Marketing automation – kiedy warto go wdrożyć?

#sprzedaż online #marketing automation

12.01.2023
Udostępnij:

Dlaczego jedne biznesy przynoszą zyski, a inne, oferujące te same usługi, czy produkty, nieustannie borykają się z problemami? Przyczyny mogą być różne: cena, jakość obsługi klienta, popularność marki, ale może to być również wynik nieskutecznych działań marketingowych. Co można z tym zrobić?

Często przedsiębiorcy skupiają się na wzmożonych działaniach marketingowych i promocyjnych na wczesnym etapie działalności. Gdy wyniki finansowe są zadowalające, część z nich wycofuje się z tych działań lub ich nie rozwija. Niestety to błąd, ponieważ korzystanie z narzędzi poprawiających komunikację marketingową, powinno mieć miejsce na każdym etapie działalności.

Automatyzacja działań marketingowych ma na celu właśnie zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii. Jest to możliwe dzięki gromadzeniu, a następnie przetwarzaniu informacji o kliencie. Do lamusa odeszły ręczne sposoby prowadzenia bazy klientów. Jest to zbyt czasochłonne zajęcie, na które niewielu przedsiębiorców może sobie pozwolić.


Automatyzacja w praktyce

Automatyzacja polega na wdrożeniu do biznesu oprogramowania, które identyfikuje potencjalnych klientów, a następnie kieruje do nich odpowiedni, spersonalizowany przekaz marketingowy. Odbywa się to za pomocą analizy danych dotyczących zainteresowań klientów, czynników demograficznych lub czynności podejmowanych na stronie internetowej.

Program automatycznie przygotowuje oferty oraz treści reklamowe, po czym wysyła je do określonej grupy klientów. Odbywa się to zazwyczaj za pośrednictwem poczty e-mail, na podstawie utworzonej grupy kontaktów. Aby tak było, oprogramowanie musi być kompatybilne z innymi, na przykład systemem zarządzania relacjami z klientami tzw. CRM lub narzędziami do e-mail marketingu.

Do podstawowych funkcji automatyzacji marketingu należy zaliczyć przede wszystkim:

  1. monitoring zachowań konsumentów odwiedzających stronę;
  2. segmentacja klientów, np. ze względu na dane demograficzne;
  3. tworzenie baz danych klientów, np. z adresami e-mail;
  4. automatyczne i spersonalizowane tworzenie ofert;
  5. przygotowanie i wysyłka newsletterów;
  6. ocena efektywności poczynionych działań, za pośrednictwem współczynników otwarć lub odrzuceń wiadomości.

Ranking programów do automatyzacji marketingu, można znaleźć na stronie: Marketing Automation System - przegląd najlepszych platform (programy.do).


Do czego wykorzystywana jest automatyzacja?

Ciekawe wnioski na ten temat płyną z raportu Get Response. Automatyzacja marketingu jest zazwyczaj stosowana do informowania subskrybentów o nowych ofertach i promocjach (50,9%) lub aktualnościach firmowych (42,7%) oraz do dostarczania informacji o produktach i powiązanych tematach (42,5%). Przedsiębiorcy wykorzystują również automatyzację do wdrażania nowych klientów, zbierania opinii lub zdobywania nowych pomysłów, promowania innych kanałów komunikacji oraz informowania o statusie transakcji z zamówienia.

Z tego samego raportu można dowiedzieć się, które techniki są najczęściej wykorzystywane w ramach automatyzacji marketingu. Największy udział, bo aż ponad 65% ankietowanych przedsiębiorców, stosuje automatyzację podczas wysyłania e-maili, np. sekwencji powitalnych klienta. Pozostałe techniki dotyczą: targetowania opartego na profilu odbiorcy, personalizację z użyciem treści dynamicznych, harmonogram wysyłki w oparciu o lokalizację, czas rejestracji lub inne kryteria.


5 korzyści z wdrożenia automatyzacji marketingu

Automatyzacja implikuje wiele korzyści, przede wszystkim pozwala dotrzeć do docelowej grupy klientów w najlepszy z możliwych sposobów. W efekcie generowanych jest więcej leadów sprzedażowych. Marketing automation wymaga jednak regularnej optymalizacji, planowania i zbierania danych.

Dlaczego warto stosować automatyzację w marketingu?

1. Rozwiązanie problemu porzuconych koszyków zakupowych

O przyczynach porzuconych kosztów pisaliśmy nie tak dawno w tym artykule. Jednym ze sposobów na ich odzyskanie jest stosowanie automatycznego marketingu. W ten sposób można dowiedzieć się o przyczynach zachowań klientów, a następnie dostosować skuteczne narzędzia, które będą odpowiadać ich preferencjom zakupowym. Tak, można w skuteczny sposób wpłynąć na ponowne przemyślenie decyzji przez konsumenta. Prostym przykładem jest automatyczne wysyłanie e-maila z informacją przypominającą o porzuconym koszyku.


2. Utrzymanie dobrych relacji z klientami

Newsletter jest dobrym sposobem na utrzymanie relacji z klientem. Dzięki temu konsument pozostaje lojalny, chętniej i częściej dokonuje zakupów. Warunkiem decydującym o skuteczności tego działania jest personalizacja. W tym również pomaga automatyzacja marketingu. Aktualna baza klientów może zostać wzbogacona o etykietowanie klientów. W ten sposób właściwy e-mail dotrze to pożądanej grupy docelowej. Przedsiębiorcy zbyt często skupiają się na poszukiwaniu nowych klientów, zapominając o tych stałych. To podstawowy błąd, a automatyzacja jest w stanie zadbać o tę sferę bez większych nakładów pracy.


3. Mierzalne zwroty z inwestycji w marketing

Wydatki na reklamę powinny być uzasadnione efektywnością. Środki warto lokować w te formy, które powodują zwiększenie ruchu na stronie i zbieranie leadów. Właśnie automatyzacja marketingu, pozwala na mierzenie tych wyników. Dzięki oprogramowaniu można dostosować treść i tytuł e-maili, dzięki czemu zwiększa się Open Rate, a docelowo sprzedaż. Marketing Automation wykonuje pracę, która nie byłby tak efektywna, gdyby wykonywał ją zespół pracowników. Jest bezpieczna, mierzalna i przede wszystkim skuteczna.


4. Oszczędność czasu i pieniędzy

Osoby odpowiedzialne za działania marketingowe w firmie doceniają korzyści wynikające ze stosowania automatycznego oprogramowania. Przede wszystkim uważają, że pozwala zaoszczędzić dużo czasu, który można efektywniej wykorzystać. Ponadto wdrożenie oprogramowania powoduje wzrost liczby zbieranych leadów oraz wzrost konwersji z prowadzonych działań.


5. Bez zatorów w kanałach

Skuteczne działania reklamowe powinny opierać się na wielu kanałach komunikacji. Sprowadzają się one do znalezienia najlepszych sposobów dotarcia do różnych klientów. Zapanowanie nad wieloma kanałami byłoby trudne, gdyby nie marketing automation. Tym samym zwiększa się szansę na interakcje. Można również ocenić, które kanały najlepiej sprawdzają się, a nad którymi trzeba jeszcze popracować.


Podsumowanie

Marketing automation pozwala na identyfikację, śledzenie i angażowanie osób odwiedzających stronę. Pozwala na ocenę wartości klientów i przesyłanie im spersonalizowanych ofert. Można do tego wykorzystywać newsletter, pop-upy, komunikaty push lub kampanię remarketingową. Najnowocześniejsze systemy pozwalają nawet na wprowadzenie sztucznej inteligencji i live chatów. To kierunek, który został już doceniony przez przedsiębiorstwa za ponadprzeciętną skuteczność.

💡 Jeśli interesują Cię usługi z zakresu marketing automation skorzystaj z oferty Get Response i rozwiń swój biznes.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej