie, wysokie ceny materiałów do pakowania – czy tak wyglądają realia Twojego biznesu w dobie rekordowej inflacji? To prawdopodobnie odpowiedni moment, aby podnieść ceny w Twoim e-sklepie. Jak to zrobić?

Inflacja to zjawisko ekonomiczne polegające na wzroście ogólnego poziomu cen towarów i usług oferowanych w gospodarce. Postrzegana jest jako stan gospodarki wynikający z nadwyżki globalnego popytu nad globalną podażą w warunkach niemożności łatwego zwiększania podaży. Przejawia się wzrostem cen. Tyle w teorii, sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce.


Rekordowa inflacja w Polsce

Obecnie w Polsce zmagamy się z najwyższą od 25 lat inflacją. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w lipcu 2022 roku, osiągnęła poziom 15,6%, a w sierpniu 16,1%.

Drożeje wszystko, a Ty jako przedsiębiorca z pewnością również to zauważasz. Myślisz, że wraz z rozwojem biznesu, Twoje przychody powinny się zwiększać, a w rzeczywistości ciągle pojawiają się nieplanowane koszty, przez które nie możesz osiągnąć założonego celu. W podobnej sytuacji jest wielu właścicieli e-sklepów.

Z jednej strony przed podwyżką cen blokuje Cię wizja utraty przewagi konkurencyjnej, z drugiej strony taka sytuacja nie może dłużej trwać, bo nie zarabiasz, tyle ile zakładałeś...

Masz dwa wyjścia: sprzedawać więcej albo podnieść ceny. O tym, jak sprzedawać więcej, przeczytasz w tym poradniku. Tymczasem omówmy drugie rozwiązanie.


Kiedy warto podnieść ceny i jak to zrobić?

Są chwile, kiedy nie można już zwlekać z podniesieniem cen. To momenty, gdy koszty są wyższe od przychodów, gdy Twoje ceny są o wiele niższe od konkurencji, gdy masz dużo klientów, którzy Twoją ofertę oceniają jako „tanią”. Nie warto jednak podnosić cen bez przygotowania – siebie i klientów.

Zanim ustalisz nowe ceny, policz ile dokładnie chcesz zarobić na każdym produkcie. Weź pod uwagę, że inflacja może jeszcze wzrosnąć i ustal wysokość cen tak, byś nie musiał ich za chwilę ponownie podnosić.

Przygotuj swoich klientów na podwyżkę. W dobrym tonie jest wyjaśnić, że koszty prowadzenia działalności znacząco wzrosły ze względu na inflację. Możesz poinformować, że w związku z tym wkrótce ceny niektórych (lub wszystkich) produktów zostaną podwyższone.

Taka informacja może zachęcić klientów do szybkich zakupów przed podwyżką, co wpłynie na wzrost sprzedaży i pozwoli nadrobić straty. Poinformowani klienci będą bardziej wyrozumiali. Jeśli do tej pory byli zadowoleni z zakupów, to niewielka podwyżka nie powinna zmienić ich planów zakupowych. Jeśli szczerze informujesz swoich klientów o podwyżce, możesz liczyć na to, że będą cię postrzegać jako wiarygodnego przedsiębiorcę.

Rozsądnym podejście do podnoszenia cen jest zaoferowanie jakiejś wartości dodanej. Może to być miły gadżet, e-book z ciekawymi treściami, wydłużony okres gwarancyjny, wsparcie techniczne lub darmowy serwis. Wiele zależy od tego, co i komu sprzedajesz.


Razem można więcej

Ciekawym pomysłem jest nawiązanie współpracy z zaprzyjaźnionym e-sklepem, który sprzedaje komplementarne produkty. Wystarczy wspólnie opracować plan i wybrać kilka produktów, które można sprzedać razem, a w efekcie więcej na nich zarobić.

Na przykład firma X sprzedaje wędki, a firma Y sprzedaje strój do wędkowania. Firma X komunikuje, że osoba, która kupi wędkę (z wyższą ceną), otrzyma rabat do sklepu Y na kamizelkę wędkarską (czyli produkt, na który kalkuluje się dać rabat). Podobnie robi firma Y, informując o rabacie na wybrany asortyment sklepu X. Aby przeprowadzić taką akcję, obie firmy muszą szczegółowo określić plan działania i zastanowić, co jeśli współpraca przyniesie korzyść tylko jednej stronie.


Podczas podnoszenia cen pamiętaj, aby jednocześnie starać się podnieść jakość obsługi, szczególnie tej posprzedażowej. Zaangażuj się bardziej w utrzymanie dobrych relacji z klientami, aby czuli wsparcie po transakcji. W przeciwnym razie mogą pomyśleć, że wykorzystałeś koniunkturę, aby zwiększyć swoje zyski.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej