Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday?

#black week #sklepy internetowe #black friday

08.11.2021
Udostępnij:

Wielkie święto wyprzedaży przypada w tym roku 26 listopada. Poprzednie lata pokazały, że w tym dniu klienci są gotowi wydać o wiele więcej niż zwykle, dlatego warto przygotować swój sklep na duży ruch. Wyjaśniamy, jak to zrobić.

W odróżnieniu od ubiegłego roku, w tegoroczny Black Friday spodziewany jest wzmożony ruch zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Jeszcze do niedawna do akcji przyłączały się głównie duże sieciówki, dziś również mniejsze sklepy chcą skorzystać z większej aktywności zakupowej klientów.

Skąd pomysł na Black Friday?

Oczywiście z Ameryki. Black Friday przypada zazwyczaj w ostatni piątek listopada – kolejnego dnia po Święcie Dziękczynienia. Wydarzenie to symbolicznie otwiera czas przedświątecznych zakupów. O ile w Stanach Zjednoczonych zwyczaj ten jest znany już od początku XXI, o tyle w Polsce ma on zaledwie kilkuletnią historię.

W tym dniu wiele sklepów stacjonarnych jest dłużej czynnych – czasem nawet całą dobę. Te internetowe przygotowują się technicznie na znacznie większą liczbę odwiedzających, by jak najlepiej wykorzystać tę szansę. W Polsce, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, to najbardziej dochodowy dla sprzedawców dzień w całym roku.

Co możesz zyskać?

W tym dniu większość sklepów oferuje asortyment w znacznie niższych cenach. Popularne są zniżki nawet do -50% lub -70%. Według Ceneo, co roku w ofercie można znaleźć mnóstwo promocji na różne produkty. Istnieją jednak kategorie, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem kupujących. Są to przede wszystkim: smartfony, telewizory, laptopy, zabawki i lodówki.

Z raportu „Black Friday w dobie pandemii” firmy AleRabat.com, można dowiedzieć się, że każde kolejne święto bije rekord sprzedaży. Dane Krajowej Izby Rozrachunkowej informowały, że przeciętny Polak w 2019 roku, podczas Black Friday wydał na zakupy średnio 225 zł. Według informacji Strefy Biznesu w 2020 roku, aż 74 proc. Polaków zadeklarowało, że chce skorzystać z internetowych promocji podczas Black Friday. Można się spodziewać, że w tym roku będzie podobnie. Pandemia przyspieszyła rozkwit branży e-commerce i nawet dotychczasowi sceptycy przekonali się do zakupów online.

Zgodnie z danymi PMR Market Experts, zakupy podczas Black Friday, są nieznacznie bardziej popularne wśród kobiet (29%), niż u mężczyzn (27%) - szczególnie tych przed 34 rokiem życia. Jeżeli w ofercie Twojego sklepu znajdują się produkty dedykowane tej grupie, nie możesz zignorować tego święta.

10 wskazówek na Black Friday

Dla przedsiębiorcy stawiającego pierwsze kroki w tej branży, przygotowanie do tego dnia może okazać się sporym wyzwaniem. Dlatego mamy nadzieję, że poniższe wskazówki okażą się pomocne.

1. Zaplanuj, które produkty będziesz oferować w niższych cenach

Wyselekcjonuj produkty, które zaproponujesz klientom podczas wyprzedaży. Może to być na przykład towar, którego wartość niebawem się obniży, np. ze względu na przemijającą modę. Czasami warto przecenić produkty, których magazynowanie jest bardzo kosztowne. W tym czasie klientów jest łatwiej zainteresować ofertą. Zdarza się, że wchodzą do sklepu po jeden produkt, a wychodzą z kilkoma innymi – właśnie z powodu promocyjnej ceny.

2. Nie oferuj zniżek wcześniej, np. w przeddzień Black Friday

Nie wychodź przed szereg i nie proponuj zniżek przed tym dniem. Jednoczenie nie zapominaj, że już najbliższy poniedziałek jest Cyber Monday – kolejny dzień wyprzedaży – dla osób, które nie zdążyły zrobić zakupów w piątek. Na tę okazję warto przygotować inne oferty, niż te z minionego piątku. Niektóre sklepy oferują wyprzedaże przez cały weekend, który nazywają Black Weekend.

3. Przygotuj plan marketingowy

Zastanów się, w jaki sposób chcesz, aby klienci dowiedzieli się o wyprzedaży w Twoim sklepie. Analizie poddaj różne kanały dystrybucji treści, np. newsletter, media społecznościowe, czy SMS. Warto również wiedzieć, że istnieją różne strony, które informują o promocjach, np. https://www.qpony.pl/, https://www.mojekupony.pl/, https://rabatio.com/, https://www.dobrekody.pl/, https://zrabatowani.pl/. W ten sposób zwiększysz szanse na dotarcie do jeszcze większej liczby osób.

4. Stwórz czytelną i zrozumiałą ofertę zniżek

Klientów irytują promocje na wybrane produkty podczas Black Friday. W tym wyjątkowym dniu warto zdecydować się na obniżkę całego asortymentu, lub konkretnej kategorii produktów. Oferowanie promocji na zasadzie: "kup dwa produkty, trzeci dostaniesz gratis” nie jest dobrym kierunkiem. To ciekawy pomysł na promocję, ale niekoniecznie w tym dniu.

5. Jeśli nie możesz obniżyć cen, zaoferuj darmową dostawę

Może zdarzyć się sytuacja, że Twoje ceny są już konkurencyjne, a dodatkowa obniżka mogłaby okazać się dla Ciebie nieopłacalna. W takiej sytuacji możesz zdecydować się na darmową dostawę. Pamiętaj jednak, że Dzień Darmowej Dostawy przypada 10 grudnia.

6. Oferuj konkretne zniżki – zapomnij o jednocyfrowych rabatach

Zniżka w wysokości 5% nie przekona Twoich klientów. Black Friday słynie z tego, że sklepy oferują konkretne zniżki, nawet do 50-70%. Weź to pod uwagę podczas ustalania strategii sprzedaży.

7. Przygotuj firmę na wzrost sprzedaży

Przygotuj sklep na zwiększone obroty. Pamiętaj o uzupełnieniu zapasów opakowań i innych artykułów służących do wysyłki. Ważne jest również posiadanie na stanie większej liczby oferowanych produktów w promocyjnych cenach.

8. Zatrudnij na ten czas dodatkową osobę, która pomoże w realizacji zamówień

Nie musi to być osoba zatrudniona na pełen etat. Poszukaj pracowników tymczasowych lub osób, które chcą sobie 'dorobić'. Jedno jest pewne – nie warto działać w pojedynkę, bo bardzo szybko zabraknie Ci sił na realizację wszystkich zadań. O tym dlaczego ważne jest delegowanie zadań, dowiesz się z artykułu: Co zyskasz na delegowaniu zadań?

9. Przygotuj stronę na zwiększony ruch

Większa liczba odwiedzających oznacza obciążenie dla serwisu internetowego. Warto zadbać o to, żeby strona szybko się ładowała, a jeśli to konieczne – zwiększyć możliwości serwera. Pozyskanie ruchu na stronę jest bardzo kosztowne, dlatego tak ważne jest, żeby nie zmarnować szansy, jaką jest wizyta potencjalnego klienta na stronie. Jeżeli chcesz sprawdzić czas ładowania się Twojego sklepu internetowego – możesz skorzystać np. z narzędzia PageSpeed Insights. Raport, który otrzymasz podpowie Ci co wymaga optymalizacji.

10. Zbuduj relacje

Może zdarzyć się tak, że wielu klientów, którzy zrobili u Ciebie zakupy w Black Friday, odwiedziło Twój sklep po raz pierwszy. Dlatego tak ważne jest, żeby wykorzystać tę okazję na zbudowanie z nimi trwalszej relacji i zachęcenie ich do ponownych zakupów. Bardzo duży wpływ na ich wrażenie będzie mieć obsługa posprzedażowa – więcej na ten temat możesz przeczytać w naszym artykule.

Historyczne dane pokazują, że z roku na rok Black Friday cieszy się coraz większym zainteresowaniem kupujących, dlatego warto dobrze się do niego przygotować. To najlepszy czas, zaraz przed świąteczną gorączką, aby wyprzedać swoje produkty i przygotować nową ofertę na 2022 rok.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej