Jak prowadzić profil sklepu internetowego na Instagramie?

#sklepy internetowe #social media #Instagram

Udostępnij:

Według tegorocznego raportu firmy Hootsuite, już 84,5% populacji Polski korzysta z internetu, a 68,5% używa na co dzień mediów społecznościowych. Statystyczny Polak spędza w internecie 6 h 44 minuty, z czego 2 h właśnie w social mediach. Instagram jest jednym z najpopularniejszych.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze platformy, to numerem jeden jest Google. Następne miejsca zajmują Facebook, YouTube, Allegro i Onet. Natomiast wśród mediów społecznościowych prym wiedzie YouTube, z którego korzysta 92,8% użytkowników, za nim:

  • Facebook (89,2%),
  • komunikator Facebooka – Messenger (76,5%),
  • Instagram (60,6%),
  • WhatsApp (48,2%),
  • Twitter (37,5%),
  • Snapchat – 8 (28,9%),
  • Tik-Tok (28,6%),
  • LinkedIn (24,6%).


  • Popularność Instragama w Polsce

    Według przywołanego wcześniej raportu Hootsuite, już 9,5 mln osób w Polsce korzysta z Instagrama, z czego 59,1 % to kobiety, a 40,9% – mężczyźni. Co piąty użytkownik Instagrama w Polsce to kobieta w wieku 18-24 lata. Pokazuje to, jak duży potencjał drzemie w tym medium i do jak dużej grupy potencjalnych klientów możemy tam dotrzeć. Wielomilionowe konta mają najczęściej gwiazdy sportu i ekranu, ale są na polskim rynku również marki, które zgromadziły wokół siebie setki tysięcy obserwatorów.

    Są wśród nich również sklepy internetowe oferujące bardzo różny asortyment. Np.:

  • Home & You, sklep z akcesoriami i dodatkami do domu, ma już ponad 373 tys. obserwujących (stan na grudzień 2021);
  • Roger Publishing, sklep z artykułami dla obecnych i przyszłych rodziców oraz z wszystkim, co może się przydać podczas wychowywania dzieci – zgromadził blisko 280 tys. obserwatorów;
  • Local Heroes – również Polska marka, która święci triumfy również za granica – ma niemal 300 tys. obserwatorów.


  • Jeżeli dopiero zaczynasz lub planujesz działania na Instagramie, dobrym krokiem na start będzie zaobserwowanie kilku marek, które odnoszą sukcesy, i analiza ich działań. Nie od dziś wiadomo, że warto uczyć się od najlepszych.

    O czym pamiętać, prowadząc profil firmowy?

    Przede wszystkim o tym, że Instagram to osobne medium, rządzące się swoimi prawami. Jeżeli planujesz publikować na Instagramie dokładnie to samo, co na Facebooku – porzuć ten pomysł, ponieważ nie przyniesie od zamierzonych efektów, a Twoi odbiorcy bardzo szybko zauważą, że content jest zdupilkowany, a co za tym idzie – nieatrakcyjny.

    Drugą, równie ważną rzeczą, jest troska o wysokiej jakości zdjęcia lub filmy. Smartfony dają dziś możliwość tworzenia wysokiej jakości materiałów i właśnie tego oczekują odbiorcy. Uzupełnieniem komunikatu powinien być przemyślany opis oraz odpowiednio dobrane hashtagi.

    Kluczem do wbudowania zaangażowanej społeczności jest wchodzenie w interakcje z obserwatorami. Dlatego, jeżeli zamierzasz rozpocząć działania na Instagramie, licz się z tym, że będziesz potrzebować czasu na udzielanie odpowiedzi na komentarze oraz wiadomości prywatne. Tylko w ten sposób możesz pokazać Twoim obserwującym, że rzeczywiście zależy Ci na relacji z nimi.

    Warto o tę relację dbać, ponieważ dane pokazują, że Instagram to jeden z najbardziej angażujących użytkowników kanałów – ponad 75% z nich po zobaczeniu reklamy decyduje się na przejście na stronę produktu, a 30% na ich zakup.

    Jakie możliwości daje Instagram?

    W ciągu nieco ponad 10 lat Instagram z aplikacji do udostępniania zdjęć stał się istotnym narzędziem w prowadzeniu biznesu online. Marki mogą nie tylko dodawać zdjęcia na swoich profilach, lecz również prowadzić transmisje na żywo, publikować stories, wrzucać tak popularne ostatnio 'rolki' oraz tworzyć katalogi produktów bezpośrednio na Instagramie.

    Przyjrzyjmy się zwłaszcza tej ostatniej opcji. Jeżeli chcesz maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie daje Instagram – uruchom funkcje zakupowe w profilu. Żeby to zrobić wejdź w Ustawienia > Firma > Skonfiguruj zakupy na Instagramie. Zobaczysz wówczas taki widok:

    Sklep na Instagramie

    Instagram poprosi Cię o integrację konta z Facebookiem, a następnie przeprowadzi krok po kroku przez cały proces.

    Po uruchomieniu funkcji zakupowych na Instagramie:

  • w Twoim profilu na IG pojawi się zakładka Sklep z prezentacją Twoich produktów;
  • zyskasz możliwość oznaczania produktów na zdjęciach i video, a także w publikowanych przez siebie relacjach.


  • Dzięki temu Twoi obserwatorzy będą mogli nie tylko przyjrzeć się produktom, lecz również bardzo szybko je kupić, jeżeli podejmą taką decyzję. Linkowanie do produktów sprawi również, że zwiększy się ruch na Twojej stronie www, a klienci, którzy zainteresowali się jednym z produktów będą mogli w szybki i prosty sposób zapoznać się z pozostałymi produktami w Twojej ofercie.


    Instagram to doskonałe narzędzie do promowania sklepu internetowego i do budowania relacji z klientami. To medium, które skutecznie skraca dystans między marką a kupującym i sprawia, że firma zyskuje ludzką i bardziej przystępną twarz. To również doskonały kanał sprzedażowy, który może Ci pomóc dotrzeć z ofertą do szerszego grona zainteresowanych.

    Ecommerce

    SXO (Search Experience Optimization) to działania mające na celu pozycjonowanie witryny oraz zapewnienie jej użytkownikom jak najlepszych doświadczeń.

    28.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Według danych dataplace.ai, paczkomaty InPost podbiły Polskę. Są dostępne już na 45 proc. powierzchni naszego kraju. Jak reagują na to inne firmy?

    27.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Segmentacja polega na podzieleniu odbiorców na grupy o zbliżonych parametrach, dzięki czemu można zwiększyć efektywność procesów marketingowych.

    25.01.2022 CZYTAJ WIĘCEJ