Jakie kategorie produktów przynoszą największe zyski w e-commerce?

#ecommerce #sprzedaż online #sklepy internetowe

28.07.2022
Udostępnij:

Chcesz założyć sklep internetowy, który pozwoli Ci zarabiać? Zastanawiasz się pewnie, jaki asortyment produktów sprzedawać? Podpowiadamy, które kategorie są najbardziej zyskowne i mają największe perspektywy rozwoju.

Potencjał e-commerce jest ogromny. W Polsce jest 28,8 milionów internautów, a 77 proc. z nich przynajmniej raz dokonało zakupu w w sieci (źródło: Gemius, raport “E-commerce w Polsce 2021”). Według analiz eMarketera wartość branży e-commerce na świecie wzrośnie z 4,2 biliona dolarów amerykańskich w 2020 roku do 5,5 biliona w 2022 roku.

Przygotowując biznesplan dla swojego sklepu internetowego, warto zapoznać się z dostępnymi wynikami badań i analiz, które pokazują popularność i zyskowność poszczególnych kategorii produktowych oraz prognozują trendy w tym zakresie. Dość uważne obserwacje, właściwie na każdym etapie prowadzenia biznesu, pomagają zachować elastyczność, reagować na zmiany rynkowe i nastroje konsumenckie, a tym samym odnieść sukces w e-commerce.

Co najchętniej kupują internauci?

Zgodnie z wyżej wspomnianym raportem Gemiusa najbardziej popularne kategorie produktów kupowanych online to odzież, akcesoria i dodatki (72 proc.), obuwie (61 proc.) oraz kosmetyki i perfumy (57 proc.).

najbardziej-popularne-kategorie-produktow-kupowanych-online

Odzież i akcesoria to najpopularniejsza kategoria, ale też jednocześnie najwięcej sklepów oferuje tego typu produkty. Z jednej strony niesie to za sobą duży potencjał, z drugiej – mocną konkurencję, co wymusza konieczność dużych nakładów marketingowych lub podjęcia innych działań, by wyróżnić e-sklep na tle innych.

Wyniki badań przeprowadzonych przez niemiecką firmę Statista pokazują z kolei, że już 43 proc. przychodów ze sprzedaży elektroniki użytkowej na świecie pochodzi z internetu. Ponad jedną trzecią przychodów internet generuje dla kategorii sportu i outdooru, środków higieny osobistej i mody. Jak widać, są to kategorie mocno reprezentowane w e-commerce.

Znajdź niszę

Sprzedaż w internecie warto rozważyć nie tylko dla produktów ze ścisłej czołówki, a wręcz przeciwnie – znaleźć niszę. Wąskie, wyspecjalizowane kategorie, skierowane do konkretnej grupy odbiorców, pozwolą zaspokoić jej konkretne potrzeby. Dobrze jest też zwrócić uwagę na porę roku, święta i okazje typu komunie, śluby, Walentynki czy Dzień Matki. Z kategorii niszowych w sieci świetnie się sprzedają:

nisza-w-ecommerce

Trendy i kategorie wzrostowe

W raportach, między innymi Gemiusa, znajdziesz także prognozy opracowane w oparciu o analizę trendów społecznych. Dowiesz się, co będzie rosło w siłę i zyska na popularności. Dzięki temu będziesz mógł zaplanować inwestycje, takie, jak choćby poszerzenie asortymentu, by jak najlepiej trafiać w potrzeby kupujących.

W raporcie Gemiusa czytamy, że Polacy zamierzają w niedalekiej przyszłości jeszcze częściej nabywać przez internet produkty i usługi z kategorii: podróże, turystyka, rezerwacje, bilety; sprzęt komputerowy; meble; akcesoria sportowe; multimedia (e-booki).

E-commerce zmienia się dynamicznie, pojawiają się nowe trendy i rozwiązania, dzięki którym można sprzedawać szybciej, bardziej zyskownie, wraz z zapewnieniem klientom jak najlepszego doświadczenia zakupowego. Można spodziewać się przeniesienia jeszcze większej części handlu do sieci, wykorzystywania rzeczywistości rozszerzonej (AR: Augmented Reality) i sztucznej inteligencji.

Z obserwacji ekspertów wyłania się jeszcze jeden trend, który z roku na rok przybiera na sile. To e-grocery, czyli internetowa sprzedaż artykułów spożywczych (więcej o tym, jak rozwija się rynek e-grocery w Polsce przeczytasz w tym artykule w naszej bazie wiedzy). Pogłębia się podejście „eco-friendly”, zarówno po stronie popytowej, jak i podażowej. Wzrasta znaczenie drugiego obiegu, a tym samym sprzedaży używanych rzeczy.

Nie tylko oferta

Dopasowanie oferty do aktualnego popytu to nie jedyny warunek sukcesu w e-commerce. Otwarcie sklepu internetowego niesie ze sobą konieczność śledzenia najnowszych trendów – omnichannel, mobile commerce czy social commerce to tylko część z nich. Dobre poznanie ich i zastosowanie najnowszych rozwiązań cyfrowych i technologii może poprawić doświadczenia zakupowego klientów, a tym samym przynieść zysk twojemu e-sklepowi.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej