Od czego zależy sukces twojej firmy w social mediach, czyli jak budować zaangażowaną społeczność

#ecommerce #social media

Udostępnij:

Social media marketing jest narzędziem uniwersalnym – daje niemal takie same możliwości promowania firmie dużej i małej, niezależnie od rodzaju przedsiębiorstwa czy branży. Co zatem sprawia, że nie wszyscy odnoszą sukces w mediach społecznościowych?

Marketing w social mediach jest niezastąpioną formą promowania marki, ponieważ umożliwia bezpośredni kontakt z milionami użytkowników i nie wymaga dużych nakładów, aby osiągnąć zadowalające efekty. Oferuje potencjalnym klientom łatwy i niezobowiązujący sposób wyrażenia swojego zainteresowania firmą i jej produktami.

Musisz jednak wcześniej odpowiednio się przygotować, aby faktycznie zadowolić coraz bardziej wymagających odbiorców.

Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie, bądź zaangażowany

Często twórcy skupiają się wyłącznie na zwiększeniu liczby odbiorców i zasięgu postów, a przez to zaniedbują budowanie zaangażowania swojej społeczności. Zaangażowanie to, najprościej mówiąc, uzyskanie odzewu od grupy docelowej, dla której stworzono dany kontent. Zwykle na zaangażowanie składają się polubienia, udostępnienia, komentarze, tagi, retweety, odpowiedzi, wzmianki, głosy, wyświetlenia lub odsłuchania.

“Dlaczego widzę ten post?”

Aby dokładniej zrozumieć, dlaczego zaangażowanie jest tak ważne, należy wspomnieć o algorytmie. Zadaniem algorytmu jest posegregować kolejność wyświetlania postów w taki sposób, aby w pierwszej kolejności odbiorca zobaczył treści, które go interesują, angażują uwagę, ma chęć poświęcić im czas i wobec których jest najaktywniejszy.

Dla twórcy czy marki oznacza to, że musi tworzyć treści atrakcyjne, wartościowe i przydatne, aby zachęciły odbiorcę do wejścia z nimi w interakcje.

Co możesz dać użytkownikowi w zamian za jego kilka minut uwagi?

Pierwszym etapem budowania zaangażowania jest przyciągnięcie uwagi. Zastanów się, dla jakiej grupy docelowej tworzysz treść, jakim językiem chcesz ją przekazać, jaki styl jest odpowiedni oraz o czym chcesz powiedzieć.

Materiały, które tworzysz powinny wzbudzać zainteresowanie i budować pozytywne skojarzenia z Twoją firmą. Treść przydatna, ciekawa, podana w lekki sposób sprawi, że odbiorcy będą się nią dzielić ze swoimi znajomymi, a to zwiększy zasięg twoich postów. O to właśnie chodzi.

Ludzie wchodzą na social media w wolnym czasie, oczekując chwilowego oderwania się od własnego życia. Szukają informacji, jak również inspiracji lub zwykłej rozrywki, dlatego dobrym pomysłem jest przeplatanie tematów. Profile typowo “lifestylowe” mają większą swobodę w doborze treści niż profile o konkretnej tematyce, np. promujące markę.

Przy budowaniu zaangażowania ważne jest, aby profile o konkretnej tematyce nie skupiały się tylko na reklamowaniu swoich produktów, ale by były poszerzone o informacje i treści, do których odbiorcy mogą się odnieść i wnieść je do swojego życia.

W drugiej kolejności należy zadbać o utrzymanie zainteresowania użytkownika. Jak sprawić, aby odbiorca chciał pozostać z tobą na dłużej? Ważne jest zbudowanie spersonalizowanej relacji. Dzięki niej możesz dokładniej poznać potrzeby drugiej strony, spróbować rozwiązać problemy i stworzyć poczucie wzajemnego zrozumienia. W ten sposób zyskasz sympatię i wsparcie twojego odbiorcy, tak, że będzie chciał on wracać właśnie do ciebie.

Złote zasady zwiększenia zaangażowania w social media

Znasz już tematykę swoich postów, wiesz jak dostosować treści do swoich odbiorców i budować spersonalizowaną relację? W takim razie garść praktycznych porad:

  • Oznaczaj innych użytkowników na swoich zdjęciach. Oznaczanie innych kont, spójnych z wartościami twojej marki, jest pomocne w tworzeniu pozytywnych skojarzeń. Praktyka ta umożliwi zwiększenie liczby odbiorców twoich treści, jak również może być początkiem ciekawych dyskusji.

  • Bądź sobą. Przy natłoku informacji dostarczanych przez internet, ludzie szukają autentyczności i oryginalności. Podążanie za trendami jest dobre, ponieważ właśnie trendy są w największym stopniu promowane przez algorytm. Upewnij się, jednak że twoje treści są spersonalizowane, mówią twojej marce (co robi, jak i dlaczego to robi, co masz do przekazania, zaoferowania), a nie tylko o tym, co jest aktualnie modne.

  • Odpowiadaj na negatywne komentarze. Popełniłeś błąd lub twój produkt nie spełnia obiecanych wymagań czy oczekiwań? Wysłuchaj zażaleń klienta i zaproponuj mu rozwiązanie sytuacji. W swojej odpowiedzi bądź delikatny i empatyczny. Użytkownicy lubią szczerość i doceniają czas i uwagę, które poświęcasz, aby w najlepszy możliwy sposób rozwiązać problem czy zmniejszyć rozczarowanie.

  • Nie trać czasu na bezwartościową wymianę zdań. Ludzie udzielający się w mediach społecznościowych są różni. Jeśli uważasz, że ktoś zostawił nieprzyjemny komentarz bez merytorycznych podstaw, jest nieobiektywny czy po prostu złośliwy – nie trać energii na udowodnienie swojej racji. Prawdopodobnie nigdy tej osoby nie przekonasz. Natomiast pamiętaj, że zawsze warto udzielać się w sensownych, ciekawych rozmowach i przydatnych dyskusjach.

  • Stosuj narzędzia angażujące odbiorców, np. ankiety, quizy lub okienka na pytania na stories czy głosowanie poprzez wybór emotikony pod postem na Facebooku. Udostępniaj materiały przesłane do ciebie przez użytkowników lub na których został oznaczony twój profil. W ten sposób docenisz ich wkład i zachęcisz innych do wchodzenia w interakcję.

  • Szukaj treści i form, które zainteresują odbiorców. Jeśli prowadzisz swobodną komunikację, możesz używać memów i gifów. Spróbuj nagrać film lub zrobić live’a. Testuj różne typy treści i sprawdzaj, które budzą największy odzew ze strony użytkowników. Słuchaj ich potrzeb.

  • Zwiększając zaangażowanie odbiorców w social media, będziesz poznawał klientów i aktywnie reagował na ich konkretne potrzeby, jednocześnie zyskując większą liczbę poleceń oraz pozytywnych opinii. Klienci będą czuli się pewniej dokonując zakupu w twoim sklepie. Wzrosną nie tylko sprzedaż i obroty firmy, ale przede wszystkim wartość i zaufanie do twojej marki.

    Ecommerce

    Social commerce, czyli zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w e-handlu.

    28.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Kobiety i mężczyźni różnią się w kwestii podejścia do zakupów, czy poszukiwania informacji. Weź to pod uwagę już podczas budowania oferty sklepu internetowego.

    27.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Klienci stają się bardziej świadomi potrzeby ochrony środowiska, a firmy coraz częściej działają w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju i zamkniętego obiegu.

    24.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ