Jaki jest dzisiejszy e-klient? Wnioski z raportu eIzby

#badania #raport #eIzba

Udostępnij:

Jakie są wiodące trendy konsumenckie, którymi warto się kierować podejmując ważne decyzje biznesowe i planując rozwój sklepu internetowego? Z jakich metod płatności najchętniej korzystają kupujący? Odpowiedzi na te i wiele innych, istotnych pytań można znaleść w najnowszym raporcie eIzby.

Poniższy artykuł stanowi zapis najważniejszych naszym zdaniem wniosków płynących z badania "Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2022". Pełny raport jest dostępny na stronie eIzby.

Rośnie liczba kupujących w sieci

Wyniki badania, w tym zakresie, raczej nie będą dla nikogo zaskoczeniem. Rynek e-commerce się rozwija, a do zakupów w sieci przekonuje się coraz więcej osób – również z pokolenia silver. Spośród ankietowanych przez eIzbę aż 87% potwierdziło, że kupuje online – to o 3p.p. więcej niż rok temu. Wzrosła również wartość koszyków zakupowych oraz częstotliwość zakupów w sieci.

Najważniejsze statystki

  • 87% deklaruje, że ważne dla nich jest, żeby marka była dostępna w wielu kanałach
  • 63% badanych informacje w sieci zachęcają do wizyty w sklepie stacjonarnym
  • 61% kupuje te same produkty lub marki w wielu kanałach
  • 96% internautów wykonało kiedykolwiek aktywność okołozakupową na swoim urządzeniu
  • 67% internautów opiniuje zakupy w sieci
  • 56% internautów wykorzystuje zakupowo tablet
  • 61% internautów ocenia swoje koszyki zakupowe w sklepach internetowych jako większe niż w stacjonarnych
  • 53% internautów oczekuje, że marka odpowie na ich pytanie w ciągu maksymalnie 3 godzin
  • 58% konsumentów mobilnych kupuje na urządzeniu mobilnym
  • 22% internautów skorzystało z płatności odroczonych
  • 33% e-kupujących kupiło przez internet produkty za granicą

  • Urządzenia wykorzystywane podczas zakupów online

    Pomimo drobnych przesunięć w porównaniu z ubiegłym rokiem, urządzeniami, które są najchętniej wykorzystywane do zakupów w sieci, pozostają laptop – używany przez 85% badanych i smartfon, z którego korzysta 78% osób aktywnie wykorzystujących różne urządzenia. M-commerce to bardzo silna gałąź handlu internetowego, dlatego tak ważne jest, żeby pamiętać o dopasowaniu witryny sklepowej również do urządzeń mobilnych.

    Co ciekawe, aż o 9 p.p. spadło użycie smart watcha do celów zakupowych. Twórcy raportu jako przyczynę wskazują brak rozwiązań, które ułatwiałyby zakupy właśnie z użyciem smart watcha – urządzenia nie są rozwijane w tym kierunku.

    O 3 p.p. (do 22%) wzrosła natomiast liczba osób, które przyznają, że zamierzają zacząć wykorzystywać różne urządzenia z dostępem do internetu w celach związanych z zakupami – wyszukiwać pomocne informacje, sprawdzać opinie, kupować i płacić za zakupy.

    Miejsca zakupowe

    Najchętniej wybierane są te same miejsca, co rok temu, czyli sklepy internetowe (42%) oraz platformy zakupowe i aukcyjne (36%). Największą stratę, bo aż 11 p.p., zanotowały porównywarki cenowe. Zyskały natomiast aplikacje sklepowe – wynika to ze strategii sprzedawców, które coraz częściej wprowadzają oferty specjalne i kupony rabatowe wyłącznie dla posiadaczy aplikacji. Dzięki temu zabiegowi coraz więcej osób decyduje się je pobierać. Nie bez znaczenia jest również to, że współczesne smartfony dysponują pamięcią, która pozwala na posiadanie wielu aplikacji – bez straty na wydajności telefonu.

    Wartość koszyka i najczęściej wybierane produkty

    Niedawno pisaliśmy tym, jakie kategorie produktów przynoszą największe zyski w e-commerce, a dane zawarte w raporcie eIzby potwierdzają nasze wnioski. Ankietowani zadeklarowali, że najczęściej wybierają produkty z kategorii moda, artykuły dziecięce, elektronika oraz dom i ogród. Największy wzrost odnotowały artykuły dziecięce (14 p.p.), a największe spadki turystyka, elektronika i motoryzacja.

    Istotna zmiana nastąpiła natomiast w zakresie wartości koszyków zakupowych w niektórych kategoriach. I tak:

  • moda: koszyk o wartości 249-500 zł – wzrost z 14% do 28%
  • moda: koszyk o wartości 501-1000 zł – wzrost z 2% do 9%
  • uroda: koszyk o wartości 101-250 zł – wzrost z 12% do 28%
  • uroda: koszyk o wartości 251-500 zł – wzrost z 5% do 12%

  • Ma to zapewne również związek z generalną podwyżką cen produktów, która miała miejsce w pierwszym półroczu 2022 r.

    Metody płatności za zakupy

    W kwestii największej popularności metod płatności nie ma zaskoczeń. Podobnie jak przed rokiem są to szybki przelew (33%) oraz BLIK (21%). Wzrost popularności o 2 p.p. zanotowały płatności odroczone (14%). Spadek dotknął przelew tradycyjny (8%), płatność gotówką przy odbiorze w domu (13%) i w sklepie (7%) oraz płatność kartą (16%).

    W raporcie znajdują się dokładne dane mówiące o tym, które metody płatności są najpopularniejsze w danej grupie wiekowej. Dla przykładu – szybkie przelewy są najchętniej wybierany przez osoby w wieku 25-44 lata.

    Wśród płatności mobilnych najchętniej wykorzystywaną jest oczywiście BLIK (37%). Ciekawy jest wzrost popularności SMS-ów premium (14%, wzrost o 11p.p.).

    Na koniec przywołamy jeszcze dane dotyczące płatności odroczonych, ponieważ to stosunkowo nowa forma płatności, a cieszy się coraz większą popularnością. Wiedzę, czym są płatności odroczone, deklaruje ponad połowa badanych internautów (53%), a aż 71% kupujących w sieci i 68% kupujących z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. 22% badanych internautów skorzystało do tej pory z płatności odroczonych – częściej byli to mężczyźni.

    Ecommerce

    Twoje maile mają wartościową treść i atrakcyjne grafiki, a i tak nikt ich nie czyta? Sprawdź, z czego może to wynikać.

    06.10.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Wszystko wskazuje na to, że w tym roku trudniej będzie osiągnąć wysoką sprzedaż. Przyczyną jest skomplikowana sytuacja ekonomiczna...

    04.10.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Czym jest storytelling? Jak można go wykorzystać w promocji sklepu internetowego? Wyjaśniamy i podpowiadamy.

    03.10.2022 CZYTAJ WIĘCEJ