Jak wykorzystać marketing rekomendacji (WOMM) do promocji sklepu online?

#opinie klientów #sklepy internetowe #marketing #womm

08.09.2022
Udostępnij:

Aż 92% konsumentów bardziej ufa rekomendacjom innych ludzi (nawet jeśli ich nie zna) niż komunikatom marki. Marketing rekomendacji to narzędzie, które pozwoli Ci wykorzystać ten fakt do zwiększenia sprzedaży produktów lub usług Twojej firmy. Na czym polega, kiedy go stosować i jakie działania online możesz już teraz wdrożyć?


Czym jest WOMM (Word-of-Mouth Marketing)?

Zdarzyło Ci się polecić znajomym dobrą restaurację lub świetny hotel na wakacyjny wyjazd? Jeśli tak – udało Ci się nieświadomie wykorzystać WOMM, czyli marketing rekomendacji. Choć w pierwszej chwili może kojarzyć się głównie ze światem offline, WOMM świetnie radzi sobie również w digital marketingu.

Marketing rekomendacji, inaczej marketing szeptany, to prowadzenie działań reklamowych, zbliżonych do zwyczajnej wymiany opinii na temat produktu lub usługi. Oczywiście najlepiej, gdy wychodzi wprost od klientów, zachwyconych jakością oferty. Bo w marketingu rekomendacji zdecydowanie liczy się autentyczność. Istnieją jednak sposoby, żeby WOMM stał się elementem planowanej strategii marki i skutecznie wspierał działania marketingowe. Ale najpierw zastanówmy się: dlaczego właściwie warto się nim zająć?


Dlaczego i kiedy marketing rekomendacji się sprawdzi?

Mimo że powszechność reklam jest już właściwie naturalna, aż 93% konsumentów bardziej ufa rekomendacjom innych ludzi (nawet jeśli nie są to ich znajomi) niż komunikatom marki (Kantar Media, 2020). Co więcej, 42% internautów w Polsce w wieku 15 lat i więcej blokuje reklamy w internecie (IAB, “Zjawisko blokowania reklam 2018”), więc nie dociera do nich znaczna część przekazów marek.

Co w takim razie zachęca internautów do zakupu, jeśli nie reklamy? Z raportu “E-commerce w Polsce 2021” Gemius wynika, że głównym źródłem wiarygodności nowego sklepu online są właśnie opinie innych na jego temat.

czynniki-wplywajace-na-wiarygodnosc-sklepu2
Źródło: “E-commerce w Polsce 2021”, Gemius 2021

Dane bezsprzecznie pokazują, że zarówno globalnie, jak i na polskim rynku trend zaufania do marketingu rekomendacji utrzymuje się na wysokim poziomie. Wniosek? Warto z niego korzystać.


Zastosowanie marketingu rekomendacji – korzyści dla Twojego sklepu internetowego

Wykorzystanie marketingu szeptanego może wpłynąć na cel każdego sklepu online, czyli wzrost sprzedaży produktów i usług. Oprócz tego WOMM przyczynia się do zwiększenia wejść na stronę internetową, a także zapewnia marce Twojego sklepu większą rozpoznawalność oraz pozytywne skojarzenia konsumentów. Brzmi jak gra warta świeczki, prawda?


Konkretne narzędzia WOMM dla branży e-commerce

Obecnie, gdy aż 77% polskich internautów kupuje online, większość firm stara się wykorzystać WOMM właśnie do zwiększenia sprzedaży. Jakie są na to sposoby?


Jak wykorzystać marketing rekomendacji w e-commerce?

  • Wykorzystaj oceny i recenzje – opinie i komentarze klientów to WOMM w czystej postaci. Zoptymalizuj pracę Twojego sklepu i wyświetlaj pozytywne opinie klientów o danym produkcie innym kupującym. Recenzje możesz zbierać również w Google. Warto się o to postarać, bo aż 85% konsumentów ufa recenzjom internetowym w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom.

  • Współpracuj z influencerami – profesjonalni twórcy internetowi z dobrym wizerunkiem mogą zwiększyć świadomość marki i wpłynąć na decyzje zakupowe swoich odbiorców. To ogromny potencjał – aż 7 na 10 konsumentów ufa poleceniom influencerów w takim samym stopniu, jak opinii znajomych z prawdziwego świata.

  • Zachęcaj klientów do generowania treści – czyli dzielenia się informacjami o zakupionych produktach i usługach w swoich mediach społecznościowych. Zachęcaj zadowolonych klientów do udostępniania treści poprzez dodatkowe prezenty lub rabaty dla osób, które opublikują zdjęcia produktów z hasztagiem na Instagramie.

  • Stwórz oficjalny program poleceń – zaproś klientów do rekomendacji Twojego sklepu swoim znajomym. Co otrzymają w zamian? Zniżka dla obu stron, karta podarunkowa albo kupon to świetne pomysły.

  • Wykorzystuj grupy na Facebooku, fora i portale branżowe – bądź tam, gdzie klienci mogą szukać Twoich produktów lub usług i w odpowiedniej chwili podpowiedz im swoją firmę jako rozwiązanie, którego szukają.

  • Jak zaplanować kampanię WOMM? Dobre praktyki

    Marketing szeptany to bardzo naturalna forma promocji. W związku z tym – każda zbytnia nachalność i fałsz są przez odbiorców bardzo szybko rozpoznawane. Planując kampanię WOMM, weź pod uwagę dobre praktyki:

  • nie oszukuj – opowiadając o produktach i usługach, opisuj ich cechy w sposób zgodny z rzeczywistością;

  • nie angażuj się w spory – wywoływanie sprzeczki w mediach internetowych może przynieść większy zasięg Twojemu sklepowi, ale równocześnie negatywnie wpłynąć na jego reputację;

  • nie spamuj – wyważona liczba komunikatów to klucz do sukcesu. 100 influencerów z tej samej niszy, publikujących przekierowania do Twojego sklepu tego samego dnia? Nie tędy droga. WOMM działa skuteczniej, gdy jest realizowany w mniejszym natężeniu, za to regularnie;

  • nie krytykuj konkurencji – w swoich komunikatach postaw na podkreślenie swojej oferty zamiast wymieniać minusy innych firm. Pochwal się, czym się wyróżniasz.

  • Kierując się tymi zasadami, pamiętaj o łączeniu różnych dostępnych narzędzi marketingu szeptanego. Wykorzystaj siłę rekomendacji do zwiększenia sprzedaży oraz umacniania pozytywnych skojarzeń z Twoją marką. Czy nie jest tak, że każdy sklep tego potrzebuje?

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    5 najważniejszych wniosków z European E-Commerce Report 2023

    Poznaj najważniejsze wnioski z raportu, które pomogą Ci zrozumieć trendy i dostosować strategie, żeby sukcesywnie zwiększać sukces Twojego sklepu online.

    28.03.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Płatności odroczone – sposób na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie online

    Odkryj, jak płatności odroczone mogą zwiększyć konwersję w Twoim sklepie online, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków. Poznaj pozostałe korzyści.

    26.03.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

    Sprawdź, jak poprawić strony produktowe, ulepszyć UX, usprawnić proces zakupowy i wykorzystać opinii klientów, żeby zbudować silną markę i się wyróżnić.

    25.03.2024 Czytaj więcej