Jak inflacja wpłynęła na zachowania zakupowe Polaków?

#sprzedaż online #sklepy internetowe #inflacja

Udostępnij:

Pandemia wywołała boom na zakupy internetowe. Właściciele sklepów online mieli szansę zanotować spektakularne wyniki sprzedażowe. Niestety, inflacja w istotny sposób przyczyniła się do zmiany zachowań zakupowych konsumentów.

Ceny szaleją, a klienci mają coraz większe obawy co do stabilności finansowej swoich gospodarstw domowych. Jak mogą temu zaradzić właściciele e-biznesów?

Główny Urząd Statystyczny poinformował, że inflacja w listopadzie 2022 roku wyniosła 17,4% (r/r). Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w stosunku do października 2022 roku wzrosły o 0,7%. Najbardziej podrożały ceny żywności i napojów – o 22,3 proc. r/r, nośników energii aż o 36,8 proc. i paliw o 15,5 proc.

gus-ceny-towarow-listopad-22
Źródło: https://twitter.com/GUS_STAT

Nic nie wskazuje na to, aby inflacja miała w najbliższym czasie spaść. Wysoki poziom cen ma swoje przełożenie na zarządzanie domowym budżetem, a tym samym na zakupy.


Stosunek do finansów inny niż dotychczas

Badanie zlecone przez Blue Media „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych 2022” pokazuje, że prawie wszyscy badani odczuli wzrost cen wynikający z inflacji. Połowa respondentów przyznała, że w ostatnim czasie została zmuszona sięgnąć po swoje oszczędności, a jeszcze więcej osób przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości (57 proc.). Nastąpił również niewielki spadek liczny osób, które robią zakupy przez internet. Jeszcze w 2021 r. aż 94 proc. badanych deklarowało dokonywanie zakupów przez internet. W 2022 na e-zakupy decydowało się 92 proc. badanych. Ci, którzy nadal korzystają z internetowych transakcji, kupują mniej i… inaczej.


Zmiana nawyków zakupowych

Z listopadowego raportu "Zachowania zakupowe Polaków" przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” wynika, że konsumenci nadal zainteresowani są wysoką jakością, jednak ostateczny wpływ na podjęcie decyzji ma cena. O tym, że to właśnie ona ma priorytetowe znaczenie, wyjaśnialiśmy w artykule: W e−handlu liczy się cena.

Z badań wynika również, że konsumenci większą wagę niż wcześniej przywiązują do wyglądu opakowania oraz umieszczonych na nim znaków jakości. Klienci są bardziej świadomi i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów, sprawdza opinie o produkcie.


co-jest-wazne-podczas-zakupow

Raport „Teraz Polska” sugeruje również, że w trakcie kryzysu Polacy chcą nabywać produkty i usługi możliwie jak najwyższej jakości, ale w sposób racjonalny, zwracając uwagę na cenę.


zmiana-decyzji-zakupowych

Prawie połowa ankietowanych (47,7 proc.) zadeklarowała, że w czasie kryzysu decyduje się na produkty w niższej cenie, a 40,8 proc., że kupuje mniej. Konsumenci częściej kupują produkty o dłuższym terminie przydatności do spożycia oraz zwracają uwagę na kraj pochodzenia produktów. Ponad jedna piąta polskich konsumentów ma obawy, w kwestii dostępności niektórych artykułów, dlatego kupują na zapas.

Potwierdza to informacja branżowego serwisu Hurt&Detal, który poddał analizie dwa raporty: „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” oraz „Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?”.

W związku z szukaniem oszczędności przez rosnące ceny, Polacy planują ograniczać zakupy w niektórych kategoriach produktowych, a jednocześnie zwiększyć je w innych. Prawie 80% polskich konsumentów szuka zamienników lub tańszych o ok. 20-30% produktów. 40% badanych wskazało również, że oszczędzają na produktach spożywczych.

Inflacja jest więc najbardziej zauważalna podczas codziennych zakupów. Potwierdzają to wyniki innego badania: Deloitte Global State of the Consumer Tracker. Wynika z niego, że tylko jedna piąta nie ograniczała wielkości swoich koszyków zakupowych. Jedynie 7 proc. kupujących decydowało się zakupy marek premium, a co dziesiąty wybierał przede wszystkim produkty znanych i popularnych marek. Niemal w jednej trzeciej przypadków dotyczyły one zakupów spożywczych bądź alkoholowych, a zdecydowanie mniej zakupu odzieży, obuwia i akcesoriów oraz artykułów kosmetycznych.

Z badania Deloitte wynika również, że mniej niż co dziesiąty respondent na poprawę nastroju kupił sobie gadżet elektroniczny lub produkt z kategorii zabawek i towarów hobbystycznych, takich jak książki, gry wideo czy planszowe.

Odwołując się do wcześniejszych analiz serwisu Hurt&Detal okazuje się, że pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją, konsumenci planują zwiększenie swoich zakupów online w kilku kategoriach:

  • żywność (21%),
  • artykuły biurowe (20%),
  • odzież (19%),
  • artykuły dla zwierząt (18%),
  • kosmetyki i suplementy diety (18%),
  • leki (18%).

  • Co czwarty e-konsument planuje zwiększyć częstotliwość i ilość zakupów online. To głównie kobiety od 18 do 44 lat mieszkające w miastach.


    Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

    Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

    Pobierz za darmo


    Jak zwiększyć poczucie bezpieczeństwa klientów w trudnych czasach?

    Niesprzyjające podejmowaniu decyzji zakupowych czasy wymagają od przedsiębiorców większego zaangażowania, cierpliwości i wytrwałości. Nastały czasy, kiedy o klientów trzeba zawalczyć jeszcze mocniej. Konkurencja również doskonale daje sobie z tego sprawę, dlatego nie ma na co dłużej czekać. Warto wprowadzić do swojego e-sklepu kilka modyfikacji, np.:

  • darmowa dostawa – np. od ustalonej wartości zamówienia, może być dla klienta istotna podczas porównywania konkurencyjnych ofert;
  • wydłużony termin zwrotów – dzięki niemu klient będzie miał komfort podjęcia decyzji o zakupie w dogodnym dla siebie czasie;
  • wzmacnianie lojalności klientów – nagradzanie klientów za robienie zakupów, np. punktami, voucherami, rabatami, itp.;
  • modyfikacja oferty – promowanie produktu jako zaspokajający podstawowe potrzeby, a nie jako luksusowy;
  • celowanie w inną grupą docelową – przejście „poziom wyżej” w hierarchii ekonomicznej klientów – jeśli do tej pory oferta była skierowana do najmniej zamożnych, warto obecnie kierować ją do lepiej sytuowanych klientów.

  • Coraz trudniejsza kondycja ekonomiczna klientów ma swoje odzwierciedlenie w e-zakupach. Klienci są nastawieni na oszczędniejsze zarządzanie budżetem i kupowanie tego, co niezbędne. Zdarza się, że pozwalają sobie na okazjonalne zakupy dóbr luksusowych, w celu poprawy nastroju.

    Trudno walczyć o utraconą grupę klientów, póki sytuacja gospodarcza nie ulegnie poprawie. Warto jednak spróbować wyżej wymienionych sposobów, które choćby częściowo zrekompensują straty.

    Ecommerce

    WhatsApp to popularny komunikator, który jest wykorzystany również do komunikacji z klientami. Jego dużym atutem jest to, że w wersji podstawowej jest darmowy.

    07.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Reklama przynęta czy marketing szeptany – pomimo tego, że to kuszące formy reklamy, nie warto ich stosować. Raz stracone zaufanie klienta trudno jest odbudować.

    06.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł...

    03.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ