Jak będzie wyglądał polski rynek e-commerce w 2027 r.? Prognozy

#ecommerce #badania #sprzedaż online

25.08.2022
Udostępnij:

Bez względu na to, czy jesteś uczestnikiem rynku e-commerce już od dawna, czy planujesz uruchomić swój pierwszy e-biznes – wnioski płynące z raportu opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& Polska z pewnością Cię zainteresują.


Co się przewiduje? Wzrost. Jak duży? O ponad 94 mld zł! Wartość polskiego rynku e-commerce może wynieść 187 mld zł już w 2027 r. Gdzie wzrosty będą największe? A może są sektory, które zanotują spadki? Przyjrzyjmy się temu.


Wartość rynku się podwoi

Dane zgromadzone w raporcie pokazują, że w 2021 r. wartość rynku e-commerce w Polsce wyniosła 92 mld zł. Zestawiając to z prognozami, widzimy, że w zaledwie 6 lat wartość rynku się podwoi.

ecommerce-prognozy-2027-1
Źródło: Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027, Strategy& Polska

Jako aktualny główny motor wzrostu wskazywane są inflacja oraz problemy podażowe wynikające z przerwanych łańcuchów dostaw. Taka tendencja utrzyma się do 2023 r. a później ustąpią one miejsca innym czynnikom. Będą nimi: wzrost konsumpcji w skali gospodarki oraz przechodzenie pomiędzy kanałami.


Znacząco zmieni się krajobraz rynku

Specjaliści ze Strategy& Polska szacują, że do 2027 r. liczba e-konsumentów w Polsce zwiększy się o 3,4 mln. Będą mogli wybierać spośród ofert ponad 280 tys. sprzedawców internetowych (o 100 tys. więcej niż teraz). Co ważne, dane dotyczą wyłącznie polskich podmiotów sprzedających za pośrednictwem platform handlowych. W szacunkach nie uwzględniono żadnych podmiotów zagranicznych.


Kategorie z dużym wzrostem

Aż 54% wzrostu będzie zasługą zaledwie trzech kategorii. Domyślacie się Państwo jakich? Już teraz możemy obserwować wzrosty właśnie w tych trzech gałęziach e-commerce. Mowa o modzie, elektronice oraz zdrowiu i urodzie.

ecommerce-prognozy-2027-2
Źródło: Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027, Strategy& Polska

Jak piszą autorzy raportu: Głównymi siłami napędowymi kategorii „moda” będą wzrost konsumpcji po okresowym spadku w dobie pandemii, napływ nowej grupy konsumentów z Ukrainy oraz dalsza poprawa doświadczeń zakupowych konsumentów.

Jaki z tego może płynąć wniosek? Być może dobrym pomysłem, już w tym momencie, jest dodanie w sklepie ukraińskiej wersji językowej, zarówno jeśli chodzi o interfejs, jak i opisy produktów.


Q-commerce najdynamiczniej rosnącym segmentem handlu internetowego

O tym, jak szybko rozwija się q-commerce pisaliśmy już kilkukrotnie – zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się m.in. z tym artykułem.

Z omawianego raportu dowiadujemy się, że aktualnie wartość q-commerce oscyluje wokół 5 mld zł, a w 2027 r. może wynieść 13 mld zł, co znaczy, że może się nawet potroić.


Podsumowanie

Wszyscy, którzy chcą dla siebie choć kawałek tego e-commercowego tortu powinni, zdaniem autorów raportu, postawić na trzy rzeczy:

  • lepsze wykorzystanie danych,
  • większą elastyczność,
  • budowanie partnerstw.

  • Co to oznacza? Między innymi to, że bardzo ważne będzie otwarcie się na nowe kanały dotarcia do potencjalnych klientów, zrozumienie ścieżek zakupowych i poznanie czynników stojących za decyzjami zakupowymi e-konsumentów. Warto zainwestować również w rozwój kompetencji analitycznych.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

    Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

    15.04.2024 Czytaj więcej