Kalendarz e-commerce – jak zaplanować okazje zakupowe?

#sprzedaż online #sklepy internetowe #marketing

09.09.2021
Udostępnij:

Fundamentem sukcesu w e-handlu jest odpowiednie zaplanowanie działań marketingowych i sprzedażowych. W swojej strategii koniecznie wykorzystaj kalendarzowe okazje zakupowe. A tych w ciągu roku nie brakuje – warto trzymać rękę na pulsie i zawczasu się na nie przygotować. W odpowiednich momentach przyciągnij klientów promocją, wyprzedażą czy specjalną ofertą.

Styczeń

Początek roku to czas zimowych wyprzedaży, ale również noworocznych postanowień, co warto wziąć pod uwagę, jeśli sprzedajesz np. sprzęt sportowy albo zdrową żywność. Ważne daty to Dzień Babci (21.01) i Dzień Dziadka (22.01) – przygotuj z tej okazji specjalną ofertę prezentową lub promocję na pasujące produkty dla dziadków.

Luty

To oczywiście Walentynki, więc powodzeniem będą cieszyć się produkty idealne na romantyczny prezent (np. biżuteria). Niezależnie co sprzedajesz, rozważ stworzenie walentynkowej oferty, np. zestawów produktów dla dwojga. Wyeksponuj te towary, które kojarzą się ze spędzaniem czasu we dwoje. Nawet jeśli nie prowadzisz cukierni, wykorzystaj też Tłusty Czwartek jako okazję do rozpieszczania się i spełniania zachcianek.

Marzec

Idzie wiosna. Czas na porządki, zatem rośnie zainteresowanie środkami czystości i sprzętem domowym. To również budząca się do życia przyroda, co naturalnie zwiększa też popularność zakupów ogrodniczych. Motywy “sprzątania po zimie” i “nowego życia” możesz z powodzeniem wykorzystać w przypadku kosmetyków, produktów zdrowotnych, ubrań i akcesoriów modowych. Planując oferty pamiętaj o 8 marca, czyli Dniu Kobiet oraz kalendarzowym początku wiosny 21 marca.

Kwiecień

Przygotuj świąteczną ofertę na Wielkanoc – rozważ zaproponowanie klientom świątecznych upominków albo zniżek. Znakomitą okazją do pokazania swojej marki jako dbającej o ekologię, będzie obchodzony 22 kwietnia Dzień Ziemi. Wyeksponuj towary przyjazne środowisku i zadbaj o ekologiczne opakowania. Księgarnie powinny pamiętać o Dniu Książki i Praw Autorskich (23.04).

Maj

Najważniejsza data to Dzień Matki, czyli 26.05. Niezależnie od branży, w której działasz, przygotuj ofertę na prezenty dla mam. Warto też zwrócić uwagę na majówkę oraz to, że klienci więcej czasu spędzają na świeżym powietrzu – uprawiają sport, wybierają się na wycieczki, spotykają się na grilla. Mogą to wykorzystać sprzedawcy z bardzo różnych branż: od producentów sprzętu sportowego po kulinaria.

Czerwiec

W tym miesiącu czekają aż dwie okazje do obdarowywania prezentami – Dzień Dziecka (1.06) oraz Dzień Ojca (19.06), pod każdy z nich przygotuj inną ofertę i promocje. Bez względu na branżę, koniecznie skoncentruj działania wokół motywu początku lata i wakacji.

Lipiec

Jeden z niewielu miesięcy, kiedy nie ma konkretnych okazji do świętowania. Warto podtrzymywać wakacyjny klimat i zachęcać klientów do relaksu i wypoczynku, w którym będą mu towarzyszyć oferowane przez nas produkty.

Sierpień

Choć lato jeszcze trwa, trzeba szykować się na powrót do szkoły. Zadbaj więc o akcję Back To School – to punkt obowiązkowy, jeśli sprzedajesz artykuły papiernicze czy odzież dla dzieci i młodzieży.

Wrzesień

Skoncentruj swoje działania wokół końca wakacji i powrotu do pracy. Niebawem zacznie się rok akademicki, zatem pomyśl, co możesz zaoferować studentom. Ciekawą okazją zakupową jest Dzień Chłopaka (30.09).

Październik

Przygotuj się na Halloween – rozważ tematyczną promocję, bez względu na to, czy oferujesz śmieszne gadżety, słodycze czy horrory.

Listopad

To szczególnie istotny miesiąc w kalendarzu każdego sprzedającego online, przede wszystkim ze względu na Black Friday oraz Cyber Monday (ostatni piątek i poniedziałek miesiąca), czyli szał promocji i wyprzedaży, który przyszedł do nas ze Stanów Zjednoczonych. Cyber Monday jest stosunkowo nowym zakupowym świętem i skupia się wyłącznie na sklepach internetowych. Listopad sprzyja wzmożonym zakupom w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, warto jednak dodatkowo przygotować specjalną ofertę z okazji Andrzejek (29-30.11).

Grudzień

Mikołajki, Boże Narodzenie, Sylwester – specjalnych okazji zakupowych nie brakuje. Warto do intensywnych grudniowych planów dopisać również datę 10.12 – Dzień Darmowej Dostawy, klienci z pewnością chętnie skorzystają z wyjątkowej oferty.

Na powyższym kalendarzu okazji zakupowych możesz oprzeć całą strategię marketingową i sprzedażową swojego sklepu. Ciekawe kampanie z okazji rożnych świąt i wydarzeń mogę budować rozpoznawalność Twojej marki. Oprócz powszechnie znanych dat wykorzystaj również te mniej znane, związane z twoją branżą - może to być np. Dzień Psa (26.08) czy Dzień Kawy (29.08).

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej