Live’y sprzedażowe – jak się do nich przygotować?

#sprzedaż online #live commerce

Udostępnij:

Pewnie nie raz podczas przeglądania Facebooka wyświetliła Ci się transmisja na żywo na Facebooku. Zazwyczaj sprzedawane są w ten sposób ubrania lub biżuteria. Spoglądając na komentarze, okazuje się, że wiele osób jest zainteresowanych zakupem. Czy to rzeczywiście dobry kanał dystrybucji?

WaModa na transmisje live pojawiła się podczas pandemii, kiedy zamknięte zostały stacjonarne sklepy. Okazało się, że takie transmisje na żywo są skuteczne w pozyskiwaniu nowych klientów. Mogą być traktowane jako alternatywa sklepu internetowego lub działać jednocześnie, bo jedno z drugim nie koliduje.

Jakie są zalety transmitowania na żywo?

  • To szansa na pokazanie towaru, jaki masz w ofercie, nowej grupie odbiorców. Dlaczego? ponieważ informacje o transmisjach sprzedażowych wyświetlają się na Facebooku nawet osobom, które do tej pory nie interesowały się takimi zakupami.
  • Kupujący widzi, jak dany produkt wygląda w rzeczywistości, a nie na zdjęciu. To szczególnie ważne na przykład w przypadku sprzedaży odzieży.
  • Można o sprzedawanym produkcie opowiedzieć o wiele więcej, niż w przypadku tradycyjnego opisu tekstowego.
  • Klient może oglądać transmisje w komfortowych warunkach np. w zaciszu domowym, jednocześnie wykonując inne czynności, co pozwala na oszczędność czasu.
  • Łatwość składania zamówień w czasie rzeczywistym i szybka odpowiedź w kwestii dostępności produktu, pozwala na ewentualną zmianę decyzji klienta.
  • Nagranie można archiwizować na firmowym fanpage'u, pozwalając klientom oglądać ją w późniejszym czasie.
  • Transmisje live sprzyjają większym zasięgom w mediach społecznościowych. Szczególny wpływ ma na to liczba udostępnień, dlatego warto o tę kwestię zadbać.


  • Jakie są wady transmisji na żywo?

  • Nie każdy potrafi dobrze zaprezentować się przed kamerą. Pod wpływem stresu może nie wypaść najlepiej, co zostanie negatywnie odebrane przez potencjalnych klientów. W trakcie nagrania mogą wyjść na jaw pewne braki, np. w swobodzie wyrażania myśli.
  • Konieczność przygotowania się do transmisji, wygospodarowanie miejsca, skompletowanie sprzętu.
  • Trudności w prowadzeniu transmisji i jednoczesnym weryfikowaniu nadchodzących zamówień.


  • Jak przygotować się do transmisji sprzedażowej?

    1. Dobierz odpowiedni sprzęt

    Do transmisji online potrzebny jest sprzęt. Nie musi być profesjonalny, wystarczy smartfon z przednią kamerą i zainstalowaną aplikacją Facebook, statyw z regulowaną wysokością nóg i uchwyt do telefonu. Można również podłączyć kamerę z oprogramowaniem do prowadzenia transmisji strumieniowej na Facebooku.

    Zdecyduj się na tę metodę, jeśli zależy Ci na maksymalnej jakości obrazu i dźwięku. Jakość transmisji będzie zależała od prędkości połączenia internetowego, dlatego wcześniej musisz sprawdzić czy masz dobre połączenie.

    2. Wybierz rodzaj transmisji

    Zdecyduj, gdzie chcesz prowadzić transmisję: na stronie, w grupie czy w wydarzeniu. Musisz wiedzieć, że prowadzenie transmisji na stronie pozwala korzystać z większej liczby narzędzi i funkcji niż w grupie lub wydarzeniu, np. crosspostowanie na innych stronach, wgląd w szczegółowe statystyki w Creator Studio, ograniczenie dostępu do transmisji na żywo do konkretnej lokalizacji lub grupy wiekowej.

    3. Zadbaj o warunki

    Przygotuj odpowiednie tło, które wyeksponuje Twoje produkty. Miejsce, w którym będzie prowadzona transmisja, powinno być odpowiednio duże, aby można było swobodnie prezentować towary. Zwróć uwagę czy kadr nie uwzględnia tego, czego nie chcesz pokazać, np. drugiego pokoju, w którym są domownicy. Jednocześnie zadbaj, aby nikt nie zakłócił Twojej transmisji. Dlatego zablokuj połączenia przychodzące, wycisz wszelkie dzwonki, np. budzik, czy przypomnienia.

    4. Przygotuj produkty

    Każdy produkt powinien mieć swój unikalny numer, aby łatwiej było Ci na bieżąco aktualizować status zamówień. Podczas transmisji, używaj tych nazw i podczas składania zamówienia poproś klientów o wskazywanie właśnie tych numerów. Do każdego numeru (czyli Twojego produktu) dopasuj cenę.

    5. Napisz regulamin

    Jednocześnie nie zapomnij o przygotowaniu regulaminu, który warto zamieścić podczas transmisji, np. w opisie. Uwzględnij w nim: sposób składania zamówień, zasady odbioru lub wysyłki, czas na uregulowanie płatności, zasady zwrotów i składania reklamacji, czas realizacji, pełną nazwę oraz dane przedsiębiorstwa. To bardzo ważne, bo jeżeli sprzedawca nie spełni obowiązków informacyjnych, to klient ma prawo do wydłużonego zwrotu do 12 miesięcy (zamiast 14 dni), a dodatkowe wszelkie koszty związane z takim odstąpieniem są po stronie sprzedawcy.

    6. Zaplanuj transmisję

    Transmisję na żywo możesz zaplanować z tygodniowym wyprzedzeniem, o ile będziesz nagrywać kamerą z koderem. Wtedy odbiorcy będą pamiętać, kiedy i o której godzinie mają dołączyć. Aby rozpocząć transmisję na żywo potrzebne Ci będzie oprogramowanie do transmisji strumieniowej (czyli wspomniany koder). Dostępne są różne programy, a wybór zależy od rodzaju treści jaką chcesz transmitować. Więcej na ten temat dowiesz się na stronie: Transmituj na żywo wydarzenie na Facebooku | Centrum pomocy Facebook Business

    O czym musisz pamiętać podczas transmisji?

  • Promowanie
  • Poproś o udostępnianie transmisji, przez osoby, które ją oglądają. To naprawdę wpływa na większe zasięgi. Ty również udostępnij nagranie na żywo w różnych tematycznych grupach i w zarządzanych przez siebie profilach.

  • Komentowanie
  • Zachęcaj oglądających do komentowania, to również zwiększa zasięg. Możesz na przykład zadawać pytania i prosić o odpowiedzi właśnie w komentarzach.

  • Informowanie
  • Zakomunikuj swoim odbiorcom, jak wygląda proces sprzedaży. Najlepszym rozwiązaniem jest napisanie wiadomości prywatnej, w której klient podaje numer zamówienia, liczbę produktów, numer telefonu, adres doręczenia. Możesz również przesłać link do danego produktu na Twojej stronie internetowej i poprosić klienta aby tam dokonał finalizacji zamówienia.

  • Wsparcie
  • Osoby, które sprzedają w ten sposób swoje produkty, często proszą o pomoc najbliższych. Ich rola ogranicza się do spisywania zamówień, odpisywania na komentarze i weryfikowania ile sztuk danego produktu jest na stanie. W pojedynkę można (ale nie trzeba) się szybko pogubić. Wiele zależy od tego, jak zachowujesz się pod wpływem stresu i czy wielozadaniowość jest Twoim atutem.

    Transmisje sprzedażowe na żywo są świetnym pomysłem na poszerzenie kanałów dystrybucji, dojście do nowych grup odbiorców, zwiększenie konwersji i szansy na wyższe zyski. Jednocześnie taki sposób sprzedaży nie wymaga od przedsiębiorcy ponoszenia dużych nakładów finansowych. To również ciekawy sposób na zbudowanie autentyczności marki.

    Ecommerce

    Blue Media jest oficjalnym partnerem PrestaShop, a nasz moduł płatności jest dostępny już z poziom panelu administracyjnego, a aktywacja jest prosta i szybka.

    09.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Seniorzy to coraz bardziej świadoma grupa konsumentów. Postaraj się do nich dotrzeć, zwłaszcza, jeżeli oferta Twojego e-sklepu odpowiada ich potrzebom.

    08.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Prawie co czwarta osoba nie kupuje w internecie. Dowiedz się dlaczego i sprawdź, czy można zmienić ich zdanie.

    06.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ