Jaki CMS wybrać do prowadzenia małego sklepu internetowego?

#WooCommerce #PrestaShop #CMS #OpenCart #sklepy internetowe #systemy CMS

27.12.2022
Udostępnij:

Zamierzasz uruchomić mały sklep internetowy i zastanawiasz się jaki CMS wybrać? Systemy CMS dostępne na polskim rynku często oferują podobne rozwiązania. Jednak niektóre z nich są bardziej dopasowane do potrzeb małego e-sklepu. Z poniższego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę dokonując wyboru.


💡Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest CMS. CMS, czyli Content Management System, to system do zarządzania treścią. Jeżeli chodzi o mały sklep internetowy, CMS musi posiadać inne funkcje, niż w przypadku zwykłej strony www lub bloga. Dlatego warto dobrze przeanalizować możliwości danego rozwiązania i dopiero wtedy zdecydować jaki CMS wybrać.


W naszej bazie wiedzy znajdziesz już sporo informacji o najbardziej popularnych platformach e-commerce. Opisywaliśmy możliwości OpenCart oraz porównywaliśmy WordPress z PrestaShop – polecamy zajrzeć do tych artykułów, ponieważ znajduje się w nich wiele cennych informacji o każdym z rozwiązań. Żeby nie powielać tego, co już zostało opisane, przypomnijmy pokrótce najważniejsze fakty o wspomnianych rozwiązaniach.


OpenCart

To opensourcowa platforma e-commerce, co znaczy, że zarówno pobranie, jak i późniejsze aktualizacje są darmowe. Korzystanie z OpenCart nie wiąże się również z koniecznością opłacania comiesięcznego abonamentu. Platforma oferuje szereg rozwiązań dla e-commerce:

  • zarządzanie klientami i produktami,
  • kody rabatowe,
  • podatki,
  • obsługa zamówień,
  • wbudowane narzędzia SEO
  • i wiele więcej.

  • Dzięki integracji OpenCart i Płatności online Blue Media, aktywacja płatności internetowych w sklepie internetowym opartym na OpenCart zajmuje do 15 minut i nie wymaga zaangażowania specjalisty IT.


    PrestaShop i WooCommerce

    PrestaShop to jedna z wiodących platform open source dla e-commerce, która umożliwia założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Na oficjalnej stronie Presty widnieje informacja, że aktualnie w oparciu o to rozwiązanie działa ponad 300 000 sklepów online sprzedających najróżniejszy asortyment – od kosmetyków, przez ubrania, po akcesoria do domu, dobra luksusowe i elektronikę.

    WooCommerce to darmowa wtyczka do WordPressa (system CMS), która wyposaża zwykłą stronę internetową w funkcje umożliwiające prowadzenie sklepu online. Według najnowszych statystyk na całym świecie działa ponad 5 000 000 sklepów na WooCommerce, co oznacza, że jest to bezwględnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce.

    Obydwa systemy CMS umożliwiają:

  • sprzedaż produktów prostych,
  • sprzedaż produktów z wariantami i cechami,
  • proste zarządzanie magazynem i śledzenie stanów,
  • generowanie promocji i kuponów,
  • galeria,
  • zmiana obrazka wyróżniającego wg. wariantu,
  • wysyłka e-maili z potwierdzeniami,
  • generowanie faktur,
  • proste statystyki sprzedaży,
  • ręczne generowanie zamówień w panelu,
  • sprzedaż produktów cyfrowych,
  • personalizacja e-maili.

  • WooCommerce:

  • umożliwia prowadzenie rozbudowanego bloga,
  • pozwala korzystać z elastycznego środowiska WordPressa.

  • PrestaShop ma:

  • zaawansowane ustawienia dostawy,
  • szczegółowe ustawienia SEO,
  • zaawansowane statystyki sprzedaży,
  • zaawansowane funkcje lokalizacyjne,
  • galerię z obsługą wariantów,
  • newsletter,
  • wielojęzyczność,
  • tryb serwisowy (maintenance),
  • menadżera SQL,
  • szczegółowe logi,
  • możliwość instalacji modułu płatności Blue Media bezpośrednio z poziomu backendu,
  • możliwość podłączenia Google Analytics (bezpośrednio w ramach wtyczki Blue Media dla PrestaShop) w celu analizy zachowań kupujących i optymalizacji sklepu.

  • 💡Szczegółowe informacje znajdziesz w artykule, w których porównujemy możliwości WordPressa i Prestashop – kliknij link, żeby przejść do wpisu.


    Systemy CMS dla małego sklepu internetowego – czy są niezbędne?

    System CMS dla e-commerce to nie to samo, co CMS dla bloga lub zwykłej strony www. W przypadku nawet małego sklepu internetowego, właściciel musi mieć możliwość wprowadzenia i edytowania oferty (w dowolnym momencie), dodawania nowych produktów, uzupełniania opisów produktów, ogłaszania ofert specjalnych i promocji publikowania innych tekstów – np. regulaminu, polityki prywatności, zasad reklamacji i zwrotów itd. Wszystkie te czynności wykonuje się właśnie za pośrednictwem systemu CMS.

    Co ważne systemy CMS umożliwiają wprowadzanie wymienionych wyżej treści bez konieczności posiadania wiedzy i umiejętności programistycznych. Dlatego są doskonałym rozwiązaniem dla tych wszystkich, którzy chcą samodzielnie zarządzać swoim sklepem internetowym, aktualizować ofertę w najlepszym momencie i od ręki wprowadzać potrzebne w danej chwili zmiany – bez czekania na specjalistę i bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jak większość rozwiązań informatycznych, również systemy CMS mogą być darmowe lub płatne.


    Systemy CMS i ich funkcje w kontekście e-commerce

    Porównując rozwiązania i zastanawiając się, który CMS wybrać, upewnij się, że ma funkcje, których potrzebuje mały sklep internetowy. Sprawdź, czy dany CMS daje możliwość:

  • tworzenia i edycji dowolnej liczby stron,
  • tworzenia kont administratorom i odwiedzającym,
  • łatwego zarządzania uprawnieniami administratorów,
  • dodawania zdjęć i grafik,
  • wprowadzania zmian w ofercie sprzedaży,
  • moderowania komentarzy i opinii,
  • umieszczenia interaktywnej mapy, które pozwoli klientom na szybką lokalizację firmy,
  • uruchomienia czatu tekstowego,
  • umieszczenia formularzy, które umożliwiają klientom składanie zamówień oraz reklamacji,
  • sprzedaży usług i produktów,
  • dodania wersji językowych,
  • uruchomienia zapisu do newslettera,
  • optymalizacji serwisu pod kątem SEO (np. za pomocą specjalnych wtyczek).

  • Wspomniane SEO jest dla małych sklepów internetowych bardzo ważne, ponieważ od pozycji w wynikach wyszukiwania w dużej mierze zależy sprzedaż. Dlatego sprawdź, czy dany CMS pozwala na:

  • edycję tytułów, nagłówków, description,
  • zarządzanie metatagami strony,
  • edycję/dodanie opisu kategorii i podkategorii,
  • wykorzystanie przyjaznych linków,
  • blokowanie niektórych podstron.

  • Zastanawiając się nad wyborem, zwróć również uwagę na to, czy dostawca rozwiązania udostępnia potrzebne instrukcje (napisane przystępnym językiem), prowadzi blog (gdzie dzieli się użytecznymi informacjami) oraz zapewnia wsparcie techniczne. To bardzo ważne, zwłaszcza jeśli chcesz samodzielnie zarządzać zawartością strony za pomocą wybranego systemu CMS. Początkowo możesz potrzebować pomocy lub trafnych wskazówek. Brak odpowiedzi ze strony dostawcy może powodować frustrację i opóźnienia, a na te nie ma miejsca w e-commerce.

    Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na pytanie jaki CMS wybrać, ponieważ każdy mały sklep internetowy ma nieco inne potrzeby. Mamy jednak nadzieję, że powyższe informacje okażą się dla Ciebie pomocne i dzięki nim będziesz w stanie przeanalizować dostępne systemy CMS i wybrać ten, który będzie dla Ciebie najlepszy.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej