Jak zadbać o UX projektując sklep internetowy? 7 zasad, które musisz poznać

#sprzedaż online #sklep internetowy #UX

Udostępnij:

Planujesz uruchomić swój pierwszy sklep internetowy, a w Twojej głowie rodzi się znacznie więcej pytań niż odpowiedzi? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć sklep internetowy przyjazny klientom i sprzyjający wysokiej konwersji. Oto 7 żelaznych zasad projektowania sklepu online w zgodzie z… Twoimi klientami.

Projektując sklep internetowy, musisz wczuć się w rolę swoich klientów. Zastanów się, co jest dla nich ważne, a co nie do zaakceptowania. Stworzenie przyjaznej i funkcjonalnej strony, która zachęci klienta do zakupów, wcale nie jest proste. Są jednak zasady, których warto się trzymać, żeby sobie to zadanie ułatwić.

1. Intuicyjna nawigacja

Klienci, którzy będą dokonywać u Ciebie zakupów, poruszają się w sieci intuicyjnie. Coś im się spodoba, coś zainteresuje – często reagują bez zastanowienia. Dlatego, żeby zaprojektować sklep internetowy trzeba dogłębnie przeanalizować możliwe scenariusze ich zachowań.

Bardzo ważne jest rozrysowanie ścieżki zakupowej. Dobrze skonstruowana odpowiada w dużej mierze za to, czy klient dokona zakupu (więcej na temat tego, jak poprawić ścieżkę zakupową przeczytasz w tym artykule). Bardzo przydatną funkcją jest (działająca!) wyszukiwarka, dzięki której klient przeszukujący Twój sklep internetowy z łatwością znajdzie to, czego potrzebuje. Unikaj labiryntów w postaci wielu zakładek, nieczytelnego przełączania się pomiędzy produktami czy skomplikowanego formularza.

Projektując sklep internetowy, warto trzymać się zasady trzech kliknięć, która oznacza, że użytkownik przy pomocy maksymalnie trzech kroków, może przenieść się do wybranego miejsca na stronie. Nie stosuj elementów, które tylko wyglądają na interaktywne (czyli takie, w które można kliknąć), bo bardzo szybko sprawisz, że klient będzie chciał opuścić Twój sklep internetowy.

2. Skuteczne filtrowanie

Zbuduj jeden schemat do filtrowania produktów, który będzie dotyczył całej oferty. Nie może być tak, że jednego produktu szuka się po rozmiarze, a innego po kolorze. Każdy produkt musi mieć jednolity system sortowania i filtrowania – według tych samych parametrów. Pamiętaj również o kryterium ceny, która dla wielu użytkowników wciąż ma duży wpływ na na to, czy wybiorą ten sklep internetowy czy inny.

3. Prosty zakup

Maksymalnie ułatw możliwość dodawania produktów do koszyka (za pomocą dużego przycisku). Sprawdź również, czy koszyk i porównywarka (o ile się na nią zdecydujesz) są wystarczająco widoczne. To jedne z najważniejszych elementów strony, które mają wpływ na to, czy klient wybierze Twój sklep internetowy.

Pozwól też klientowi na swobodną zmianę zawartości koszyka zakupowego – poprzez usuwanie produktów, zmianę rozmiaru lub ich liczby. W tych miejscach staraj się nie rozpraszać uwagi klienta – chodzi o kompromis między designem a użytecznością.

4. Potrzeby klientów na pierwszym miejscu

Zastanów się, kim są Twoi klienci, co lubią, a czego nie, co jest dla nich najważniejsze, a co bywa irytujące. Nie projektuj sklepu internetowego na wzór innego, bo może okazać się, że jest skierowany do zupełnie innej grupy docelowej. Zadbaj o wyczerpujący opis oferty i wysoką jakość zdjęć, bo często to właśnie one „sprzedają”. W miarę możliwości staraj się umożliwić użytkowi funkcję zoom, czyli przybliżenia produktu (więcej rad nt. zdjęć produktowych znajdziesz w naszym poradniku).

Dobrym pomysłem jest utworzenie schowka, do którego klient będzie wrzucał produkty, które go zaciekawiły. Dzięki temu, że nie będzie musiał ich od nowa szukać i zwiększy się szansa, że po nie wróci.

5. Minimum formalności

Zapomnij o skomplikowanym formularzu zakupowym, który wymaga od klienta podania wielu informacji. Skup się na tym, żeby uzyskać te dane, które są ci niezbędne do zrealizowania zamówienia. Takie jak: imię i nazwisko klienta, adres wysyłki, metoda doręczenia i forma płatności. Tylko i aż tyle.

Daj swoim klientom możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta w Twoim sklepie internetowym. Niektórzy tak właśnie wolą, bo jest szybciej, sprawniej i mniej zobowiązująco. Najlepszym rozwiązaniem jest danie klientowi wyboru, czy chce założyć konto, czy zrobić zakupy bez rejestracji.

6. Wygodne płatności

Ułatw swoim klientom zrobienie zakupów i finalizację transakcji. Oprócz prostej ścieżki zakupowej i krótkiego formularza – zadbaj również o to, by w Twoim sklepie internetowym były dostępne najpopularnie metody płatności.

Bramka płatności Blue Media daje dostęp do 99% form płatności dostępnych na rynku. Od szybkich przelewów, przez płatności BLIK, Google Pay, Apple Pay, po płatności odroczone. Więcej na temat płatności online dla sklepów internetowych przeczytasz tutaj.

7. Funkcjonalność

Zadbaj o to, żeby produkty dodane przez klienta do koszyka zakupowego nie znikały, gdy ten opuści Twój sklep internetowy. Może się zdarzyć, że klient przemyśli zakupy i jednak zechce je sfinalizować. Wtedy warto, żeby jego koszyk już na niego czekał. Pamiętaj, żeby jasno komunikować, jak długo produkty będą przechowywane w koszyku – np. przez 15 minut, żeby nie blokować sobie stanów magazynowych.

Niezdecydowanych klientów do zakupu może przekonać możliwość skorzystania z płatności odroczonych (więcej o tej metodzie przeczytasz tutaj).

Zbuduj swój sklep internetowy według powyższych wytycznych, a potem przetestuj. Na sobie, znajomych, rodzinie. Zanim zapowiesz premierę i uruchomisz e-sklep, wszystko musi działać perfekcyjnie. Cel jest jasny – zadbać o komfort klientów i sprawić, aby dobrze się u Ciebie czuli.

Pamiętaj, że klienci mają coraz większe wymagania, ale coraz mniej czasu na robienie zakupów. Im lepiej przygotujesz stronę, tym większa szansa na powodzenie.

Ecommerce

Drobne, lecz przemyślane prezenty, mogą być dobrym sposobem na umocnienie relacji z klientami. Można je traktować jako element opieki posprzedażowej.

26.10.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Istnieje narzędzie, która umożliwia rozpoczęcie sprzedaży online bez budowy sklepu internetowego. Wyjaśniamy jak działa i jak można zacząć z niego korzystać.

25.10.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Co zrobić, gdy w miejsce początkowej euforii i zapału do pracy pojawia się brak motywacji i wypalenie zawodowe? Jak można sobie pomóc?

19.10.2021 CZYTAJ WIĘCEJ