Jak przygotować sklep na czas największych zakupów?

#Black Friday #sprzedaż online

16.09.2021
Udostępnij:

Okres od listopada do stycznia to kluczowy czas dla każdego, kto sprzedaje w sieci. Black Friday, Mikołajki, Boże Narodzenie, Nowy Rok, Dzień Dziadka, Dzień Babci – okazji zakupowych jest wyjątkowo dużo. Sezon wzmożonych zakupów może oznaczać zwiększone obroty. Trzeba jednak odpowiednio się do niego przygotować.

Polacy coraz więcej kupują w internecie – według tegorocznego badania Blue Media, e-zakupy robi już 94 proc. internautów. Rośnie też zainteresowanie Black Friday i Cyber Monday, czyli wielkimi świętami wyprzedaży. W zeszłym roku osoby płacące BLIKiem (jedną z najpopularniejszych metod płatności online) wydały w tym czasie na zakupy w internecie niemal miliard złotych.

W ostatnim kwartale roku klienci dokonują nieporównywalnie więcej zakupów i transakcji online niż przez pozostałe miesiące w roku. Jako e-przedsiębiorca musisz przygotować na zwiększony ruch i tak rozplanować działania, by mieć nad wszystkim kontrolę i nic cię nie zaskoczyło. Ważny jest każdy aspekt: komunikacja z klientami, logistyka, marketing, techniczna obsługa strony. Odpowiednio wcześnie – najlepiej kilka miesięcy przed – opracuj dokładny plan. Kiedy ruszy zwiększona sprzedaż, wszystko musi działać bez zarzutu.

Dobierz asortyment do promocji

Zanim wybierzesz produkty objęte promocją, dobrze się rozeznaj. Przeanalizuj konkurencję, by wyeksponować towary wyróżniające twój sklep. W pierwszej kolejności postaw na te artykuły, których nie można kupić nigdzie indziej. W tym przypadku nie musisz oferować dużych obniżek. Zajrzyj też do magazynu: może zalegają jakieś zapasy? Zaoferuj wyjątkowo korzystne ceny, by je wyprzedać. Warto wykorzystać to, że klienci robią zakupy impulsywnie.

Bez względu na wybór artykułów, bardzo istotne jest zatowarowanie – musisz być pewien, że masz odpowiednią liczbę produktów. Upewnij się, że działa integracja z systemami obsługi magazynu. Koniecznie zadbaj też o sprawną realizację zamówień i szybką wysyłkę.

Zaplanuj kampanie marketingowe

Nie licz na to, że klienci sami skierują się do ciebie w trakcie szału zakupów. Konkurencja nie śpi i każdy chce, by klienci zrobili wielkie zakupy właśnie u nich. Sama informacja o obniżkach czy promocjach nie wystarczy. O zainteresowanie klientów powalcz zawczasu. Możesz zaangażować do współpracy influencerów, którzy są cenieni przez Twoją grupę docelową. Stałym klientom przypomnij o swojej ofercie za pomocą newslettera lub spersonalizowanych wiadomości SMS. Żeby zyskać nowych, wykorzystaj kanały social media – zaplanuj atrakcyjne kampanie reklamowe i dobrze dobierz do nich grupę odbiorców.

Zadbaj o stronę

Klienci nie lubią czekać. Oczekują łatwej i szybkiej obsługi sklepu. To szczególnie ważne w momencie zwiększonych zakupów. Przejrzyj dokładnie stronę swojego sklepu. Czy łatwo znaleźć na niej produkty? Czy są dobrze i czytelnie opisane (to ważne również pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce)? Przetestuj proces składania zamówienia i upewnij się, że każdy element działa poprawnie. Pamiętaj również o wersji mobilnej, gdyż w czasie sezonu wyprzedaży korzysta z tego kanału więcej osób niż zwykle.

Nie dopuść do tego, by przeciążony system się zawieszał. Serwer, na którym prowadzisz sklep, musi wytrzymać dużą liczbę wejść na stronę w tym samym czasie. Zadbaj zatem o jego odciążenie, np. odinstaluj wszelkie zbędne elementy i wtyczki, skompresuj pliki graficzne. Pamiętaj również o zaktualizowaniu oprogramowania.

Zatroszcz się o obsługę klienta

Bądź gotowy na intensywniejszą niż zwykle aktywność klientów. Zapewnij im sprawny kontakt z obsługą, np. na czacie. Responsywność to jedno, ale ważna również jest sekcja pomocy czy FAQ na stronie. Dzięki dobremu opracowaniu odpowiedzi na najczęstsze pytania i wątpliwości klientów, wyraźnie zmniejszysz liczbę dodatkowych bezpośrednich zapytań użytkowników.

Wykorzystaj sezon wzmożonych zakupów, by utrzymać klientów, którzy zawitali w twoje progi w tym czasie. Postaw na kampanie remarketingowe, zachęć ich do zapisania się do twojego newslettera. Przy pierwszym zakupie przygotuj spersonalizowane opakowanie i dołącz podziękowania.

Pamiętaj, że sprawne działanie sklepu jest ważne przez cały rok, a systematyczność zawsze przynosi lepsze efekty niż działanie z doskoku.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej