Sprzedajesz produkty spożywcze? Sprawdź jak robić dobre zdjęcia

#sprzedaż online #sklepy internetowe #marketing #zdjęcia produktowe

26.12.2022
Udostępnij:

Stare powiedzenie mówi: ludzie kupują oczami! To właśnie zdjęcie przyciąga uwagę, dostarcza informacji o produkcie i wreszcie – wpływa na decyzje o zakupie. To jeden z tych elementów sklepu internetowego, bez którego sprzedaż nie ma najmniejszych szans, w zasadzie w każdej branży. Jak przygotować dobre zdjęcie?

Jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi w e-commerce jest sprzedaż artykułów spożywczych. Nie bez znaczenia był okres pandemii i obowiązkowe lockdowny, które zmusiły właścicieli restauracji, piekarni czy małych sklepików do szukania dodatkowego kanału dotarcia do klientów. Powodzenie biznesu zależało od uzyskania uwagi konsumentów - było to możliwe także dzięki zdjęciom.
Wbrew obawom, fotografia kulinarna nie musi oznaczać zatrudnienia profesjonalnego fotografa czy konieczności zakupu wysokiej jakości sprzętu. Dobre zdjęcie można uzyskać korzystając ze zwykłego smartfona.


Dlaczego dobre zdjęcia produktowe są takie ważne?

  • Pomagają zdobyć klienta przyciągając jego uwagę – podobnie, jak dobrze przygotowana oprawa graficzna sklepu.

  • Są nośnikiem informacji o produkcie.

  • Poruszają wyobraźnię oddziaływując na zmysły, pomagają wyobrazić sobie np. fakturę produktu.

  • Ułatwiają podjęcie decyzji o zakupie – estetyczne zdjęcia potrafią przekonać niezdecydowanego klienta.

  • Pomagają uniknąć nietrafionych zakupów – a tym samym np. zmniejszyć liczbę zwrotów w e-sklepie.

  • Budzą zaufanie – estetyczne ujęcia uatrakcyjniają witrynę, a także świadczą o zaangażowaniu właściciela w rzetelne prowadzenie biznesu.

  • Zdjęcia produktów pełnią wiele ważnych funkcji, które łączy wspólny cel: sprzedaż.


    W jaki sposób robić zdjęcia jedzenia?

    1. Jedzenie należy odpowiednio ułożyć, tak, by zaprezentować jego najlepsze cechy. Jeśli fotografujemy np. danie obiadowe – dobrze jest dobrać uzupełniające się z produktem: powierzchnię, tło i sztućce. Element, który chcemy sfotografować powinien być na środku talerza. Dla nadania lekkości ujęciu należy zostawić miejsce na krawędziach.


    zdjecie-produktowe-1
    Źródło: Unsplash.com

    O czym warto jeszcze pamiętać?

  • Fotografowane potrawy układaj w różny sposób – jeśli to są np. zupy w menu cateringu dopilnuj, by każda była prezentowana inaczej, by uniknąć efektu kalki.
  • Nie skupiaj się na idealnym, niemal pedantycznym ułożeniu poszczególnych elementów – będą wyglądać nienaturalnie, a tym samym nieapetycznie.
  • zdominowały ujęcia. Jeśli danie jest kolorowe – lepiej zaprezentować je na monochromatycznych talerzach. Z kolei w przypadku jednolitych potraw – jak np. bochen chleba – warto wyeksponować go na wzorzystym obrusie.

  • zdjecie-produktowe-2
    Źródło: Unsplash.com

    2. Zatroszcz się o odpowiednie oświetlenie. Światło powinno być z boku, a nie z przodu. Najlepiej używać naturalnego, miękkiego światła. Staraj się wyeliminować ostre cienie.


    zdjecie-produktowe-3
    Źródło: Unsplash.com

    O czym warto jeszcze pamiętać?

  • Dobrze dobrane światło podkreśli teksturę produktu, pozwoli uwypuklić jedne elementy, a inne nieco ukryć.
  • Warto zastosować miękkie, rozproszone światło – najlepiej przy oknie w pochmurny dzień.

  • 3. Eksperymentuj z kadrowaniem. Spróbuj fotografować produkt pod różnymi kątami. Sięgnij po cieplejsze kolory, które wypadają bardziej realistycznie. Pobaw się głębią ostrości, aby skupić się na najbardziej apetycznych aspektach zdjęcia.


    zdjecie-produktowe-4
    Źródło: Unsplash.com

    O czym warto jeszcze pamiętać?

  • W zależności od tego, jakie produkty spożywcze fotografujesz, inaczej będziesz je kadrował. Np. mięso najlepiej wygląda przecięte – wtedy widać jego soczystość.

  • zdjecie-produktowe-5
    Źródło: Unsplash.com

  • Sałatki, czy deski wędlin lepiej fotografować od góry – tu nie sprawdzi się ujęcie boczne.
  • Zadbaj o dodatkowe rekwizyty podczas robienie ujęć – mogą ciekawie uzupełnić zdjęcie potrawy.

  • zdjecie-produktowe-6
    Źródło: Unsplash.com

    4. Edytuj zdjęcia jedzenia jak profesjonalista. Jeśli trzeba wyostrz obraz, dostosuj balans bieli, aby wydobyć ciepłe bary. Zwiększ kontrast, jasność i nasycenie, ale tylko nieznacznie by nie przejaskrawić obrazu produktu.


    zdjecie-produktowe-7
    Źródło: Unsplash.com

    O czym warto jeszcze pamiętać?

  • Zawsze możesz poprawić wygląd zdjęć poprzez obróbkę w programie graficznym. Najpopularniejszymi są Adobe Photoshop i Lightroom, ale można też wypróbować darmowe programy jak GIMP, Photo Scape X czy Paint.NET.
  • Możesz też korzystać z gotowych filtrów w telefonie – pamiętaj jednak by nadal zachować naturalność ujęcia i nie przejaskrawić kolorów.

  • 5. Bądź kreatywny. Dla ciekawego ujęcia warto łamać zasady. Unikalny kąt, perspektywa, paleta kolorów lub kompozycja mogą sprawić, że zdjęcia jedzenia będą się wyróżniać.


    zdjecie-produktowe-8
    Źródło: Unsplash.com

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wykorzystać Instagram do promocji produktów handmade?

    Odkryj, jak wykorzystać Instagram do promocji rękodzieła. Poznaj strategie, które pomogą Ci przyciągnąć uwagę klientów i zbudować społeczność wokół Twojej marki.

    15.04.2024 Czytaj więcej