Kiedy nie masz obowiązku posiadania kasy fiskalnej prowadząc sprzedaż wysyłkową?

#sprzedaż online #e-biznes

Udostępnij:

W poprzednich latach właściciele sklepów online byli zobligowani do wydawania klientom paragonów z kasy fiskalnej. Zmieniło to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Aby skorzystać z tego przywileju, trzeba spełnić określone warunki.

Aż 73 proc. ankietowanych internautów stało się e-konsumentami – wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020”. To aż o 11 proc. więcej niż w zeszłym roku. Popularność sklepów internetowych rośnie, głównie za sprawą pandemii koronawirusa, która ograniczyła możliwość dokonywania niektórych zakupów stacjonarnie.

Klientami są głównie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Wielu przedsiębiorców dokumentuje sprzedaż paragonem fiskalnym. W świetle obowiązujących do końca tego roku przepisów, nie muszą tego robić. Jednak nie w każdym przypadku. Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia?

Wspomniane wcześniej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązuje od początku 2019 r. do końca 2021 roku. Co będzie później? Jeszcze nie zostało to określone nowymi przepisami prawa. Wyjaśnijmy jak na ten moment wygląda handel przez internet – czy wymaga drukowania paragonu, czy też nie?

Zwolnienie podmiotowe – kto jest zwolniony z obowiązku drukowania paragonu?

Zwolnieniu podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (kurierem lub pocztą), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę bezgotówkową. Gotówka może zostać przekazana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej – na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem. Z ewidencji dokumentów musi jednoznacznie wynikać, jakiej transakcji dotyczyła zapłata oraz zawierać dane nabywcy, w tym jego adres.

Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jeżeli więc klient osobiście odbierze towar, zapłaci gotówką lub nie wskaże w tytule przelewu, za co płaci – paragon musi zostać wystawiony.

Zwolnienie przedmiotowe – jakie towary podlegają zwolnieniu?

Zwolnienie z kasy fiskalnej dla sprzedaży wysyłkowej nie dotyczy niektórych grup towarowych. Zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, nie stosuje się w przypadku dostawy:

  • gazu płynnego,
  • części do silników, silników, części pojazdów, przyczep etc. (w rozporządzeniu wymienione są szczegółowo odpowiednie kody PKD),
  • sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego,
  • elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten,
  • sprzętu fotograficznego (z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego),
  • wyrobów z metali szlachetnych,
  • nośników danych cyfrowych i analogowych,
  • wyrobów tytoniowych, wybranych napojów alkoholowych,
  • perfum i wód toaletowych.
W przypadku wątpliwości, warto zajrzeć do rozporządzenia, bo zostały tam wskazane konkretne kody PKD, które upoważniają do skorzystania ze zwolnienia. To kolejny argument, który wskazuje na to, jak ważne jest właściwe określenie kodu PKD (więcej informacji o tym, jak to zrobić znajdziesz w tym artykule).

Sklepy stacjonarne podlegają zwolnieniu tylko w sytuacji, gdy ich obrót nie przekroczy kwoty 20 000 zł za poprzedni rok. W przypadku sprzedaży wysyłkowej, taki limit nie obowiązuje.

Pomimo możliwości zwolnienia z wystawiania paragonów, niektórzy przedsiębiorcy decydują się je wysyłać. Robią to z dwóch powodów. Po pierwsze w oczach klientów, wyglądają na profesjonalistów. Klienci nie mają obowiązku znać przepisów, i w momencie, gdy paragon nie zostanie dostarczony, mogą pomyśleć, że sklep działa nielegalnie. To może zniweczyć cały wkład w kształtowanie pozytywnego wizerunki marki. Po drugie, klienci z paragonem czują się „bezpieczniej” w kwestii ewentualnej reklamacji czy zwrotu.

Ecommerce

Pandemia naruszyła precyzyjnie działający łańcuch dostaw oparty o żeglugę towarową i politykę cenową. Przed 2020 r. transport typowego kontenera z chińskiego portu do Europy kosztował nawet 10 razy mniej niż obecnie.

30.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Przemyślana identyfikacja wizualna jest sposobem na wyróżnienie się, a biorąc pod uwagę, że w Polsce jest aktualnie ok. 90 000 sklepów internetowych – konkurencja jest duża.

29.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Obsługa posprzedażowa to szereg działań, które mają spowodować, że więź z klientem zostanie utrzymana. Sprawdź, jak ją prawidłowo zorganizować.

27.07.2021 CZYTAJ WIĘCEJ