Jak wprowadzić grywalizację do e-sklepu?

#ecommerce #sklepy internetowe #grywalizacja

Udostępnij:

Zależy Ci na nieszablonowym podejściu do utrzymania zaangażowania i budowania lojalności Twoich klientów? Być może odpowiednia będzie grywalizacja, czyli wykorzystanie mechanizmów znanych z gier w realiach sklepu internetowego. Jak to zrobić?

Trudno jest zdobyć uwagę klienta, ale jeszcze większym wyzwaniem jest ją utrzymać. Rozwiązaniem tego problemu może być strategia oparta na grywalizacji.

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja to strategia marketingowa, która polega na wprowadzeniu określonych mechanizmów, które będą motywować użytkowników do podejmowania konkretnych zachowań. Może być to zakup, ale nie musi. W zamian za nagrodę (lub inne korzyści) możesz oczekiwać od klientów większego zaangażowania, które przyda się podczas budowania społeczności i wzmacniania świadomości marki. Strategia jest skuteczna w przypadku osób, które lubią rywalizację i chcą być nagradzani za określone zachowania.

Co można zyskać dzięki grywalizacji?

Jeszcze kilka lat temu strategia była niszowa. Dzisiaj można dostrzec, że staje się coraz bardziej popularna w wielu dziedzinach, również w branży e-commerce.

Jest dobrym sposobem na wzbogacenie doświadczeń zakupowych i ograniczenie liczby porzuconych koszyków (więcej o tym, jak radzić sobie z porzuconymi koszykami przeczytasz tutaj). Umiejętne zachęcenie do zakupu z wykorzystaniem strategii grywalizacji, może klientom pomóc podjąć decyzję na mecie, czyli wtedy gdy najczęściej rezygnują z zakupu.

Drugim aspektem, na który może mieć wpływ ta strategia, jest lojalność klientów. Można ją utrzymywać, właśnie stosując różne rodzaje pozytywnego wzmocnienia, oferując np. zniżki, odznaki, punkty lojalnościowe itp.

Za co można przyznawać punkty?

  • napisanie recenzji produktu
  • udostępnienie informacji o ofercie
  • uzupełnienie profilu
  • dokonanie zakupów
  • zgodę na wysyłanie newslettera

  • Za wykonanie tych czynności, klient może otrzymać np. punkty, które po uzbieraniu określonej puli będzie mógł zamienić na nagrodę rzeczową, lub zniżkę na kolejne zakupy. Ta strategia od lat jest z powodzeniem stosowana na przykład na stacjach benzynowych.

    Grywalizacja w praktyce

    Coraz więcej e-biznesów stosuje grywalizację. Godne uwagi kampanie zostały opisane na stronie: Grywalizacja: 3 inspirujące przykłady grywalizacji (adnext.pl). Jedną z nich jest Kampania promocyjna Bonduelle “Warzywne inspiracje”. Marka poszukiwała narzędzia, które pozwoliłoby na budowanie długotrwałego zaangażowania konsumentów poprzez edukację na temat produktów, brandu oraz nawyków żywieniowych.

    Platforma gromadziła treści edukacyjne o produktach, porady o zdrowym żywieniu oraz przepisy kulinarne – ale przygotowane w formie rebusów, łamigłówek i quizów. Zastosowano mechanizmy znane z gier, które zachęcały do regularnych powrotów, bo gracze zdobywali punkty za każdą aktywność dokonaną w serwisie. Zebrane punkty zwiększały szansę na wygranie nagrody. Kampania okazała się ogromnym sukcesem, o czym świadczy fakt, że w ciągu jednego roku użytkownicy zdobyli łącznie 19 mln punktów, wykonując ponad 600 tys. zadań.

    Czy grywalizacja jest dla Ciebie?

    Walczysz o uwagę klienta? Zainteresuj się więc tematem grywalizacji. Dzięki temu będziesz w stanie: wzmacniać lojalność użytkowników, zwiększać zaangażowanie, budować świadomość marki. Nie wiesz jak to zrobić? Godna polecenia jest książka Pawła Tkaczyka pt. „Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych”. Autor opisuje w niej narzędzia, dzięki którym będziesz w stanie stworzyć swoją własną marketingową grę.

    Na rynku działają również firmy, które sprzedają gotowe programy lojalnościowe lub sprzedażowe oparte o grywalizację. Możesz skorzystać z ich rozwiązań, lub podpatrzeć strategie u konkurencji – takie, które okazały się skuteczne. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wymyślił swoje zasady gry. Takie, które zmienią zwykłe zakupy w angażującą rywalizację.

    Ecommerce

    Wysoka inflacja, rosnące raty kredytów i rachunki za energię zmuszają wiele osób do przesuwania wydatków na późniejszy, bardziej dogodny termin.

    29.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Zadaniem inbound marketingu jest dostarczanie odbiorcom wartości i stopniowe przekształcanie ich w klientów. Sprawdź, jak stosować to podejście w e-commerce.

    27.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Ostatnie dwa lata przyniosły wiele zmian w świecie e-handlu. Marki z kolei zrobiły zwrot w kierunku sprzedaży bezpośredniej, m.in. po to, by obniżyć koszty.

    26.09.2022 CZYTAJ WIĘCEJ