Inwentaryzacja w sklepie internetowym – jak ją przeprowadzić?

#ecommerce #sprzedaż online #sklepy internetowe

13.12.2021
Udostępnij:

Obowiązkiem każdego właściciela sklepu, w tym internetowego, jest przeprowadzenie inwentaryzacji na koniec roku podatkowego. Czy wygląda ona tak samo, jak w przypadku sklepów działających stacjonarnie? Jak się do niej przygotować?

Czym jest inwentaryzacja?

Inwentaryzacja polega na przygotowaniu listy towarów, które są na stanie przedsiębiorcy. W raporcie uwzględnia się te, które nie zostały sprzedane do 31 grudnia poprzedniego roku i przeszły na stan w roku następnym. Jest to o tyle ważne, że według przepisów prawa podatkowego nie można rozpocząć sprzedaży w nowym roku, jeżeli inwentaryzacja nie została przeprowadzona.

Dlatego przedsiębiorcy często decydują się na przeprowadzenie inwentaryzacji 1 stycznia. To idealny moment – sklepy są zazwyczaj zamknięte, ze względu na Nowy Rok, a kolejnego dnia można rozpocząć sprzedaż, bez żadnych ograniczeń.

Przy małej ilości towarów remanent nie jest uciążliwy, ale jeśli tego towaru jest dużo, zadanie może okazać się bardziej pracochłonne. Niewykluczone, że potrzebna będzie dodatkowa pomoc w wykonaniu spisu.

Według przepisów prawa podatkowego wymagane jest poświadczenie spisu przez dwie osoby. Może to być na przykład właściciel sklepu i jego pracownik, małżonek lub księgowa.

Co zawiera spis z natury?

Właściciel sklepu internetowego musi po prostu policzyć posiadany w magazynie towar, wskazać jego wartość i porównać ją z dokumentami księgowymi, np. fakturami. Inwentaryzację trzeba spisać na specjalnym arkuszu do remanentu, który jest dostępny w sklepach z artykułami biurowymi. Można również poszukać formularza w internecie, np. na stronie druki.gofin.pl.

W spisie z natury uwzględnia się:

  • towary handlowe – wyroby w stanie nieprzerobionym przeznaczone do sprzedaży. Należy policzyć nie tylko te towary, które znajdują się w firmie, ale również te, które znajdują się poza nią, np. na wystawach, czy w trakcie dostawy;
  • materiały podstawowe – materiałami podstawowymi są te materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją wyrobu gotowego;
  • materiały pomocnicze – o te, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości;
  • wyroby gotowe – to składniki majątku obrotowego, które przeszły wszystkie fazy produkcji i spełniają normy jakościowe oraz techniczne, ich celem jest odsprzedaż w kolejnym procesie;
  • półfabrykaty – to nieukończone produkty, które przeszły kolejne fazy procesu technologicznego i można je magazynować;
  • produkcja niezakończona – półfabrykaty, których nie można zliczyć ilościowo, zalicza się do produkcji niezakończonej;
  • braki i odpady, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową.


  • W remanencie na koniec roku nie ujmuje się natomiast środków trwałych i wyposażenia, czyli np. laptopa, samochodu.

    Co dalej?

    Po przeprowadzeniu remanentu właściciele sklepów internetowych mają 14 dni na dokonanie wyceny towarów. Szczegóły określania wartości towarów są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

    Na koniec wszystkie wartości z remanentu sumuje się ze sobą, a następnie pomniejsza o wartość towarów i materiałów, które nie zostały opłacone. Określenie właściwej wartości składników spisu z natury ma istotne znaczenie, bo ma ona wpływ na wysokość podatku dochodowego.

    Wartość inwentaryzacji powinna znaleźć się jako ostatnia pozycja w Księdze Przychodów i Rozchodów, oraz jako pierwsza w KPiR na kolejny rok rozrachunkowy. Spisu z natury nie trzeba nigdzie przedstawiać, a jedynie wydrukować i przechowywać wraz z innymi dokumentami przez okres pięciu lat.

    Remanent – czy tylko na koniec roku?

    Koniec roku podatkowego to nie jedyny moment, kiedy przeprowadzenie spisu z natury jest obowiązkowe. Podatnik ma obowiązek przeprowadzić remanent również przy rozpoczęciu działalności gospodarczej, zakończeniu działalności gospodarczej, zmianie wspólnika (lub zmianie proporcji udziałów), a także po utracie prawa do opodatkowania ryczałtem. Zdarza się, że remanent trzeba przeprowadzić na wezwanie urzędu skarbowego, gdy ten ma wątpliwości w zakresie wykonywanej działalności.

    Nie ma się czego obawiać

    Szczególnie początkujący przedsiębiorcy, którzy od niedawna prowadzą sklep internetowy, mają obawy przed dokonaniem spisu z natury. Niepotrzebnie. Zasady remanentu w sklepie internetowym są takie same, jak w przypadku sklepu stacjonarnego. Nie ma w tym nic trudnego, a jedynie trzeba się liczyć z koniecznością zaangażowania i poświęcenia trochę czasu.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

    Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

    15.04.2024 Czytaj więcej