Marketing bezpośredni w 2022 r. Co sprawdzi się w e-commerce?

#ecommerce #marketing #marketing bezpośredni

26.09.2022
Udostępnij:

Ostatnie dwa lata przyniosły wiele zmian w świecie e-handlu. Miliony ludzi na całym świecie zrobiło swoje pierwsze zakupy online i przekonało się, że to naprawdę wygodne. Marki z kolei zrobiły zwrot w kierunku sprzedaży bezpośredniej, m.in. po to, by obniżyć koszty.

Sprzedaż/marketing DTC (Direct-to-Consumer) ma miejsce w momencie, gdy komunikacja odbywa się bezpośrednio na lini marka-klienta – bez udziału pośredników, zewnętrznych sprzedawców detalicznych lub hurtowych.

O sprzedaży bezpośredniej mówimy, gdy:

  • marka sama zarządza swoimi stanami magazynowymi (kiedy klienci składają zamówienia, marka odpowiada za sortowanie, pakowanie i wysyłkę produktu);
  • marka nie musi polegać na osobach trzecich w zakresie pozyskiwania i dostarczania towarów;
  • marka komunikuje się bezpośrednio z klientami i kontroluje jakość realizacji.

  • Wzrost popularności takiego modelu wynika m.in. z tego, że zbliża markę do jej klientów, wzmacnia relację i pozwala marce lepiej zrozumieć, kto kupuje jej produkty i dlaczego to robi. Sprzedaż bezpośrednia skraca cykl zakupowy i zapewnia bardziej wydajną obsługę klienta.


    Najważniejsze korzyści z marketingu bezpośredniego

    Współpraca z dużymi detalistami lub hurtowniami ma swoje zalety, jednak wejście na drogę bezpośredniego kontaktu z klientem przynosi wiele korzyści. Są to m.in.:

  • większa kontrola nad brandingiem, pozycjonowaniem, marketingiem i dystrybucją;
  • własne dane o klientach, które pozwalają zrozumieć kim są i czym się kierując podczas zakupów;
  • szybsze tempo wprowadzania na rynek nowych produktów;
  • wyższe marże (również ze względu na to, że nie trzeba sprzedawać produktów ze zniżką dla pośredników).

  • Marki decydujące się na działania bezpośrednie mogą wykazać się większą kreatywnością w marketingu i sprzedaży – mogą podjąć współpracę z influencerami, zrealizować kampanię SMS lub e-mailingową, prowadzić działania w mediach społecznościowych, itp.


    Najlepsze praktyki w marketingu bezpośrednim

    Zadaniem marketerów jest zwiększenie świadomości marki i sprzedaży, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pozyskania klienta. Marketing bezpośredni może się okazać bardzo pomocny w realizacji ww. celów.

    Kanały

  • Media społecznościowe (Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok)
  • E-mail marketing
  • Influencer marketing

  • Techniki

  • Personalizacja
  • Konsumenci są o 80% bardziej skłonni do kupowania od marek, które zapewniają spersonalizowane wrażenia poprzez prezentowanie produktów odpowiadających ich potrzebom. Warto inwestować w takie działania, zwłaszcza, że rozwijająca się technologia daje nam coraz większe możliwości w tym zakresie.


  • Budowanie społeczności
  • Budowanie społeczności wokół Twojej marki to niełatwe zadania, ale warto podjąć ten wysiłek. Jeśli jesteś w stanie stworzyć internetową społeczność oddanych fanów, którzy gromadzą się wokół i kochają Twoją markę – robisz coś naprawdę wyjątkowego.

    Istnieje wiele różnych sposobów budowania społeczności, np. za pomocą grupy na Facebooku tylko dla klientów, programu partnerskiego, czy forum zorientowanego wokół marki.


  • SMS marketing
  • Jedno z badań wykazało, że średni współczynnik konwersji dla marketingu SMS wynosi 29%, co jest świetnym wynikiem.


    Trendy w 2022

    Sprzedaż w media społecznościowych

    Sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych wystrzeliła w ostatnich latach. Szacuje się, że w 2021 r. wygenerowała zyski na poziomie 492 mld dolarów (globalnie). Wynika to zarówno z tego, że Instagram czy TikTok podejmują działania wspierające sprzedaż za pośrednictwem ich platform, jak i z tego, że rośnie znaczenie m-commerce (czyli zakupów realizowanych na urządzeniach mobilnych).

    Treści wideo

    Treści wideo stały się podstawą marketingu bezpośredniego. Niezależnie od tego, czy wybierają chwytliwe filmy TikTok, czy emitują reklamy wideo – większość marketerów (92%) uważa marketing wideo za ważną część swojej strategii.

    Co ważne, klienci również uważają wideo za najbardziej przydatną formę treści. Dobrze zrobione wideo może pomóc konsumentom wyobrazić sobie, jak korzystają z produktów marki i zachęcić do kupna.

    Partnerstwa pomiędzy markami

    To kolejny trend w marketingu bezpośrednim. Marki zawierają partnerstwa, żeby się wzajemnie uzupełniać zamiast ze sobą konkurować. Badania pokazują, że niejednokrotnie może to być tańszy sposób pozyskania nowych klientów, niż prowadzenie działań na Facebooku, czy inwestowanie w Google Ads.

    Sklepy stacjonarne

    Marki, które zaczynały w świecie online coraz częściej decydują się na inwestycję w tradycyjny sklep. Dlaczego? Ponieważ pomagają one zwiększać świadomość marki, są jej wizytówką, pozwalają nawiązać bezpośredni kontakt z klientami, umożliwiają sprzedaż bez ponoszenia kosztów pakowania i dostawy.


    Od czego zacząć?

    Jeżeli dopiero zamierzasz wprowadzić marketing bezpośrednie:

  • zainwestuj w silny branding (logo, kolory, fonty, tone-of-voice, opakowania) – dzięki niemu będziesz w stanie wyróżnić się na tle konkurencji i zbudować bazę klientów;
  • stwórz buyer persony, czyli określ, kto jest Twoim idealnym klientem, do kogo kierujesz swoją ofertę (tutaj opisaliśmy jak to zrobić);
  • zdywersyfikuj swojego kanały marketingowe, dzięki temu dotrzesz do szerszego grona potencjalnych klientów i zwiększyć swoją szansę na sprzedaż;
  • korzystaj z reklam internetowych;
  • bądź kreatywny – w sieci, w skrzynkach mailowych i w telefonach Twoich potencjalnych klientów jest tak dużo treści, że przeciętny komunikat zostanie zignorowany.
  • Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    23.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej