Jakie kompetencje powinien rozwijać właściciel sklepu internetowego?

#zarządzanie #sklepy internetowe

20.03.2023
Udostępnij:

"Sprzedaż w moim e-sklepie w kwartał skoczyła o 20%." "Dowiedziałem się o sposobach, które pozwoliły mi zwiększyć efektywność sklepu." "Wiem jak zadbać o relacje z klientem, aby chciał wrócić po moje produkty." – To tylko kilka opinii z internetu, które świadczą o tym, że kurs dla właściciela sklepu internetowego może okazać się przydatny.


W jakich szkoleniach, kursach warto wziąć udział?

Oferta kursów dla właścicieli sklepów internetowych jest bardzo szeroka. Szkolenia dostępne są zarówno online, jak i stacjonarnie, głównie w dużych miastach, takich jak Warszawa, Poznań, Łódź, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz czy Katowice. Kursy obejmują duży zakres wiedzy z różnych dziedzin. Przykładowe szkolenia:

  • Umiejętność prowadzenia działań promocyjnych
  • Znajomość kluczowych technik SEO/SEM
  • Umiejętność prowadzenia kampanii marketingowych na Facebook i Instagram
  • Znajomość narzędzia Google Analytics
  • Umiejętność wprowadzania automatyzacji i optymalizacji
  • Kurs Excel dla sprzedawców
  • Prawo w e-commerce
  • Sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
  • Strategie cenowe
  • Optymalizacja konwersji
  • Kampanie Google Ads dla e-commerce
  • Księgowość w sklepie internetowym
  • Jak znaleźć i nawiązać współpracę z dostawcami towaru?
  • Sprzedaż produktów niematerialnych (np. kursy)
  • Formy dostawy oraz płatności w sklepie internetowym
  • Logistyka w sklepie internetowym

  • Są również kursy przeznaczone dla konkretnej branży, np.:

  • Stwórz e-sklep z suplementami
  • Jak zbudować sklep z wyposażeniem wnętrz?
  • Twój e-sklep spożywczy

  • Chociaż to bardzo kusząca propozycja, to jednak we wszystkich kursach trudno wziąć udział. Ograniczeniem są koszty, a przede wszystkim czas, jaki trzeba na to poświęcić. Dlatego warto wybrać taki kurs, który uzupełni niedobory wiedzy w określonym zakresie, lub rozwinie sklep w konkretnych aspektach.

    Dzięki kursom można zrozumieć jak funkcjonuje ekosystem e-commerce i dowiedzieć się jak osadzić w nim własne działania. Z każdym kolejnym wartościowym kursem, e-sklep będzie stawał się coraz bardziej profesjonalny. Oczywiście, o ile wiedza zdobyta na kursie zostanie wprowadzona w życie.


    Ile kosztują takie kursy?

    Wiele zależy od tego, jakiej renomy szkoła je organizuje, jakiej sławy eksperci będą je przeprowadzać, ile będą trwały zajęcia, czy jest to kurs online, czy stacjonarny, itp. Jednodniowe szkolenia zdalne, które nie są „na żywo”, można kupić już za nieco ponad 100 zł. Są nawet tańsze godzinne kursy, sprzedawane za mniej niż 50 zł. Prawdopodobnie jednak takie kursy będą odpowiednie tylko dla laików, którzy dopiero myślą o otworzeniu e-sklepu, lub są na początku drogi.

    Właściciele e-sklepów, którzy już działają na rynku, powinni zainteresować się ofertą kursów zaawansowanych z możliwością odniesienia ich do swoich biznesów. Najlepszym rozwiązaniem będą kursy stacjonarne, prowadzone przez doświadczonych trenerów. Wiele takich kursów umożliwia udział w prywatnej konsultacji z ekspertem i porozmawianie o swoich rozterkach. Takie kursy są jednak droższe. Średnio za jeden dzień szkolenia trzeba zapłacić około 1000 zł. Należy jednak pamiętać, że udział w szkoleniu trzeba traktować jako inwestycję, a nie koszt.


    Jak sprawdzić, czy wybrany kurs jest wartościowy?

    Przede wszystkim nie warto decydować się na szkolenia, typu “e-sklep w pigułce”, “kompendium wiedzy o e-sklepie”, które są organizowane w jeden dzień. Nie ma takiej możliwości, aby podczas jednego dnia dowiedzieć się wszystkiego w sposób zrozumiały i możliwy do wykorzystania w praktyce. Raczej można spodziewać się powierzchownego poruszenia poszczególnych zagadnień.

    Lepiej zdecydować się na szkolenia szczegółowe dotyczące danego zagadnienia, które chce się zrozumieć. Wtedy rzeczywiście można spodziewać się, że kurs okaże się wartościowy.

    Aby nie żałować wyboru, należy zwrócić jeszcze uwagę na to, kto prowadzi szkolenie. Można to sprawdzić w internecie i zweryfikować, czy dany ekspert nie jest przypadkową osobą, a rzeczywiście kimś, od kogo można się wiele nauczyć. Takie wnioski, można wyciągnąć również z opinii dotychczasowych kursantów. Nie warto jednak czytać tych opublikowanych na stronie internetowej, gdzie sprzedawany jest kurs.

    Nie bez znaczenia jest również cena. Można założyć, że im jest wyższa, tym szkolenie będzie bardziej profesjonalne, ale, niestety, nie zawsze tak jest. Nie zaleca się ufać reklamom, bo mogą mocno koloryzować prawdziwą wartość oferowanego kursu. Jeżeli będzie to kurs stacjonarny, to lepiej jest szukać takiego, który zostanie zorganizowany w niedużej odległości od miejsca zamieszkania. To może znacząco zmniejszyć koszty dojazdu lub noclegu. W przypadku kursu online, warto znaleźć taki, który odbywa się „na żywo”, ale też można do niego wrócić, gdyby uczestnictwo w zaplanowanym czasie było niemożliwe.

    Dodatkowymi zaletami może być certyfikat ukończenia kursu. Właścicielowi nie będzie on aż tak potrzebny, jak pracownikowi, ale jednak warto go mieć. Prowadząc działalność gospodarczą nie należy zapominać o fakturze, bo można ją wliczyć w koszty. Warto sprawdzić, czy materiały, np. transmisje, skrypty, wizualizacje, prezentacje, będą dostępne dla kursanta również po zakończeniu szkolenia. Dzięki temu można do nich wrócić w dowolnej chwili.

    Działalność w handlu internetowym wymaga wiedzy, umiejętności i gotowości na ciągłe zmiany. Dlatego udział w kursach może przynieść wiele korzyści. Nie należy jednak podejmować decyzji o kursie zbyt pochopnie. Konkurencja jest duża i warto porównać oferty i wybrać to szkolenie, które przełoży się na rozwój sklepu.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    5 najważniejszych wniosków z European E-Commerce Report 2023

    Poznaj najważniejsze wnioski z raportu, które pomogą Ci zrozumieć trendy i dostosować strategie, żeby sukcesywnie zwiększać sukces Twojego sklepu online.

    28.03.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Płatności odroczone – sposób na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w sklepie online

    Odkryj, jak płatności odroczone mogą zwiększyć konwersję w Twoim sklepie online, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków. Poznaj pozostałe korzyści.

    26.03.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

    Sprawdź, jak poprawić strony produktowe, ulepszyć UX, usprawnić proces zakupowy i wykorzystać opinii klientów, żeby zbudować silną markę i się wyróżnić.

    25.03.2024 Czytaj więcej