Planujesz współpracę z agencją marketingową? Sprawdź, jak się przygotować

#sprzedaż online #marketing

04.04.2022
Udostępnij:

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to wiesz jak istotną rolę pełni marketing i jak złożone są to działania. Bez nich dotarcie do klientów jest niemal niemożliwe. Jeżeli znajdujesz się w punkcie, w którym chcesz powierzyć działania marketingowe firmie zewnętrznej – przeczytaj, na co zwrócić uwagę wybierając partnera do współpracy.

Znalezienie skutecznej agencji wymaga dużego zaangażowania. Niektóre zatrudniają wybitnych specjalistów, inne niekoniecznie. Dlatego warto porównywać oferty, a przede wszystkim prosić o portfolio. Dobrym pomysłem jest też zapoznanie się z opiniami dotychczasowych klientów.

Co możesz zlecić agencji marketingowej, mając e-sklep?

  • Kreacja marki – projekt logo, grafiki do kampanii reklamowych, fotografia produktowa, działania PR.
  • E-marketing – stworzenie serwisu internetowego, prowadzenie mediów społecznościowych, opracowanie strategii SEO i SEM, działania content marketingowe i video marketing.
  • Zintegrowane kampanie marketingowe – projekt i druk materiałów reklamowych, promocje produktowe, kampanie uliczne, itp.

  • Jak widzisz, zakres oferowanych usług jest szeroki, dlatego najpierw zastanów się, jakie działania chcesz zlecić agencji w pierwszej kolejności. Jeśli po okresie próbnym okaże się, że efekty są zadowalające, a współpraca przebiega prawidłowo, możesz rozszerzyć jej zakres.

    Profesjonalną agencję marketingową rozpoznasz po tym, że najpierw przeanalizuje Twój biznes i doradzi od czego zacząć. Ty nie musisz tego wiedzieć, bo od tego właśnie są specjaliści. Jeżeli jednak zdajesz sobie sprawę z tego, co jest problemem, który koniecznie należy rozwiązać – podziel się swoją wiedzą. Wtedy rolą agencji jest zaproponować właściwe rozwiązania. Rozpisz zakres współpracy i umów się na konsultacje z kilkoma agencjami. Nie decyduj się na pierwszą lepszą, bez porównania ofert pozostałych. Opowiedz o swoim e-sklepie i zapytaj, jakie rozwiązania należy wdrożyć.

    Podczas spotkań można wyciągnąć pierwsze wnioski na temat profesjonalizmu agencji. Niedoświadczona agencja przedstawi cennik i zapyta, na co się decydujesz. Profesjonaliści poproszą w pierwszej kolejności o wypełnianie briefu.

    Brief to podstawa

    Nieważne czy brief wypełnisz online, czy podczas spotkania. Ważne, aby pojawił się po pierwszym kontakcie z agencją. Dopiero na podstawie informacji z briefu, agencja powinna zaproponować konkretne strategie. Dlatego bardzo ważne jest solidne przygotowanie się do wypełnienia formularza. Zazwyczaj pojawiają się w nim te same pytania, np.:

  • Czym dokładnie zajmuje się firma?
  • Jakie firmy uważasz za bezpośrednią konkurencję?
  • Kto jest grupą docelową firmy?
  • Co klienci mają myśleć o firmie?
  • Inspiracje – co lubisz oraz co Ci się nie podoba?
  • Jaki jest główny cel reklamowy? Jaki efekt chcesz osiągnąć?
  • Na jakim wydźwięku reklamy Ci zależy, a jakiego chcesz uniknąć?
  • Jaki jest Twój przybliżony budżet na działania marketingowe?
  • W jakim czasie chciałbyś zrealizować kampanię, kiedy chcesz zacząć?

  • Jeżeli agencja marketingowa nie zapyta Cię o te informacje, powinna Ci się zapalić lampka ostrzegawcza.

    Raport z wynikami

    Zaczynając współpracę z agencją, ustal częstotliwość i zakres raportowania. Dzięki temu będziesz regularnie informowany o tym, co zostało już zrobione i jaki efekt przyniosło. Jeśli nie otrzymasz takich informacji, może to być sygnał, że agencja niewystarczająco się angażuje w uzyskanie dobrych wyników.

    Wnioski i rekomendacje

    Kiedy uzgodniony plan zostanie zrealizowany, nastąpi czas podsumowań, ale też planów na przyszłość. Dobrą agencję poznasz po tym, że poinformuje Cię, czy podjęte działania przyczyniły się do osiągnięcia celu, a jeśli nie – to dlaczego? Będzie to bazą do wyciągnięcia wniosków i zaplanowania kolejnych kroków. To czy się na nie zdecydujesz, będzie zależało tylko od Ciebie.

    Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka?

    O braku profesjonalizmu agencji, obok braku wyżej wspomnianych wytycznych, należy wymienić brak konkretów podczas ustalania zakresu prac i zasad współpracy. Już na początku agencja powinna przestawić szczegółowy plan, a także koszt usługi. Jeśli tego nie zrobi, nie dość, że nie dowiesz się, czego możesz wymagać, to dodatkowo nie będziesz w stanie zaplanować budżetu na te wydatki. To właśnie brak ustalonych zasad ma wpływ na relacje podczas realizacji projektu. A emocje nie są dobrym doradcą.

    Zwróć również uwagę na terminowość. Jeśli zauważysz, że termin wykonania zadania minął, możesz spodziewać się, że pracownicy agencji nie traktują Twojego zlecenia poważnie, mają problemy z organizacją pracy lub ograniczone zasoby. Jeśli już na początku współpracy jest z tym ciężko, nie jest to dobra wróżba na przyszłość.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej