Innowacje i m-commerce w duńskim handlu internetowym

#ecommerce #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna

Udostępnij:

Dania to lider w europejskim rankingu cyfryzacji. Popularny jest m-commerce i zakupy w zagranicznych sklepach, a mieszkańcy wydają najwięcej spośród wszystkich krajów europejskich.

Dania zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Digital Economy and Society Index (DESI) w 2021 r., który mierzy poziom cyfryzacji w państwach Unii Europejskiej. W prawie 6 mln kraju z sieci korzysta 99 proc. mieszkańców, a 91 proc. z nich kupuje online. M-commerce odpowiada za 45 proc. zakupów realizowanych przez klientów indywidualnych.

Przychody branży e-commerce są szacowane na 11 mld dolarów w 2022 r. To wartość o 12 proc. większa w ujęciu rok do roku. Tym samym e-handel wytwarza prawie 8 proc. PKB a zakupy online stanowią 11 proc. wszystkich wydatków detalicznych wg J.P. Morgan.

Głęboka kieszeń duńskiego klienta

Duńczycy kupują najczęściej ubrania i obuwie (52 proc.), elektronikę domową (33 proc.), kosmetyki, produkty farmaceutyczne (27 proc.) i artykuły spożywcze (23 proc.). W ujęciu segmentów rynku pod względem wartości, moda odpowiada za 31 proc. przychodów, elektronika za 29 proc., zabawki i hobby za 19 proc., meble i wyposażenie wnętrz to 13 proc., jedzenie i kosmetyki – 8 proc.

Duński konsument wydaje 2916 euro rocznie na e-zakupy. To europejski rekord. Dla porównania w Norwegii i Wielkiej Brytanii wydatki wynoszą 2,3 tys. euro, w Niemczech, Szwecji czy Francji ok. 2 tys. euro – wynika z danych Postnord. Wg danych J.P. Morgan statystyczny Duńczyk wydał średnio 3,9 tys. euro w 2019 r.

Największym sklepem jest Elgiganten.dk. Istniejąca od 1996 r. sieć marketów z elektroniką i sprzętem AGD w sieci sprzedaje od 2002 r. Należy do norweskiej grupy Elkjøp, obecnej we wszystkich krajach nordyckich. Elgiganten osiągnął w 2021 r. przychód w wysokości 443 mln dolarów. Drugie miejsce należy do Zalando.dk (389 mln dolarów), trzecie do Apple.com (231 mln dolarów). Na pierwszą trójkę przypada 15 proc. przychodów online generowanych w Danii. Inne popularne sklepy w Danii to m.in oferujący szeroki zakres produktów Coop.dk, spożywczy Nemlig.com czy księgarnia Saxo.

W zestawieniu najpopularniejszych marketplaców liderem jest Zalando (42 proc.), przed Wish (22 proc.) i Amazon (20 proc.). Zalando zajmuje również pierwsze miejsce w Szwecji i Norwegii. Z kolei Wish jest obecny na miejscu trzecim w Szwecji i drugim w Norwegii.

Zamknięte sklepy i klienci otwarci na innowacje

75 proc. Duńczyków kupuje za granicą, głównie w Chinach (31 proc.), Wielkiej Brytanii i Niemczech (po 18 proc.). Jako powód podają brak dostępności towaru w lokalnych sklepach, niższą cenę i dostęp do szerszej oferty. Zakupy transgraniczne stanowią między 8 a 22 proc. wartości rynku e-commerce.

Na zwyczaje zakupowe wpływ miała również pandemia. Prawie połowa konsumentów spróbowała nowych sposobów zakupów. Niemal co trzeci Duńczyk częściej robił wówczas zakupy online. Największy duński operator hostingowy DanDomain potroił liczbę rejestracji nowych witryn w 2020 r. w porównaniu z 2019 r.

W czasie lockdownu wzrósł udział osobistego odbioru z zamkniętych sklepów wykorzystywanych jako punkty odbioru. Niemal co trzeci duński emeryt zdecydował się na tę opcję. Elgiganten.dk wprowadził usługę Live Shopping z myślą o tych klientach, którzy nie mogli wychodzić z domu z powodu choroby lub mieli trudności z chodzeniem. Dzięki niej mogli uzyskać taką samą poradę i obsługę, jak gdyby byli obecni w sklepie.

Duńczyk płaci kartą

Najpopularniejszą metodą płatności w Danii są karty (62 proc.). Dankort to karta debetowa, która za granicą funkcjonuje również jak karta kredytowa. W dalszej kolejności aplikacja MobilePay (25 proc.) i PayPal (6 proc.). Z MobilePay od Danske Bank korzysta 4,5 mln użytkowników – wynika z analizy firmy Nets. Analogiczne dane przynosi Postnord – 55 proc. Duńczyków płaci kartą, 22 proc. aplikacjami mobilnymi a 13 proc. PayPalem. Płatność gotówką jest poniżej 1 proc.

Na rynku logistyki liderem jest PostNord (75 proc.), GLS (47 proc.) i Bring (12 proc.). Ten pierwszy planuje postawić 3 tys. automatów paczkowych w Danii do końca 2022 r., bo zgodnie z przeprowadzonymi przez siebie badaniami, samodzielny odbiór produktu z automatu paczkowego to jedna z trzech najbardziej preferowanych metod dostawy. Wskazuje na nią co trzeci Duńczyk. Pozostałe dwie to dostawa do skrzynki pocztowej (27 proc.) i odbiór z punktu obsługi (17 proc.).



Źródła:
Statista.com
Serwis ecommerceDB.com
EUROPE E-COMMERCE REPORT 2021
Materiały prasowe sklepu Elgiganten.dk
E-commerce in Europe 2021 – opracowanie Postnord
2020 E-commerce Payments Trends Report: Denmark – J.P. Morgan

Ecommerce

Twoje maile mają wartościową treść i atrakcyjne grafiki, a i tak nikt ich nie czyta? Sprawdź, z czego może to wynikać.

06.10.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku trudniej będzie osiągnąć wysoką sprzedaż. Przyczyną jest skomplikowana sytuacja ekonomiczna...

04.10.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Czym jest storytelling? Jak można go wykorzystać w promocji sklepu internetowego? Wyjaśniamy i podpowiadamy.

03.10.2022 CZYTAJ WIĘCEJ