Co wyróżnia irlandzki rynek e-commerce?

#ecommerce #handel zagraniczny #Irlandia

Udostępnij:

Rynek e-commerce w Irlandii jest konkurencyjny, a dominują na nim duże podmioty. Z jednej strony Irlandczyków cechuje patriotyzm zakupowy, z drugiej to oni najczęściej kupują w sklepach zagranicznych.

W 5. mln Irlandii z internetu korzysta 93 proc. mieszkańców. W 2021 roku 87 proc. Irlandczyków kupiło ubrania, buty lub inne akcesoria online. Irlandczycy lubią e-zakupy z uwagi na większą wygodę, oszczędność czasu, bezpieczeństwo, mniejszą liczbę podróży i lepsze ceny.

Wielkość rynku e-commerce wyniosła 4.3 mld dolarów w 2021 r. i wzrosła 6 proc. r/r. E-commerce odpowiada za 2,5 proc. irlandzkiego PKB. Według Centralnego Banku Irlandii całkowite wydatki online wzrosły o 11 proc. r/r wg danych z lutego 2022 r. Irlandczycy wydają rocznie średnio 2,7 tys. euro, czyli o jedną czwartą więcej niż średnia europejska wynosząca 2,2 tys. euro.

W 2021 r. cztery na dziesięć przedsiębiorstw sprzedawało online, przy czym częściej firmy duże (63 proc.) niż średnie (53 proc.) czy małe (36 proc.). Ponad połowa przedsiębiorstw kupuje online (54 proc.), najczęściej są to duże organizacje (76 proc.).

W Dublinie główne siedziby na Europę mają globalne koncerny technologiczne, takie jak Airbnb, eBay, Facebook, Google, Microsoft, LinkedIn czy PayPal. W 2022 r. centrum badawczo-rozwojowe w Dublinie i jednocześnie pierwsze biuro firmy w Europie otworzyła amerykańska platforma wysyłkowa Shippo, oferująca usługi w kilku krajach Europy i współpracująca z Shopify.


Najwięksi gracze na rynku

Największym graczem na irlandzkim rynku jest działający od 1998 r. Amazon.co.uk z obrotem 485 mln dolarów w 2021 r., przed Tesco.ie (376 mln, głównie jedzenie i kosmetyki) i Currys.ie (248 mln, elektronika i meble). Miejsce czwarte zajmuje Argos.ie (155 mln, zabawki, elektronika, meble), a piąte Littlewoodsireland.ie (155 mln, zabawki, hobby, moda).

Pierwsza trójka odpowiada łącznie za czwartą część przychodów online. Amazon jest liderem w kategorii elektronika (30 proc. udziału w rynku), Apple na miejscu drugim (20 proc.) i trzecie Curry (15 proc.). W kategorii jedzenie miejsce pierwsze zajmuje Tesco z 20 proc. udziałem w rynku. 84 proc. wydatków konsumentów trafiało do 15 proc. największych firm w 2020 r.

Moda jest największym segmentem odpowiadającym za 27 proc. przychodów z e-commerce, następnie elektronika (24 proc.), zabawki i hobby (18 proc.), meble i wyposażenie domowe (16 proc.) oraz jedzenie i higiena osobista (14 proc.).


Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

Pobierz za darmo


Irlandczycy kupują nie tylko w Irlandii

Irlandczycy deklarują solidarność z krajowymi sprzedawcami. 83 proc. z nich regularnie robi zakupy online na tej samej stronie internetowej, a sześciu na dziesięciu uważa zakup produktów irlandzkich za ważny. Średnie roczne wydatki na stronach internetowych z siedzibą w Irlandii wzrosły o 41 proc. między rokiem 2020 a 2021.

Co czwarty klient deklaruje, że zawsze stara się kupować na irlandzkich stronach. To w części efekt pandemii, gdy konsumenci chcieli wspierać swoich sprzedawców w czasie kryzysu (67 proc.), ale nie tylko. Strony irlandzkie są również bardziej godne zaufania (43 proc.), bardziej niezawodne (38 proc.), oferują lepszą obsługę zamówień (30 proc.). Trzech na czterech konsumentów ma zaufanie do stron internetowych z irlandzką domeną.

Jednocześnie ośmiu na dziesięciu konsumentów kupuje w zagranicznych e-sklepach i jest to najwyższy odsetek w Europie. Irlandczycy najczęściej wybierają sklepy internetowe w Wielkiej Brytani (74 proc.), innych krajach Europy (48 proc.), Chinach (28 proc.) i w USA (16 proc.). Główne powody takiego zachowania to lepsze ceny, większy wybór i większa dostępność produktów.

Konsumenci postrzegają międzynarodowych sprzedawców detalicznych jako bardziej konkurencyjnych w zakresie cen i asortymentu produktów. Z kolei rodzime firmy są postrzegane jako bardziej godne zaufania i wiarygodne oraz oferujące lepsze usługi dostawy.


Chcesz mieć wygodne i bezpieczne płatności online w swoim serwisie?

Aktywuj bramkę płatniczą Blue Media

Zacznij pobierać płatności


Pandemia zmienia rynek

W trakcie pandemii rynek e-commerce przyspieszył, uświadamiając sprzedawcom konieczność wdrożenia strategii omnichannel. Obecność we wszystkich kanałach sprzedaży stała się koniecznością. Ponadto sprzedawców detalicznych zatrudniających powyżej 10 osób wspierał rząd oferując dotacje (Online Retail Scheme) do 40 tys. euro na rozwój. Dzięki temu mieli możliwość ekspansji, co dodatkowo miało wpływ na rynek e-commerce.

Zgodnie z danymi irlandzkiego GUS (Central Statistics Office) odsetek sprzedaży detalicznej online w grudniu 2019 r. wynosił 4,1 proc., a w grudniu 2021 r. wzrósł już do 6,5 proc. Co piąte przedsiębiorstwo odnotowało wzrost sprzedaży online w 2021 r. Obecnie wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie 20 proc. wyższym niż w 2019 roku.

Klienci wspierali lokalnych sprzedawców, a wzrosty odnotowały produkty z sektora zdrowia, szczególnie sprzęt do siłowni, także elektronika użytkowa, meble ogrodowe czy majsterkowanie, jak i sprzedaż żywności, zwłaszcza wśród osób starszych. Jeden na czterech irlandzkich konsumentów po raz pierwszy skorzystał z usług internetowych lub kupił je podczas pandemii.

Sprzedawcy uruchomili aplikacje mobilne i zaoferowali usługi typu "kliknij i odbierz", umożliwiające konsumentom odbiór zamówień online ze sklepów w dogodnym dla nich terminie. W trakcie pandemii notowano wzrost wolumenu przesyłek o 70-80 proc., z których większość pochodziła z Wielkiej Brytanii.

Jedna trzecia małych i średnich firm posiada sklep internetowy, a 8 na 10 z nich sprzedaje bezpośrednio przez sklep na własnej stronie internetowej. Dla zdecydowanej większości własny sklep jest ważny w generowaniu wzrostu sprzedaży.

Z powodu Brexitu i wzrostu kosztów logistyki wielu sprzedawców z terenu Wielkiej Brytanii przenosi działalność do Francji lub Niemiec. Z tego też powodu Amazon otworzył w sierpniu 2022 r. w Dublinie pierwsze w Irlandii centrum dystrybucyjne – wcześniej istniały dwa magazyny dostaw. Oczekuje się, że docelowo Irlandczycy będa mieć lokalną wersję sklepu – obecnie domena Amazon.ie przekierowuje na witrynę Amazon.co.uk. Dotąd irlandzcy klienci, aby skorzystać z programu Amazon Prime i bezpłatnej dostawy musieli kupować na stronie angielskiej.


Zielona logistyka na zielonej wyspie

Ponad połowa (56 proc.) Irlandczyków twierdzi, że pandemia trwale zmieniła sposób płacenia za produkty i usługi. Dwóch na trzech konsumentów twierdzi, że od początku pandemii rzadziej korzysta z gotówki, a trzy czwarte preferuje transakcje bezgotówkowe. Wciąż jednak średnio jedna na cztery małe i średnie firmy przyjmuje wyłącznie gotówkę, a im mniejsza firma tym odsetek rośnie.

Karty stanowią ulubioną metodę płatności i są wykorzystywane w 60 proc. transakcji internetowych. Najszybciej rozwijającymi się metodami płatności są portfele cyfrowe, odpowiadające za piątą część transakcji, co związane jest z tym, że prawie połowa kupujących używa komórek do zakupów online. Przelewy bankowe stanowią 9 proc. transakcji. Swoją usługę sprzedaży ratalnej "kup teraz, zapłać później" (BNPL) w 2021 r. uruchomiła Klarna.

Na rynku dostaw dominuje DPD (30 proc.), irlandzka poczta An Post (30 proc.) i DHL (13 proc.). Operatorzy logistyczni inwestują w przyjazne dla środowiska pojazdy. An Post posiada 110 elektrycznych trójkołowców i największą w kraju flotę pojazdów elektrycznych, którą do końca 2022 r. chce zwiększyć do 2 tys. aut.

DPD Ireland planuje mieć 100 pojazdów elektrycznych w tym samym czasie. Firma zainstalowała czujniki jakości powietrza na 104 samochodów dostawczych, które są udostępniane za darmo lokalnym społecznościom i naukowcom.

💡Inwestycje w elektryczne floty są udziałem największych podmiotów w branży handlu internetowego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat – zajrzyj do podlinkowanego artykułu w naszej bazie wiedzy.

Źródła:
PayPal
J.P. Morgan
Aboutamazon.eu
EcommerceDB.com
Digital Business Ireland
Central Statistics Office Ireland
Europe E-commerce Report 2021
eCommerce Association of Ireland
.IE Tipping Point Report 2022. Irish e-commerce and digital business in the post-Covid era

Ecommerce

WhatsApp to popularny komunikator, który jest wykorzystany również do komunikacji z klientami. Jego dużym atutem jest to, że w wersji podstawowej jest darmowy.

07.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Reklama przynęta czy marketing szeptany – pomimo tego, że to kuszące formy reklamy, nie warto ich stosować. Raz stracone zaufanie klienta trudno jest odbudować.

06.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł...

03.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ