Jak zacząć sprzedawać online za granicę?

#płatności walutowe #rozszerzenie działalności #sprzedaż za granicę

08.07.2021
Udostępnij:

Pandemia sprawiła, że zakupy online stały się codziennością dla milionów ludzi. Coraz popularniejsze staje się kupowanie w zagranicznych sklepach. Nic więc dziwnego, że wielką szansą na rozwój Twojego e-biznesu może być rozszerzenie działalności na zagranicę. Jak się do tego zabrać?


Zacznij od dobrego przygotowania. Nawet jeśli twój sklep internetowy świetnie radzi sobie w Polsce, nie masz gwarancji sukcesu za granicą, np. w Niemczech czy Czechach. Sprawdź, gdzie oferowane przez ciebie produkty mają szansę zdobyć serca klientów. Na jakim rynku cieszą się największym zainteresowaniem albo wręcz przeciwnie – gdzie trudno je dostać lub są tam drogie?

Kiedy już wybierzesz kierunek na rozszerzenie działalności, musisz dobrze poznać specyfikę kraju, w którym chcesz sprzedawać. Zorientuj się, jak funkcjonuje tam twoja branża i jakie nawyki konsumenckie mają przyszli klienci. Pod tym kątem zaplanuj ofertę i funkcjonalność sklepu oraz działania marketingowe. Możesz skorzystać z licznych dostępnych analiz lub zlecić badanie rynkowe. Zajrzyj na strony rządowe, gdzie znajdziesz raporty demograficzne i wiele innych przydatnych danych. Sprawdź też wydarzenia – np. lokalne święta – które mogą wpływać na sezonowy wzrost sprzedaży twoich produktów za granicą.


Każdy rynek jest inny


Planując rozszerzenie działalności, weź pod uwagę to, że każdy z europejskich krajów ma odmienne zwyczaje zakupowe. Warto dobrze je przeanalizować, zanim zaczniejsz sprzedawać za granicę. Dowiedz się:

  • jaka forma płatności jest preferowana;
  • jaka platforma marketplace jest najchętniej używana – zwykle Amazon, ale np. w Czechach będzie to lokalna Heureka;
  • czy oprócz Google używana jest jeszcze inna przeglądarka;
  • jak dużą rolę odgrywają porównywarki cen;
  • jak wysoka jest stopa zwrotów – przodują w tym Niemcy, zatem trzeba się liczyć z większymi kosztami pozyskania tamtejszych klientów.

Daj się poznać


Zadbaj o łatwą do wymówienia międzynarodową domenę z odpowiednim rozszerzeniem – tu z pomocą przyjdzie serwis eurodns.com. Koniecznie przetłumacz zawartość sklepu na lokalny język, nie zapominając przy tym o optymalizacji SEO. Weź pod uwagę, że frazy, pod którymi twój sklep będzie widoczny w innym kraju mogą być zupełnie inne niż to, co Ci działa w Polsce.

Dobrym sposobem pokazania się za granicą są międzynarodowe platformy marketplace. Nie tylko pozwalają szybko zacząć sprzedaż, oferują też wygodne narzędzia do promocji zarówno produktów, jak i twojej marki.


Zadbaj o walutę


Ceny produktów muszą być podane w lokalnej walucie. Ponadto klienci muszą mieć dostęp do bezgotówkowych metod płatności internetowych, najlepiej takich które są najpopularniejsze na danym rynku (szybkie płatności, karty kredytowe, elektroniczne portfele typu Google Pay czy Apple Pay).

Z twojej perspektywy ważną kwestią jest przewalutowanie przychodów, jakie zyskujesz za granicą. Możesz skorzystać z gotowych narzędzi do płatności walutowych oferowanych przez Blue Media. Dzięki usłudze DCC (Dynamic Currency Conversion) klient zrobi zakupy kartą w wybranej przez siebie walucie, a ty odbierzesz płatność w walucie twojego serwisu. Możesz też przyjąć rozliczenie w walucie lokalnej lub wybrać opcję przewalutowania na euro.

Przy wycenianiu swoich produktów bierz pod uwagę koszty wysyłki – jeśli twoja oferta jest tania (masz towary o cenie niższej niż wysyłka), rozważ przygotowanie zestawów czy opakowań zbiorczych, by podnieść wartość zamówienia. Możesz też ukryć część kosztów wysyłki w cenie towaru.


Zgodnie z prawem


Zanim zaczniesz sprzedawać za granicę, koniecznie dopełnij wszelkich formalności, by twój e-biznes był legalny. Jeśli chcesz działać na rynku krajów Unii Europejskiej dokonaj rejestracji VAT-UE. Informacje o tym, jak przeprowadzić proces, znajdziesz na stronie biznes.gov.pl.

Ponadto przeanalizuj dokładnie lokalne przepisy dotyczące sprzedaży online – np. prawa do zwrotów czy reklamacji – różnią się one bowiem między krajami nawet w Unii Europejskiej.


Zakupy bez granic


Internet zrewolucjonizował handel. Bez wychodzenia z domu można zamówić towar z niemal każdego zakątka świata. Jeśli z sukcesem prowadzisz sklep internetowy, bez wątpienia warto rozważyć rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne. Dzięki temu możesz zyskać wielu nowych klientów. Pamiętaj jednak, że wkraczasz w zupełnie inny świat i musisz poznać rządzące nim reguły. Odpowiednie wcześniej dobrze się przygotuj, by w pełni wykorzystać potencjał twojego biznesu.


💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, itp.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej